Nyheter och information
Senaste nytt om våra auktioner, samlarbilar, veteranbilar och entusistbilar
Nyheter och information
Senaste nytt om våra auktioner, samlarbilar, veteranbilar och entusistbilar
SKICKA NYHETER TILL MIG SKICKA NYHETER TILL MIG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG

Den sista Saaben på auktion

18 OKT 12:53 MICHAEL LUFT

Den 6-7 november säljs den sista Saaben på auktion. En splitter ny silverfärgad 9-3 Aero Turbo4 som aldrig lämnat fabriken.

Under några månader 2014 byggde NEVS en begränsad serie på 420 exemplar av Saab 9-3 Aero. En av de absolut sista tillverkade bilarna säljs nu på Bilweb Actions finalauktion.

- Just det är exemplaret har förvarats på fabriken i Trollhättan under fem år. Det blir därmed den sista Saaben som lämnar Stallbacka-anläggningen. Bilen är helt ny och vi värderar den till omkring 350 000 kr, säger Michel Luft ansvarig för Bilweb Auctions.

Bilen har en 2-litersmaskin på 220 hästar och har bara rullat några kilometer på den gamla testbanan under några fotograferingstillfällen. Den är lackad i en diskret silverfärg som kallas Moon Silver och turbin-hjulen påminner om den klassiska första Saab Turbon. I interiören märks den tvåfärgade skinnklädseln och framstolarna som är unika för den sista 9-3 serien.

- Detta är absolut sista chansen för en samlare att få köpa en helt ny Saab, avslutar Michael Luft.

Till auktionen med den sista Saaben:
https://bilwebauctions.se/finalauktion-2019/saab-9-3-aero-turbo4-1933

Till finalauktionen:
https://bilwebauctions.se/finalauktion-2019

Saab:s i historia ett nötskal
Under några månaders tid 2014 så byggde NEVS en begränsad serie på 420 exemplar av Saab 9-3 Aero. Så slutar historien om Saab-bilarna. Men låt oss börja från början;

Saab bildas 1937 mot bakgrund av fruktan för annalkande krig. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget och syftet är att utveckla stridsflygplan för det svenska försvaret.

Mot slutet av kriget diskuteras en breddning av verksamheten. Efterfrågan på stridsflygplan hade minskat i takt med hägrande fred. Just biltillverkning hamnade snabbt i fokus efter att Volvo visat den lilla familjebilen PV 444 som skapade stort intresse och omedelbar efterfrågan.

Sista krigsåret togs ett styrelsebeslut i Saab om att en förundersökning av biltillverkning skulle inledas och faktiskt redan ett år senare kunde den första protypen – 92001 – visas för företagsledningen.

Sommaren 1947 presenterades sen den första bilen för en samling inbjudna journalister. Två år senare startas serieproduktionen av den första modellen - 92:an - i Trollhättan.

Den aerodynamiska karossen visade på tydliga gener från flyget. Förstlingen var framhjulsdriven med en tvärställd tvåcylindrig motor på 764 cc. Standarden var enkel och första modellen hade inte ens baklucka. Allt för att hålla nere kostnaderna i produktion.

Ur-Saaben följdes 1956 av 93:an med trecylindrig motor och bara ett par år senare lanserades första kombiversionen - 95. Redan tidigt var Saab-bilarna, med sina fina vägegenskaper och stryktålighet, framgångsrika i rally och företaget anammade helt den engelska devisen:

”Race on Sunday, sell on Monday”

Många rallyförare hade stora framgångar just med Saab. Först var det Rolf Mellde och Greta Molander. Sen kom Carl-Magnus Skoogh och kanske den störste av dem alla - Erik Carlsson* ”På Taket” - som bland annat vann Monte-Carlo rallyt två gånger. Men framgångarna fortsatte även under 70- och 80-talen med Stig Blomqvist och Per Eklund vid ratten.

Erik Carlsson körde främst med den hårt trimmade tvåtaktsmotorn som till slut hade nått vägs ände. När försäljningen tappade fart i mitten av 60-talet behövdes nytt liv under huven. Valet föll på en V4 motor från Ford och 1966 lanserades den som stor nyhet i både SAAB 96 och 95. Tvåtaktsmotorn fanns kvar under några år, främst som ett alternativ för nostalgikerna som aldrig tröttande på blårök och djungeltrummor.

V4: an satte fart både på 96:an och försäljningen. Modellen hade stora rallyframgångar i händerna på herrar Blomkvist och Eklund. Den sista triumfen med 96:an fick Per Eklund i Svenska Rallyt 1976. Fem år senare lade företaget ner tävlingsverksamheten efter flera decennier med stora framgångar över hela världen.

Det riktiga lyftet för SAAB kom 1967 med 99:an som inledde en ny epok i företagets historia. Stor inuti och liten på utsidan var grundtanken. Mannen bakom den banbrytande modellen var Sixten Sason som hade ritat alla SAAB-bilar ända sen starten. Nu hade hans väl vässade designpenna levererat ytterligare en fullträff. Den bredaxlade svensken fick mycket beröm vid lanseringen och skapade ett designspråk som levde vidare läge i kommande modellerna: 900, 9000, 9-3 och 9-5.

Redan tidig visade också SAAB:s ingenjörer på stor kreativitet och just smarta uppfinningar** tillhör varumärkets DNA. Motoringenjören Per Gillbrand - en av de mest geniala - gjorde turbo-tekniken tillförlitlig och tillgänglig. Tidigare hade turbo bara funnits i tävlingsbilar och exklusiva sportvagnar, men med Saab Turbo kunde betydligt fler få njuta av kraften. Framgångarna med turbo-motorerna gjorde att Saab hittade nya kunder i prestige-segmentet. Varumärket stärktes ordentligt och redan i början av 80-talet hade företaget sålt 100 000 turbo-modeller.

Först ut med turbon var faktiskt 99:an. Under mitten av 70-talet kläddes modellen i ny kostym med beteckningen kombi-kupé. Några år senare var det dags för 900:an som var en 99.a med längre nos. Det var också 900 turbo som blev synonym med begreppet Saab Turbo.

Samarbetet med Fiat, Alfa Romeo och Lancia resulterade sen i SAAB 9000 som kom 1984. Tanken var att slå sig in i de övre segmenten av bilmarknaden. En stor framgång var 900 Cab som introducerades i USA under mitten på 80-talet. Kunderna lockades och flockades. Tillverkningen slog rekord med 134 000 byggda bilar under 1987. Säkert bidrog TV-serien Seinfeld - med cabben i en synlig biroll - till framgången.

Tio år senare lanserades 9-5 som ersättare för 9000. Året efter var det dags för 9-3 som sen följdes upp av en kombimodell - den första kombin sen 95:an. Nya 9-3 kom 2003 och två år senare även en kombiversion. Fler modeller lanseras under de kommande åren: nya 9-5, 9-3X och 9-4X. Samtidigt är ekonomin i fritt fall.

Ända sedan starten har ju SAAB kämpat med lönsamheten. Till slut orkade inte ägarna med mer förluster och år 2000 såldes SAAB Automobile till GM, som sen lägger ner företaget nio år senare. Efter ett antal mer eller mindre märkliga turer med nya ”ägare” - så köper NEVS (National Electric Vehicle Sweden AB) verksamheten år 2012. Två år senare startas produktionen efter nära tre års stopp.

Uppfinningar:

Källa:
Ny Teknik: https://www.nyteknik.se/fordon/lat-inte-saab-do-6407745

Den sista Saaben på auktion

18 OKT 12:53 MICHAEL LUFT

Den 6-7 november säljs den sista Saaben på auktion. En splitter ny silverfärgad 9-3 Aero Turbo4 som aldrig lämnat fabriken.

Under några månader 2014 byggde NEVS en begränsad serie på 420 exemplar av Saab 9-3 Aero. En av de absolut sista tillverkade bilarna säljs nu på Bilweb Actions finalauktion.

- Just det är exemplaret har förvarats på fabriken i Trollhättan under fem år. Det blir därmed den sista Saaben som lämnar Stallbacka-anläggningen. Bilen är helt ny och vi värderar den till omkring 350 000 kr, säger Michel Luft ansvarig för Bilweb Auctions.

Bilen har en 2-litersmaskin på 220 hästar och har bara rullat några kilometer på den gamla testbanan under några fotograferingstillfällen. Den är lackad i en diskret silverfärg som kallas Moon Silver och turbin-hjulen påminner om den klassiska första Saab Turbon. I interiören märks den tvåfärgade skinnklädseln och framstolarna som är unika för den sista 9-3 serien.

- Detta är absolut sista chansen för en samlare att få köpa en helt ny Saab, avslutar Michael Luft.

Till auktionen med den sista Saaben:
https://bilwebauctions.se/finalauktion-2019/saab-9-3-aero-turbo4-1933

Till finalauktionen:
https://bilwebauctions.se/finalauktion-2019

Saab:s i historia ett nötskal
Under några månaders tid 2014 så byggde NEVS en begränsad serie på 420 exemplar av Saab 9-3 Aero. Så slutar historien om Saab-bilarna. Men låt oss börja från början;

Saab bildas 1937 mot bakgrund av fruktan för annalkande krig. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget och syftet är att utveckla stridsflygplan för det svenska försvaret.

Mot slutet av kriget diskuteras en breddning av verksamheten. Efterfrågan på stridsflygplan hade minskat i takt med hägrande fred. Just biltillverkning hamnade snabbt i fokus efter att Volvo visat den lilla familjebilen PV 444 som skapade stort intresse och omedelbar efterfrågan.

Sista krigsåret togs ett styrelsebeslut i Saab om att en förundersökning av biltillverkning skulle inledas och faktiskt redan ett år senare kunde den första protypen – 92001 – visas för företagsledningen.

Sommaren 1947 presenterades sen den första bilen för en samling inbjudna journalister. Två år senare startas serieproduktionen av den första modellen - 92:an - i Trollhättan.

Den aerodynamiska karossen visade på tydliga gener från flyget. Förstlingen var framhjulsdriven med en tvärställd tvåcylindrig motor på 764 cc. Standarden var enkel och första modellen hade inte ens baklucka. Allt för att hålla nere kostnaderna i produktion.

Ur-Saaben följdes 1956 av 93:an med trecylindrig motor och bara ett par år senare lanserades första kombiversionen - 95. Redan tidigt var Saab-bilarna, med sina fina vägegenskaper och stryktålighet, framgångsrika i rally och företaget anammade helt den engelska devisen:

”Race on Sunday, sell on Monday”

Många rallyförare hade stora framgångar just med Saab. Först var det Rolf Mellde och Greta Molander. Sen kom Carl-Magnus Skoogh och kanske den störste av dem alla - Erik Carlsson* ”På Taket” - som bland annat vann Monte-Carlo rallyt två gånger. Men framgångarna fortsatte även under 70- och 80-talen med Stig Blomqvist och Per Eklund vid ratten.

Erik Carlsson körde främst med den hårt trimmade tvåtaktsmotorn som till slut hade nått vägs ände. När försäljningen tappade fart i mitten av 60-talet behövdes nytt liv under huven. Valet föll på en V4 motor från Ford och 1966 lanserades den som stor nyhet i både SAAB 96 och 95. Tvåtaktsmotorn fanns kvar under några år, främst som ett alternativ för nostalgikerna som aldrig tröttande på blårök och djungeltrummor.

V4: an satte fart både på 96:an och försäljningen. Modellen hade stora rallyframgångar i händerna på herrar Blomkvist och Eklund. Den sista triumfen med 96:an fick Per Eklund i Svenska Rallyt 1976. Fem år senare lade företaget ner tävlingsverksamheten efter flera decennier med stora framgångar över hela världen.

Det riktiga lyftet för SAAB kom 1967 med 99:an som inledde en ny epok i företagets historia. Stor inuti och liten på utsidan var grundtanken. Mannen bakom den banbrytande modellen var Sixten Sason som hade ritat alla SAAB-bilar ända sen starten. Nu hade hans väl vässade designpenna levererat ytterligare en fullträff. Den bredaxlade svensken fick mycket beröm vid lanseringen och skapade ett designspråk som levde vidare läge i kommande modellerna: 900, 9000, 9-3 och 9-5.

Redan tidig visade också SAAB:s ingenjörer på stor kreativitet och just smarta uppfinningar** tillhör varumärkets DNA. Motoringenjören Per Gillbrand - en av de mest geniala - gjorde turbo-tekniken tillförlitlig och tillgänglig. Tidigare hade turbo bara funnits i tävlingsbilar och exklusiva sportvagnar, men med Saab Turbo kunde betydligt fler få njuta av kraften. Framgångarna med turbo-motorerna gjorde att Saab hittade nya kunder i prestige-segmentet. Varumärket stärktes ordentligt och redan i början av 80-talet hade företaget sålt 100 000 turbo-modeller.

Först ut med turbon var faktiskt 99:an. Under mitten av 70-talet kläddes modellen i ny kostym med beteckningen kombi-kupé. Några år senare var det dags för 900:an som var en 99.a med längre nos. Det var också 900 turbo som blev synonym med begreppet Saab Turbo.

Samarbetet med Fiat, Alfa Romeo och Lancia resulterade sen i SAAB 9000 som kom 1984. Tanken var att slå sig in i de övre segmenten av bilmarknaden. En stor framgång var 900 Cab som introducerades i USA under mitten på 80-talet. Kunderna lockades och flockades. Tillverkningen slog rekord med 134 000 byggda bilar under 1987. Säkert bidrog TV-serien Seinfeld - med cabben i en synlig biroll - till framgången.

Tio år senare lanserades 9-5 som ersättare för 9000. Året efter var det dags för 9-3 som sen följdes upp av en kombimodell - den första kombin sen 95:an. Nya 9-3 kom 2003 och två år senare även en kombiversion. Fler modeller lanseras under de kommande åren: nya 9-5, 9-3X och 9-4X. Samtidigt är ekonomin i fritt fall.

Ända sedan starten har ju SAAB kämpat med lönsamheten. Till slut orkade inte ägarna med mer förluster och år 2000 såldes SAAB Automobile till GM, som sen lägger ner företaget nio år senare. Efter ett antal mer eller mindre märkliga turer med nya ”ägare” - så köper NEVS (National Electric Vehicle Sweden AB) verksamheten år 2012. Två år senare startas produktionen efter nära tre års stopp.

Uppfinningar:

  • 1963: Tvåkrets bromssystem introduceras och 1964 års modeller får alla tvåkrets-bromsar
  • 1969: Halvljusautomatik
  • 1971: Kraftabsorberande, självreparerande stötfångare
  • 1971: Strålkastartorkare och spolare
  • 1971: Eluppvärmda framstolar
  • 1972: Sidokrockskydd med skyddsbalkar i dörrarna.
  • 1976: SAAB Turbo
  • 1978: Elektrostatiskt kupéluftfilter som filtrerade bort alla partiklar ner till 0,0004mm.
  • 1980: Automatic Performance Control (APC).
  • 1981: Backspeglar med vidvinkelglas
  • 1982: Asbestfria bromsbelägg
  • 1991: Freonfri luftkonditionering/klimatanläggning
  • 1996: Saab Active Head Restraint (SAHR), Först i världen med aktiva nackskydd för att förhindra pisksnärtskador vid krock
  • 1997: Ventilerade säten
  • 2000: Saab Variable Compression. Världens första motor med variabel kompression

Källa:
Ny Teknik: https://www.nyteknik.se/fordon/lat-inte-saab-do-6407745

    Några valda årtal:
  • 1937 Svenska Aeroplan Aktiebolaget bildas.
  • 1947 Prototypen till 92:an - SAAB Exp. Vagn 001 - presenteras
  • 1949 Tillverkningen av Saab 92 startar den 12 december i Trollhättan.
  • 1955 Modell 93 presenteras.
  • 1956 Första Sonetten
  • 1959 Första kombin – 95.an - lanseras
  • 1960 96:an presenteras.
  • 1966 Sonett II
  • 1967 V4-motorn introduceras i 95, 96 och Sonett
  • 1967 99:an visas och blir så småningom huvudmodell
  • 1970 Sonett III
  • 1977 Första turbon - 99 Turbo - går i produktion. Lanseringen skedde redan året innan.
  • 1978 900 lanseras
  • 1984 9000 presenteras
  • 1997 9-5 är en stor nyhet
  • 1998 General Motors blir ensam ägare till Saab Automobile.
  • 1998 Produktionen av 9000 avslutas
  • 1998 Produktionen av 900:an upphör och ersätts med den nylanserade 9-3
  • 1999 9-5 Sport Combi företagets första kombimodell sedan 95:an introduceras
  • 2003 Nya versionen av 9-3 lanseras.

Citroën DS Cabriolet på auktion i Sverige

Nyligen hittades flera bortglömda klassiska bilar in en lada på den svenska landsbygden. En av dessa är en Citroën DS 21 Cabriolet från 1967. Bilen säljs inom kort på auktion.

Kunglig bröllopsbil på auktion

Det kungliga bröllopet den 19 juni 2010 i Stockholms Storkyrka mellan H.K.H. Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling var ett unikt evenemang. Det var det första kvinnliga tronföljarbröllopet i den svenska regentlängden.

Är samlarbilar en bra investering?

Att samla på bilar behöver inte kosta en förmögenhet och kan dessutom vara en bra investering. Kolla in DITVs intervju av vår värderingsexpert Michael Luft. Han ger tips och råd kring samlarbilsköpet.

Volvo-klassiker under klubban på onsdag

Två ovanliga Volvobilar från tidigt 30-tal går under klubban i veckan. Samlarbilarna har tillbringat de senaste dryga 50-åren i en lada utanför Skövde.

Bilen som gick till sjöss

Den kanske största fördelen med minibilen NSU-Fiat 500 Coupé är att den är liten och lätt. Så kompakt att den både kan förvaras, lastas och lossas från ett mindre fartyg.

Bilar från Holland nära döden för Volvo

Remjohan kallades bilen som en gång i tiden var nära att sänka hela Volvo. Företagsledningen spelade rysk roulett med varumärket. Att måla läppstift på grisar blev en dyrköpt läxa.

Krigshjälte på bilauktion

Det var den kanadensiska CMP terrängbilen som satte engelska armén på hjul under andra världskriget. Fordonet blev därmed ett viktigt bidrag till de allierades seger. Nu går snart en av dessa krigshjältar från 1943 på auktion.

Super-Mercedesen som byggdes av Porsche

Mercedes E 500 kallades för "super-sport-sedan" och "varg i fårakläder" när den kom 1993. Modellen handbyggdes hos Porsche och var en av 90-talets snabbaste sedan-bilar. Nu ropas den snart ut på auktion.

Barn find på höstauktion

Barn find med 60 bilar på höstauktion den 18-19 september

Bilweb Auctions önskar alla kunder en underbar sommar!

Nästa stora samlarbilsauktion avslutas i september. Under juli och augusti arbetar vi med att fotografera och testa bilarna som skall säljas på Höstauktion 2019!

Aero - bilmärket som ingen känner till

Få har hört talas om bilmärket Aero och det finns bara en enda unik bil i Sverige som nu säljs på auktion.

Unik Volvo original-tävlingsbil som aldrig tävlat

Det finns bara en enda Volvo S 60 Challenge i världen som aldrig någonsin tävlat. Bilen är i nyskick och kommer snart gå på auktion

Härliga Herbie kommer till auktion

Snart deltar Herbie i en auktion. Bilen med själ föddes 1965 och har ägts av Disneys bolag i Sverige. Han spelade en viktig roll under lanseringen av senaste filmen.

Opel Admiral Cabriolet 1939 på nätauktion för miljonen!

Den 10 maj startar nedräkningen på en mycket fin och ovanlig Opel Admiral Cabriolet från 1939. Bedömt värde ligger på en miljon. Det lär bli ett Opel-rekord i Sverige.

Unik konst-Amazon

Ett mycket speciellt verk av den kände norrländske konstnären Erling Johnsson är målat på en Volvo Amazon från 1969. Nu hoppas säljarna att även konstvärlden deltar i den kommande bilauktionen.

Lövgroda med ankstjärt till salu

Citroën Typ C3 Torpedo 5 CV var företagets första massproducerade bil. Just detta exemplar är sålt i Sverige och har den eftertraktade ankstjärt-karossen.

Deckarfavorit på Bilweb Auctions stora vårauktion den 9-10 maj!

Visst är det något magiskt med filmbilar? En av de verkliga pärlorna på Bilweb Auctions kommande vårauktion den 9-10 maj är deckaren Columbos Peugeot 403 Grand Luxe Cabriolet – eller i alla fall en identisk bil med fin svensk historia.

Visningsdatum för bilarna på den stora vårauktionen 2019

Passa på att titta på våra fantastiska bilar hos våra samarbetspartners i landet. Adress och kontaktuppgifter ser du under informationen om respektive bil på vår sajt, www.bilwebauctions.se

Per-Albins Chevrolet dragplåster på auktion

Proveniens kan betyda allt när det gäller gamla bilar. Många vill glida omkring i den Chevrolet som en gång ägdes privat av Per-Albin Hansson.

Autobahn-racer på Bilweb Auctions stora vårauktion den 9-10 maj 2019

Inom kort går en BMW Alpina B8 3.2 från 1977 på auktion. Bilen är i toppskick och den raka sexan sjunger lika vackert idag som för 40 år sedan.

Under Påskhelgen är vi på Bilsport Performance & Custom Motorshow på Elmia!

Vill du träffa oss och prata klassiska bilar? Under Påskhelgen är vi på Bilsport Performance & Custom Motorshow på Elmia.

Inlämning pågår till vårens stora samlarbilsauktion

Den 9-10 maj 2019 är det dags för årets stora vårauktion för samlarbilar! Bilarna presenteras på auktionssajten i mitten av april. Just nu arbetar vi för fullt med att värdera, dokumentera och fotografera auktionsbilarna. Vi har fortfarande plats för fler och inlämningen pågår för fullt.

Tack för i år alla glada bilentusiaster!

Nu är vintern här och de flesta samlarbilar står undanställda och väntar på våren. Även vi på Bilweb Auctions går i ide i väntan på våren. Vi vill tacka alla som följt oss för ett otroligt spännande första år.

Kungens jaktbil på Bilweb Auctions stora höstauktion!

Årets älgjakt är i full gång. Och så även för vår egen monark Carl XVI Gustaf. Nu har Bilweb Auctions fått förmånen att sälja en off road-klassiker med bästa tänkbara proveniens. Missa inte vår stora höstauktion med final den 3:e oktober.

Succé för Bilweb Auctions stora Folkvagnsauktion!

Den 22 september gick finalen på Bilweb Auctions auktion av fordonen på Holmgrens Volkswagenmuseum. I flera fall blev priserna rekordhöga! Sveriges äldsta Volkswagen Typ 1 klubbades för 1 350 000 och Ultima Edición, en av de absolut sista, för 1,1 miljoner kronor.

Jodie Fosters första bil på Bilweb Auctions stora Volkswagenauktion

Den 22-23 september är det final för Bilweb Auctions auktion på en av världens finaste privata Volkwagensamlingar. En av de unika bilarna är skådespelaren Jodie Fosters cabriolet av ovanliga specialmodellen Epilogue – en av bara 900 tillverkade.

En av landets finaste traktorsamlingar på auktion!

Bilweb Auctions säljer nu Per Larssons traktormuseum i Staffanstorp. Sammanlagt säljs ett 80-tal mer eller mindre unika veterantraktorer. På auktionen som har final den 15-16 september kommer också ett 20-tal klassiska bilar samt uppemot 40 stycken äldre motorcyklar och mopeder att säljas. Dessutom mängder av stationära motorer, äldre jordbruksredskap och reservdelar med mera.

Unik Ultima Edición på Bilweb Auctions stora Folkvagnsauktion!

Den 22-23 september säljer Bilweb Auctions den fantastiska Volkswagensamlingen i Pålsboda. En av de mest eftertraktade bilarna är landets enda tilldelade Ùltima Edición. Med mycket högt chassinummer och enbart 2,5 mil på mätaren ett unikt samlarexemplar.

En av världens äldsta Folkvagnar på auktion

Den 22-23 september säljer Bilweb Auctions en av världens finaste Volkswagen-samlingar. En av de mest unika bilarna är en av de absolut äldsta. En Typ 1 från 1948 – såld ny i Sverige och renoverad till utställningsskick!

På onsdag är det finaldags för auktionen på Pall-Olles stora bilmuseum

På onsdag och torsdag auktioneras en av landets finaste privata bilsamlingar ut. Pall-Olles magnifika bilmuseum i skånska Jännaholm. Idag visar Bilweb Auctions upp fordonen för sista gången.

Mr Turbos superbåt på Bilweb Auctions sommarauktion!

Nu säljs motorgeniet Per Gillbrands egen unika superbåt med Saab Turbo-motor på Bilweb Auctions kommande sommarauktion den 27-28 juni.

Bilweb Auctions säljer en av landets finaste privata samlingar på auktion

Olle Ni lsson i Jännaholm samlade bi lar i över 40 år och fick med tiden ihop en mycket fin samling som spänner över både det folkl iga och förnäma. Nu har Bilweb Auctions fått förmånen att säl ja stora delar av saml ingen. Visningen sker på plats i Jännaholm i juni och den 27-28 juni säljs fordonen på nätauktion.

En av världens finaste Volkswagensamlingar på nätauktion

I nära 50 år har Bengt Holmgren i Pålsboda samlat på unika Volkswagenbilar och idag har han en av de förnämsta samlingarna i världen. I stort sett en Folkvagn av varje årsmodell – många av dem lågmilare! Den 22-23 september säljs bilarna på auktion via Bilweb Auctions!

Så här köper och säljer du fordon via Bilweb Auctions!

Michael Luft som är ansvarig värderingsman på Bilweb Auctions berättar hur det fungerar att köpa - och sälja samlarfordon via oss på nätauktion. Från hämtning, test och beskrivning till budgivning, betalning och leverans. Bilweb Auctions AB är ett företag som specialiserat sig på försäljning av veteranbilar, entusiastbilar och sportbilar för samlare och bilentusiaster

Bilmuseet som försvann – nu på samlarbilsauktion

Dessa fina ord beskriver den stora samling ovanliga och orörda bilar som en radiohandlare i Lidköping samlade ihop under 1950- och 60-talet. Fordonen visade han upp i en enkel plåtlada i Gillstad i Västergötland långt in på 1990-talet. Radio- och tv-handlaren hade tagit gamla bilar i inbyte när han sålde nya apparater och eftersom efterfrågan på radio och tv var stor blev det med åren en stor samling.

Unik Amazon säljs på auktion!

Är detta landets finaste orenoverade Volvo Amazon? På Bilweb Auctions samlarbilsauktion den 5 -6 maj säljs denna unika bil som bara gått 1 848 mil sedan den var ny!

En unik Volvo 165 från 1972 på den stora vårauktionen!

Den 5:e maj säljer vi Fredrik Nyblads berömda Volvo 165 på auktion. En unik bil som bara byggdes i ett exemplar

Just nu pågår inlämning till den stora vårauktionen!

Den 5-6 maj är det alltså dags igen för samlarbilsauktion. Inlämning pågår för fullt och vi har redan fått in många fina och intressanta objekt. Du är varmt välkommen med din bil, du också!

Unik Saab på Bilweb Auctions den 19:e november!

Saab 96, V4 Super, 1980 (68 Hk) "Run-out" Nr. 32 bland de sista tillverkade. Aldrig körd i trafik och fortfarande likvärdig med ny. Helt unik!

Vår första auktion förändrade marknadspriserna på klassiska Volvobilar

Auktionen var en stor game changer när det gäller priserna för klassiska Volvobilar.

Ny samlarbilsauktion - den 18:e november är det dags igen!

Ny samlarbilsauktion - den 18:e november är det dags igen!

Det bästa sättet att sälja bilsamlingar och samlarfordon i Sverige!

Bilweb Auctions tillkom under 2017. Våra värderingsmän är förordnade av Handelskammaren och har arbetat med samlarbilar i drygt 30 år.

Nu är nästan alla fordon hämtade i Olofström

Vi vill tacka alla härliga köpare som hämtat sina bilar i Olofström. Det har varit folkfest de senaste veckorna med kunder från hela landet och Danmark, Norge, Holland Belgien, Tyskland, England och USA m.fl. länder. Kul att träffa så många bilentusiaster och samlare som är glada för sina nyförvärv.

Kjell Olssons bilsamling och Olofström

Det är ingen tillfällighet att en av världens största Volvosamlingar finns i Olofström. Hela samhället Olofström är uppbyggt sedan snart nittio år på Volvos verksamhet.

Fantastisk Volvosamling på auktion på Bilweb efter sommaren

Kjell Olssons fina Volvosamling i Olofström innehåller närmare 200 bilar. Nu skall samlingen säljas. Auktion kommer att på nätet i slutet av september.

Så här går samlarbilsauktionen i Olofström till

Så här ser planerna ut för den stora samlarbilsauktionen i Olofström, som vi skrivit om tidigare: I mitten av augusti lägger vi ut listan med alla bilar på Bilweb.se /auctions.

Titta på bilarna i Olofström sommar

Som vi skrivit om tidigare så kommer vi att hålla en stor samlarbilsauktion i Olofström.


Fler nyheter

Fler nyheter

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG