Nyheter och information
Senaste nytt om våra auktioner, samlarbilar, veteranbilar och entusistbilar
Nyheter och information
Senaste nytt om våra auktioner, samlarbilar, veteranbilar och entusistbilar
SKICKA NYHETER TILL MIG SKICKA NYHETER TILL MIG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG

Bilar från Holland nära döden för Volvo

13 SEP 10:03 MICHAEL LUFT

Remjohan kallades bilen som en gång i tiden var nära att sänka hela Volvo. Företagsledningen spelade rysk roulett med varumärket. Att måla läppstift på grisar blev en dyrköpt läxa.

Volvo 343 och Volvo 66 de sämsta Volvobilarna som någonsin byggts. Men de båda modellerna var ju heller inga Volvo. Det enda de hade gemensamt med sina syskon från Hisningen var järnmärket i grillen. Både Volvo 66 och Volvo 343 var ju till hundra procent DAF och ingenting annat.

343:an var tänkt som en DAF 77 från början. Men när företaget hamnadepå obestånd och köptes av Volvo döptes bilarna om. Med ett enkelt reptrick fick Volvohandeln vips både en småbil och en bil i mellanklassen.Båda seglade falskt under Volvoflagga.

Volvo 66:an är en DAF 66 klädd med fet kofångare för att skapa någon form av säkerhetsillusion. 343:an var en helt ny modell utvecklad av samma holländska herrar som också stod bakom DAF-arna.

Tvärstopp på båten
De första 343:orna som nådde Göteborg med båt blev stående ombord. Hamnarbetarna som skulle köra ut bilarna från båten fick växelväljarna i handen. Tvärstopp! Ett par medarbetare från Volvos PR-avdelning tillkallades. Uppgiften var att ytterst, ytterst varsamt smeka den känsliga växelväljaren till läge D och sen sakta köra bilarna ur båtens stora gap.

Med andan i halsen kördes bilarna några kilometer till Volvo där PR-chefen väntade otåligt. Han inspekterade de nyanlända från Holland medkritisk blick och konstaterade snabbt att 343:an hade plastig interiör med taskig finish och dålig passform. Stolarna var ”carry over” från DAF. Fleraljusår från Volvokvalitet! I hjulhusen gapade stora svarta slukhål runt de patetiska skottkärre-hjulen på 13 tum. Karossen var heller inte så snygg och fordonet saknade all form av utstrålning (Carisman kom ju till Born först på 90 talet.)

Efter första intrycket utbrast PR-chefen;

- Dom måste fixas till innan pressvisningen i nästa vecka. Ring för i h-e holländarna på stört och få hit några gubbar med stripes och andra fälgar. Vad gör vi med hjulhusen?

Journalisterna var redan inbjudna till den första visningen. Räddas vad som räddas kan!

Ett par bilar stripades upp, försågs med lättmetallfälgar och lite sandsäckar ombord. De sistnämnda för att i någon mån trolla bort de värsta slukhålen i hjulhusen. Tricket funkade hyfsat. Mottagandet vid första statiska pressvisningen var helt OK. De stora superlativerna uteblev med det blev eller inte den totalsågning som många på Volvo fruktat.

Ägarna rasar
Efter mycket skruvande blev det dags för provkörning. Lovorden hagladekanske inte direkt, men många motorjournalister konstaterade att bilen hade bra vägegenskaper. Ingen som helst kris. Den kom istället när de första bilarna nådde sina kunder. Kundbilarna hade ju inte fått handpåläggning av skickliga mekaniker som botat de första barnsjukdomarna hos ett gäng pressbilar.

”Jävla sketbil”, var ett av de snällare invektiven en luttrad kundmottagare på Bil & Truck i Göteborg fick höra av sina 343-ägare när de hade umgåtts med holländaren en tid.

Ägarna rasade och pressen var heller inte nådig. Men problemen var av övergående natur. De första 343:orna upplöstes snart i intet. Rostskydd fanns nämligen inte i Born. Det hade inte saknats påstötningar från både Göteborg och Gent, där det på den tiden byggdes Volvobilar med fullgott skydd.

Kvaliteten blev med tiden visserligen något bättre. Efter några år nästan iklass med det som rullades ut från Wartburg-fabriken Eisenach i dåtidens DDR. Östtyske Helmut hade dock betydligt större fördragsamhet med skräp-bilar. Det fanns ju inget annat bakom järnridån.

Bästa svenska kvalitetsbilen under mitten/slutet av 70-talet hade beteckningen 240. Den kändes solid som en stridsvagn jämfört med den sköra tulpanen från Holland.

Hut går hem
Efter ett tag skickades horder med svenska ingenjörer till Born. Holländarna skulle få lära sig att bygga bil på Volvovis! Bort med Edamern och in med riktig präktig svensk herrgårdsost!

”Nu jävlar får ni kavla upp ärmarna och bygga riktiga bilar! Annars stänger vi skiten”

Hut går hem. Chalmerister i Born och det började det hända saker. Flera kompetenta ingenjörer la ner sin själ i att få fason på bilen. Och steg för steg blev det mycket bättre. Ut med den trötta Renault-spisen och in medB19. Tack och adjö ”Remjohan” och välkommen till M46 och M47! Den dåligt flygande holländaren började äntligen få luft under vingarna.

- Den känns faktisk som en riktig Volvo, utbrast en granne efter att ha provkört min tjänstebil i mitten av 80-talet.

Till slut blev 340 en riktig bra bil. Men under resan från skit till bra hade modellen fläckat varumärket och orsakat stor skada på flera viktiga marknader.

I England - Volvos tredje största marknad - drömde den lokale Volvochefen om att en gång för alla få skrota ut samtliga Volvobilar med holländskt DNA. Just Volvobilarna ”made in Holland” förstörde varumärket. Men paradoxalt kanske inte främst på grund av dålig kvalitetpå bilarna, utan snarare genom bristen på kvalitet hos kunderna.Den Typiske engelske 340-kunden (ofta tidigare DAF-ägare) var nämligen en äldre herre i hatt med både begränsad rörelse - och körförmåga. Han gillade bilens steglösa automatlåda och röda prislapp.343:orna såldes ju för peanuts i England. Dom gick ju också åt som smörbland de seniorer som hängde utanför entréerna vid landets alla lågprisvaruhus;

”Hi Mate.Two fish & chips and one 343 please!”

Det var inte bra att Volvo nu främst förknippades med äldre - icke så snabbfotade - herrar i hatt. Seniorerna bidrog inte precis till den premium-känsla som den nye engelske vd:n ville att varumärket skulle utstråla.Dåtidens unga ”influencers” åkte inte gärna omkring i bilar drivna av gummiremmar.

Den gamla fina imagen som byggde på kvalitet och säkerhet genom svenskt stål ersattes av en stor fet gubbstämpel. Den blev dyr att tvätta bort.

Allt luktar DAF
Även på andra marknader lockade 343:an till sig flockar av tidigare DAF-ägare. Inte så konstigt att ”gamgubbarna” kände sig hemma. Det fanns ju inte ett spår av Volvo i bilen. Allt luktade DAF. Som tur var hittade de holländska Volvobilarna aldrig till USA. Att sen nära 1,4 miljoner 340 bilarändå fann sina kunder i Europa måste beskrivas som ett av universums största mysterier.

Här kunde berättelsen om det holländska äventyret slutat. Men som alla vet finns flera kapitel kvar i den sorgliga historien. Utvecklingen av rostbenägna Volvobilar från Holland hade nått fram till ett nytt kapitel numrerat 480.

En snygg modell som var rolig på vägen. Helt osvensk i både design ochtyvärr också i kvalitet. Många unga köpare lockades av den fräcka stylingen och snart fylldes vägarna av den nya läckra sportiga Volvon.

Lika snabbt fylldes också kundparkeringarna framför återförsäljarnas verkstäder. Modellen hade tyvärr många kvalitetsbrister. Ett av de mest synliga var ”pop-up” strålkastarna som sällan poppade upp. Den hade också en tendens att läcka. Ofta som såll. Otaliga var klagomålen från ägare som berikats med fågelbad i skuffen. Spridda kommentarer växte snabbt till en stormande kör.

Expressens dom
La Grande Finale kom när tidningenExpressen publicerade sin sedvanliga långtest. Tidningens inköpta 480 hade - bara efter två år på vägen - förpassats till en sopcontainer. Den spektakulära bilden på Volvon i containern tog upp hela förstasidan på Expressens populära motorbilaga. Mittuppslaget pryddes av den oändliga listan över fel. Sveriges viktigaste tidning hade avkunnat domen över första kapitlet i deltvå av Volvos Hollands-äventyr. Ridå ner för 480!

Bara några år senare var det dags för nästa kapitel. Rubrik: 440Historien upprepade sig. Inte så konstigt för 480 och 440 var ju i grundensamma bil och kvalitetsevangeliet från ”Hising Island” hade fortfarande inte riktigt slagit rot i Holland.

Volvos göteborgskolade ingenjörer hade det inte alltid så lätt i Born. Dompredikade kvalitet och rostskydd för döva öron. De holländska civilingenjörerna hade ju redan utvecklat kvalitetsbilen DAF. Ingen svensk epa-ingenjör skulle lära dom något nytt om bilar. Rostskydd!?

”Veerdaamte trhraams!

440:an skapade nästan lika mycket kundproblem som elaka syster 480. De Hollands-byggda Volvobilarna frestade starkt på kundernas tålamod och även på varumärket.

Slutet på äventyret i Holland var NedCar som tillverkade Volvo S40 och Mitsubishi. Företaget äges till slut av de båda biltillverkarna gemensamt fram till dess att Volvo sålde sina aktier under 2001. Volvo släppte helt sitt engagemang i Born ett par år senare och tillverkningen av S40/V50 förlades till Gent i Belgien. Då var det många som andades ut, för i Gent finns en stark tradition av att bygga kvalitetsbilar med järnmärke.

Volvo 343 DL 1.4 från 1976 på nätauktion Med denna historia i bakhuvudet blir det extra kul att följa intresset på den Volvo 343 som just nu ligger ute på höstauktion på Bilweb Auctions. Det är en bilmodell som berör. Just denna bil har tillverkningsnummer 220 och är producerad just efter förseriebilarna. Den har varit undanställd hos Volvosamlare sedan 1984 och har bara körts 5900 mil. Den är i toppskick och värderad till mellan 40 000 till 50 000 kr.

Till auktionen: https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/volvo-343-14-1716

Bilar från Holland nära döden för Volvo

13 SEP 10:03 MICHAEL LUFT

Remjohan kallades bilen som en gång i tiden var nära att sänka hela Volvo. Företagsledningen spelade rysk roulett med varumärket. Att måla läppstift på grisar blev en dyrköpt läxa.

Volvo 343 och Volvo 66 de sämsta Volvobilarna som någonsin byggts. Men de båda modellerna var ju heller inga Volvo. Det enda de hade gemensamt med sina syskon från Hisningen var järnmärket i grillen. Både Volvo 66 och Volvo 343 var ju till hundra procent DAF och ingenting annat.

343:an var tänkt som en DAF 77 från början. Men när företaget hamnadepå obestånd och köptes av Volvo döptes bilarna om. Med ett enkelt reptrick fick Volvohandeln vips både en småbil och en bil i mellanklassen.Båda seglade falskt under Volvoflagga.

Volvo 66:an är en DAF 66 klädd med fet kofångare för att skapa någon form av säkerhetsillusion. 343:an var en helt ny modell utvecklad av samma holländska herrar som också stod bakom DAF-arna.

Tvärstopp på båten
De första 343:orna som nådde Göteborg med båt blev stående ombord. Hamnarbetarna som skulle köra ut bilarna från båten fick växelväljarna i handen. Tvärstopp! Ett par medarbetare från Volvos PR-avdelning tillkallades. Uppgiften var att ytterst, ytterst varsamt smeka den känsliga växelväljaren till läge D och sen sakta köra bilarna ur båtens stora gap.

Med andan i halsen kördes bilarna några kilometer till Volvo där PR-chefen väntade otåligt. Han inspekterade de nyanlända från Holland medkritisk blick och konstaterade snabbt att 343:an hade plastig interiör med taskig finish och dålig passform. Stolarna var ”carry over” från DAF. Fleraljusår från Volvokvalitet! I hjulhusen gapade stora svarta slukhål runt de patetiska skottkärre-hjulen på 13 tum. Karossen var heller inte så snygg och fordonet saknade all form av utstrålning (Carisman kom ju till Born först på 90 talet.)

Efter första intrycket utbrast PR-chefen;

- Dom måste fixas till innan pressvisningen i nästa vecka. Ring för i h-e holländarna på stört och få hit några gubbar med stripes och andra fälgar. Vad gör vi med hjulhusen?

Journalisterna var redan inbjudna till den första visningen. Räddas vad som räddas kan!

Ett par bilar stripades upp, försågs med lättmetallfälgar och lite sandsäckar ombord. De sistnämnda för att i någon mån trolla bort de värsta slukhålen i hjulhusen. Tricket funkade hyfsat. Mottagandet vid första statiska pressvisningen var helt OK. De stora superlativerna uteblev med det blev eller inte den totalsågning som många på Volvo fruktat.

Ägarna rasar
Efter mycket skruvande blev det dags för provkörning. Lovorden hagladekanske inte direkt, men många motorjournalister konstaterade att bilen hade bra vägegenskaper. Ingen som helst kris. Den kom istället när de första bilarna nådde sina kunder. Kundbilarna hade ju inte fått handpåläggning av skickliga mekaniker som botat de första barnsjukdomarna hos ett gäng pressbilar.

”Jävla sketbil”, var ett av de snällare invektiven en luttrad kundmottagare på Bil & Truck i Göteborg fick höra av sina 343-ägare när de hade umgåtts med holländaren en tid.

Ägarna rasade och pressen var heller inte nådig. Men problemen var av övergående natur. De första 343:orna upplöstes snart i intet. Rostskydd fanns nämligen inte i Born. Det hade inte saknats påstötningar från både Göteborg och Gent, där det på den tiden byggdes Volvobilar med fullgott skydd.

Kvaliteten blev med tiden visserligen något bättre. Efter några år nästan iklass med det som rullades ut från Wartburg-fabriken Eisenach i dåtidens DDR. Östtyske Helmut hade dock betydligt större fördragsamhet med skräp-bilar. Det fanns ju inget annat bakom järnridån.

Bästa svenska kvalitetsbilen under mitten/slutet av 70-talet hade beteckningen 240. Den kändes solid som en stridsvagn jämfört med den sköra tulpanen från Holland.

Hut går hem
Efter ett tag skickades horder med svenska ingenjörer till Born. Holländarna skulle få lära sig att bygga bil på Volvovis! Bort med Edamern och in med riktig präktig svensk herrgårdsost!

”Nu jävlar får ni kavla upp ärmarna och bygga riktiga bilar! Annars stänger vi skiten”

Hut går hem. Chalmerister i Born och det började det hända saker. Flera kompetenta ingenjörer la ner sin själ i att få fason på bilen. Och steg för steg blev det mycket bättre. Ut med den trötta Renault-spisen och in medB19. Tack och adjö ”Remjohan” och välkommen till M46 och M47! Den dåligt flygande holländaren började äntligen få luft under vingarna.

- Den känns faktisk som en riktig Volvo, utbrast en granne efter att ha provkört min tjänstebil i mitten av 80-talet.

Till slut blev 340 en riktig bra bil. Men under resan från skit till bra hade modellen fläckat varumärket och orsakat stor skada på flera viktiga marknader.

I England - Volvos tredje största marknad - drömde den lokale Volvochefen om att en gång för alla få skrota ut samtliga Volvobilar med holländskt DNA. Just Volvobilarna ”made in Holland” förstörde varumärket. Men paradoxalt kanske inte främst på grund av dålig kvalitetpå bilarna, utan snarare genom bristen på kvalitet hos kunderna.Den Typiske engelske 340-kunden (ofta tidigare DAF-ägare) var nämligen en äldre herre i hatt med både begränsad rörelse - och körförmåga. Han gillade bilens steglösa automatlåda och röda prislapp.343:orna såldes ju för peanuts i England. Dom gick ju också åt som smörbland de seniorer som hängde utanför entréerna vid landets alla lågprisvaruhus;

”Hi Mate.Two fish & chips and one 343 please!”

Det var inte bra att Volvo nu främst förknippades med äldre - icke så snabbfotade - herrar i hatt. Seniorerna bidrog inte precis till den premium-känsla som den nye engelske vd:n ville att varumärket skulle utstråla.Dåtidens unga ”influencers” åkte inte gärna omkring i bilar drivna av gummiremmar.

Den gamla fina imagen som byggde på kvalitet och säkerhet genom svenskt stål ersattes av en stor fet gubbstämpel. Den blev dyr att tvätta bort.

Allt luktar DAF
Även på andra marknader lockade 343:an till sig flockar av tidigare DAF-ägare. Inte så konstigt att ”gamgubbarna” kände sig hemma. Det fanns ju inte ett spår av Volvo i bilen. Allt luktade DAF. Som tur var hittade de holländska Volvobilarna aldrig till USA. Att sen nära 1,4 miljoner 340 bilarändå fann sina kunder i Europa måste beskrivas som ett av universums största mysterier.

Här kunde berättelsen om det holländska äventyret slutat. Men som alla vet finns flera kapitel kvar i den sorgliga historien. Utvecklingen av rostbenägna Volvobilar från Holland hade nått fram till ett nytt kapitel numrerat 480.

En snygg modell som var rolig på vägen. Helt osvensk i både design ochtyvärr också i kvalitet. Många unga köpare lockades av den fräcka stylingen och snart fylldes vägarna av den nya läckra sportiga Volvon.

Lika snabbt fylldes också kundparkeringarna framför återförsäljarnas verkstäder. Modellen hade tyvärr många kvalitetsbrister. Ett av de mest synliga var ”pop-up” strålkastarna som sällan poppade upp. Den hade också en tendens att läcka. Ofta som såll. Otaliga var klagomålen från ägare som berikats med fågelbad i skuffen. Spridda kommentarer växte snabbt till en stormande kör.

Expressens dom
La Grande Finale kom när tidningenExpressen publicerade sin sedvanliga långtest. Tidningens inköpta 480 hade - bara efter två år på vägen - förpassats till en sopcontainer. Den spektakulära bilden på Volvon i containern tog upp hela förstasidan på Expressens populära motorbilaga. Mittuppslaget pryddes av den oändliga listan över fel. Sveriges viktigaste tidning hade avkunnat domen över första kapitlet i deltvå av Volvos Hollands-äventyr. Ridå ner för 480!

Bara några år senare var det dags för nästa kapitel. Rubrik: 440Historien upprepade sig. Inte så konstigt för 480 och 440 var ju i grundensamma bil och kvalitetsevangeliet från ”Hising Island” hade fortfarande inte riktigt slagit rot i Holland.

Volvos göteborgskolade ingenjörer hade det inte alltid så lätt i Born. Dompredikade kvalitet och rostskydd för döva öron. De holländska civilingenjörerna hade ju redan utvecklat kvalitetsbilen DAF. Ingen svensk epa-ingenjör skulle lära dom något nytt om bilar. Rostskydd!?

”Veerdaamte trhraams!

440:an skapade nästan lika mycket kundproblem som elaka syster 480. De Hollands-byggda Volvobilarna frestade starkt på kundernas tålamod och även på varumärket.

Slutet på äventyret i Holland var NedCar som tillverkade Volvo S40 och Mitsubishi. Företaget äges till slut av de båda biltillverkarna gemensamt fram till dess att Volvo sålde sina aktier under 2001. Volvo släppte helt sitt engagemang i Born ett par år senare och tillverkningen av S40/V50 förlades till Gent i Belgien. Då var det många som andades ut, för i Gent finns en stark tradition av att bygga kvalitetsbilar med järnmärke.

Volvo 343 DL 1.4 från 1976 på nätauktion Med denna historia i bakhuvudet blir det extra kul att följa intresset på den Volvo 343 som just nu ligger ute på höstauktion på Bilweb Auctions. Det är en bilmodell som berör. Just denna bil har tillverkningsnummer 220 och är producerad just efter förseriebilarna. Den har varit undanställd hos Volvosamlare sedan 1984 och har bara körts 5900 mil. Den är i toppskick och värderad till mellan 40 000 till 50 000 kr.

Till auktionen: https://bilwebauctions.se/hostauktion-2019/volvo-343-14-1716

Förberedelser inför nästa års auktioner

Nu pågår förberedelser till Bilweb Auctions stora premiärauktion som hålls i mars 2020. Varmt välkomna att kontakta oss för bedömning och värdering av just ditt fordon.

Citroën DS Cabriolet på auktion i Sverige

Nyligen hittades flera bortglömda klassiska bilar in en lada på den svenska landsbygden. En av dessa är en Citroën DS 21 Cabriolet från 1967. Bilen säljs inom kort på auktion.

Kunglig bröllopsbil på auktion

Det kungliga bröllopet den 19 juni 2010 i Stockholms Storkyrka mellan H.K.H. Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling var ett unikt evenemang. Det var det första kvinnliga tronföljarbröllopet i den svenska regentlängden.

Är samlarbilar en bra investering?

Att samla på bilar behöver inte kosta en förmögenhet och kan dessutom vara en bra investering. Kolla in DITVs intervju av vår värderingsexpert Michael Luft. Han ger tips och råd kring samlarbilsköpet.

Den sista Saaben på auktion

Den 6-7 november säljs den sista Saaben på auktion. En splitter ny silverfärgad 9-3 Aero Turbo4 som aldrig lämnat fabriken.

Volvo-klassiker under klubban på onsdag

Två ovanliga Volvobilar från tidigt 30-tal går under klubban i veckan. Samlarbilarna har tillbringat de senaste dryga 50-åren i en lada utanför Skövde.

Bilen som gick till sjöss

Den kanske största fördelen med minibilen NSU-Fiat 500 Coupé är att den är liten och lätt. Så kompakt att den både kan förvaras, lastas och lossas från ett mindre fartyg.

Krigshjälte på bilauktion

Det var den kanadensiska CMP terrängbilen som satte engelska armén på hjul under andra världskriget. Fordonet blev därmed ett viktigt bidrag till de allierades seger. Nu går snart en av dessa krigshjältar från 1943 på auktion.

Super-Mercedesen som byggdes av Porsche

Mercedes E 500 kallades för "super-sport-sedan" och "varg i fårakläder" när den kom 1993. Modellen handbyggdes hos Porsche och var en av 90-talets snabbaste sedan-bilar. Nu ropas den snart ut på auktion.

Barn find på höstauktion

Barn find med 60 bilar på höstauktion den 18-19 september

Bilweb Auctions önskar alla kunder en underbar sommar!

Nästa stora samlarbilsauktion avslutas i september. Under juli och augusti arbetar vi med att fotografera och testa bilarna som skall säljas på Höstauktion 2019!

Aero - bilmärket som ingen känner till

Få har hört talas om bilmärket Aero och det finns bara en enda unik bil i Sverige som nu säljs på auktion.

Unik Volvo original-tävlingsbil som aldrig tävlat

Det finns bara en enda Volvo S 60 Challenge i världen som aldrig någonsin tävlat. Bilen är i nyskick och kommer snart gå på auktion

Härliga Herbie kommer till auktion

Snart deltar Herbie i en auktion. Bilen med själ föddes 1965 och har ägts av Disneys bolag i Sverige. Han spelade en viktig roll under lanseringen av senaste filmen.

Opel Admiral Cabriolet 1939 på nätauktion för miljonen!

Den 10 maj startar nedräkningen på en mycket fin och ovanlig Opel Admiral Cabriolet från 1939. Bedömt värde ligger på en miljon. Det lär bli ett Opel-rekord i Sverige.

Unik konst-Amazon

Ett mycket speciellt verk av den kände norrländske konstnären Erling Johnsson är målat på en Volvo Amazon från 1969. Nu hoppas säljarna att även konstvärlden deltar i den kommande bilauktionen.

Lövgroda med ankstjärt till salu

Citroën Typ C3 Torpedo 5 CV var företagets första massproducerade bil. Just detta exemplar är sålt i Sverige och har den eftertraktade ankstjärt-karossen.

Deckarfavorit på Bilweb Auctions stora vårauktion den 9-10 maj!

Visst är det något magiskt med filmbilar? En av de verkliga pärlorna på Bilweb Auctions kommande vårauktion den 9-10 maj är deckaren Columbos Peugeot 403 Grand Luxe Cabriolet – eller i alla fall en identisk bil med fin svensk historia.

Visningsdatum för bilarna på den stora vårauktionen 2019

Passa på att titta på våra fantastiska bilar hos våra samarbetspartners i landet. Adress och kontaktuppgifter ser du under informationen om respektive bil på vår sajt, www.bilwebauctions.se

Per-Albins Chevrolet dragplåster på auktion

Proveniens kan betyda allt när det gäller gamla bilar. Många vill glida omkring i den Chevrolet som en gång ägdes privat av Per-Albin Hansson.

Autobahn-racer på Bilweb Auctions stora vårauktion den 9-10 maj 2019

Inom kort går en BMW Alpina B8 3.2 från 1977 på auktion. Bilen är i toppskick och den raka sexan sjunger lika vackert idag som för 40 år sedan.

Under Påskhelgen är vi på Bilsport Performance & Custom Motorshow på Elmia!

Vill du träffa oss och prata klassiska bilar? Under Påskhelgen är vi på Bilsport Performance & Custom Motorshow på Elmia.

Inlämning pågår till vårens stora samlarbilsauktion

Den 9-10 maj 2019 är det dags för årets stora vårauktion för samlarbilar! Bilarna presenteras på auktionssajten i mitten av april. Just nu arbetar vi för fullt med att värdera, dokumentera och fotografera auktionsbilarna. Vi har fortfarande plats för fler och inlämningen pågår för fullt.

Tack för i år alla glada bilentusiaster!

Nu är vintern här och de flesta samlarbilar står undanställda och väntar på våren. Även vi på Bilweb Auctions går i ide i väntan på våren. Vi vill tacka alla som följt oss för ett otroligt spännande första år.

Kungens jaktbil på Bilweb Auctions stora höstauktion!

Årets älgjakt är i full gång. Och så även för vår egen monark Carl XVI Gustaf. Nu har Bilweb Auctions fått förmånen att sälja en off road-klassiker med bästa tänkbara proveniens. Missa inte vår stora höstauktion med final den 3:e oktober.

Succé för Bilweb Auctions stora Folkvagnsauktion!

Den 22 september gick finalen på Bilweb Auctions auktion av fordonen på Holmgrens Volkswagenmuseum. I flera fall blev priserna rekordhöga! Sveriges äldsta Volkswagen Typ 1 klubbades för 1 350 000 och Ultima Edición, en av de absolut sista, för 1,1 miljoner kronor.

Jodie Fosters första bil på Bilweb Auctions stora Volkswagenauktion

Den 22-23 september är det final för Bilweb Auctions auktion på en av världens finaste privata Volkwagensamlingar. En av de unika bilarna är skådespelaren Jodie Fosters cabriolet av ovanliga specialmodellen Epilogue – en av bara 900 tillverkade.

En av landets finaste traktorsamlingar på auktion!

Bilweb Auctions säljer nu Per Larssons traktormuseum i Staffanstorp. Sammanlagt säljs ett 80-tal mer eller mindre unika veterantraktorer. På auktionen som har final den 15-16 september kommer också ett 20-tal klassiska bilar samt uppemot 40 stycken äldre motorcyklar och mopeder att säljas. Dessutom mängder av stationära motorer, äldre jordbruksredskap och reservdelar med mera.

Unik Ultima Edición på Bilweb Auctions stora Folkvagnsauktion!

Den 22-23 september säljer Bilweb Auctions den fantastiska Volkswagensamlingen i Pålsboda. En av de mest eftertraktade bilarna är landets enda tilldelade Ùltima Edición. Med mycket högt chassinummer och enbart 2,5 mil på mätaren ett unikt samlarexemplar.

En av världens äldsta Folkvagnar på auktion

Den 22-23 september säljer Bilweb Auctions en av världens finaste Volkswagen-samlingar. En av de mest unika bilarna är en av de absolut äldsta. En Typ 1 från 1948 – såld ny i Sverige och renoverad till utställningsskick!

På onsdag är det finaldags för auktionen på Pall-Olles stora bilmuseum

På onsdag och torsdag auktioneras en av landets finaste privata bilsamlingar ut. Pall-Olles magnifika bilmuseum i skånska Jännaholm. Idag visar Bilweb Auctions upp fordonen för sista gången.

Mr Turbos superbåt på Bilweb Auctions sommarauktion!

Nu säljs motorgeniet Per Gillbrands egen unika superbåt med Saab Turbo-motor på Bilweb Auctions kommande sommarauktion den 27-28 juni.

Bilweb Auctions säljer en av landets finaste privata samlingar på auktion

Olle Ni lsson i Jännaholm samlade bi lar i över 40 år och fick med tiden ihop en mycket fin samling som spänner över både det folkl iga och förnäma. Nu har Bilweb Auctions fått förmånen att säl ja stora delar av saml ingen. Visningen sker på plats i Jännaholm i juni och den 27-28 juni säljs fordonen på nätauktion.

En av världens finaste Volkswagensamlingar på nätauktion

I nära 50 år har Bengt Holmgren i Pålsboda samlat på unika Volkswagenbilar och idag har han en av de förnämsta samlingarna i världen. I stort sett en Folkvagn av varje årsmodell – många av dem lågmilare! Den 22-23 september säljs bilarna på auktion via Bilweb Auctions!

Så här köper och säljer du fordon via Bilweb Auctions!

Michael Luft som är ansvarig värderingsman på Bilweb Auctions berättar hur det fungerar att köpa - och sälja samlarfordon via oss på nätauktion. Från hämtning, test och beskrivning till budgivning, betalning och leverans. Bilweb Auctions AB är ett företag som specialiserat sig på försäljning av veteranbilar, entusiastbilar och sportbilar för samlare och bilentusiaster

Bilmuseet som försvann – nu på samlarbilsauktion

Dessa fina ord beskriver den stora samling ovanliga och orörda bilar som en radiohandlare i Lidköping samlade ihop under 1950- och 60-talet. Fordonen visade han upp i en enkel plåtlada i Gillstad i Västergötland långt in på 1990-talet. Radio- och tv-handlaren hade tagit gamla bilar i inbyte när han sålde nya apparater och eftersom efterfrågan på radio och tv var stor blev det med åren en stor samling.

Unik Amazon säljs på auktion!

Är detta landets finaste orenoverade Volvo Amazon? På Bilweb Auctions samlarbilsauktion den 5 -6 maj säljs denna unika bil som bara gått 1 848 mil sedan den var ny!

En unik Volvo 165 från 1972 på den stora vårauktionen!

Den 5:e maj säljer vi Fredrik Nyblads berömda Volvo 165 på auktion. En unik bil som bara byggdes i ett exemplar

Just nu pågår inlämning till den stora vårauktionen!

Den 5-6 maj är det alltså dags igen för samlarbilsauktion. Inlämning pågår för fullt och vi har redan fått in många fina och intressanta objekt. Du är varmt välkommen med din bil, du också!

Unik Saab på Bilweb Auctions den 19:e november!

Saab 96, V4 Super, 1980 (68 Hk) "Run-out" Nr. 32 bland de sista tillverkade. Aldrig körd i trafik och fortfarande likvärdig med ny. Helt unik!

Vår första auktion förändrade marknadspriserna på klassiska Volvobilar

Auktionen var en stor game changer när det gäller priserna för klassiska Volvobilar.

Ny samlarbilsauktion - den 18:e november är det dags igen!

Ny samlarbilsauktion - den 18:e november är det dags igen!

Det bästa sättet att sälja bilsamlingar och samlarfordon i Sverige!

Bilweb Auctions tillkom under 2017. Våra värderingsmän är förordnade av Handelskammaren och har arbetat med samlarbilar i drygt 30 år.

Nu är nästan alla fordon hämtade i Olofström

Vi vill tacka alla härliga köpare som hämtat sina bilar i Olofström. Det har varit folkfest de senaste veckorna med kunder från hela landet och Danmark, Norge, Holland Belgien, Tyskland, England och USA m.fl. länder. Kul att träffa så många bilentusiaster och samlare som är glada för sina nyförvärv.

Kjell Olssons bilsamling och Olofström

Det är ingen tillfällighet att en av världens största Volvosamlingar finns i Olofström. Hela samhället Olofström är uppbyggt sedan snart nittio år på Volvos verksamhet.

Fantastisk Volvosamling på auktion på Bilweb efter sommaren

Kjell Olssons fina Volvosamling i Olofström innehåller närmare 200 bilar. Nu skall samlingen säljas. Auktion kommer att på nätet i slutet av september.

Så här går samlarbilsauktionen i Olofström till

Så här ser planerna ut för den stora samlarbilsauktionen i Olofström, som vi skrivit om tidigare: I mitten av augusti lägger vi ut listan med alla bilar på Bilweb.se /auctions.

Titta på bilarna i Olofström sommar

Som vi skrivit om tidigare så kommer vi att hålla en stor samlarbilsauktion i Olofström.


Fler nyheter

Fler nyheter

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG