Visa alla bilder
Visa film

Saab 9-3 Aero Turbo4 — 2014

Den sista Saaben som lämnar Stallbacka bilfabrik i Trollhättan. Den allra sista nya bilen som med stolthet lämnar fabriken och bär namnet med versaler från det Svenska Aeroplan Aktiebolaget.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En ny bil, en ny Saab, med ett värde som världens Saab-entusiaster kommer att bestämma."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
465 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12306
TROLLHÄTTAN
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 9-3 Aero Turbo4?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En ny bil, en ny Saab, med ett värde som världens Saab-entusiaster kommer att bestämma."

Beskrivning

Den sista Saaben. Smaka på de orden. Hur känns det? För många är det sorgliga ord, men de är också lite kittlande. En 9-3 Aero Turbo 4 tillverkad 2014 i Trollhättan med 2-litersmaskinen på 220 hästar. Den har rullat sina första mil på den gamla testbanan under några fotograferingstillfällen. En ny Saab, med allt vad det innebär. Det här är din chans. Ta den. Den kommer inte tillbaka.
En plakett på instrumentpanelen och en dekal i motorutrymmet förkunnar också för framtida samlare vad detta är för bil.

Nybilsspecifikation

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2014/2014 
  • Första registreringsdatum
    2019-03-15 
  • Avläst mätarställning
    70 km 
  • Kw / hk
    162 / 220 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Diamond Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En motorgeneration från GM:s världsarv, men som ändå hade en viss handpåläggning från motorgenierna hos Saab.

  • Skick interiör:

    Beige skinnklädsel med mörka detaljer och framstolarna är faktiskt unika för den sista 9-3 serien. Det syns främst på nackskyddet som har en helt annan form än tidigare. Och för dig som tycker om den udda, men mörkt sköna Saab- funktionen Night Panel; den finns där. Naturligtvis.

  • Skick exteriör:

    En diskret silverkulör (de är ju det till sin natur) som kallas Diamond Silver. Turbin-hjulen påminner oss, och ska påminna oss, om den klassiska första Saab Turbo.

  • Skick helhet:

    En helt ny Saab, tillverkad 2014. Registrerad 2019. Har rullat sin sina få första kilometer på testbanan och på fabriksområdet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-03-15
Ursprungsbesiktning: 2019-03-14 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2019-03-15
Besiktigad tom: 2022-03-31
Senast godkända besiktning: 2019-03-14
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2318 SEK
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Den sista Saab 9-3 serien grundar sig i en konstruktion från 2002 och oavsett GM:s inblandning är ändå den trollhättiga lantligt kluriga känslan påtagligt närvarande i produkterna från Stallbacka-fabriken.

SAAB:s historia i korthet:
* Saab bildas 1937. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Syftet var att ta fram flygplan för det svenska försvaret.

* Den första bilen, Saab 92, visas 1947.
* Under 1969 slås Saab och lastbilstillverkaren Scania-Vabis ihop.
* På 1980-talet går Saabs personbilsdel med vinst, men i slutet av årtiondet vänder det.

* 1989 är förlusten ungefär två miljarder kronor för personbilstillverkningen. Personalen inom personbilsdivisionen dras ner med 1.500 personer från runt 15.000.
* Följande år, 1990, läggs personbilstillverkningen i ett särskilt bolag, Saab Automobile AB. GM går in som ägare till hälften medan Investorägda Saab-Scania äger den andra halvan.

* 1991 lägger Saab ner sin fabrik i Malmö där 900 anställda byggde modellen Saab 900.
* Under 1994 och 1995 visar Saab Automobile vinst, det är de enda vinståren under GM:s ägande.
* 2000 tar GM över hela Saab Automobile.

* Tre år senare lanseras Saab 9-3.
* 2005 förlorar fabriken i Trollhättan kampen om att tillverka nästa generations 9-3, ett beslut som ändras tre år senare.
* Året därefter säljer Saab rekordmånga bilar, 133 000.
* Finanskrisen 2008 får GM att söka statligt stöd för att överleva.

* Under februari 2009 meddelar GM att Saab ska bli ett självständig bolag och säljas.
* Den 18 december meddelade General Motors att en nedläggning av Saab Automobile inleds.

Källa: SVT

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt

Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 38 80 22

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller maila till
peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG