News and information
Latest news about our auctions, collector cars, classics and enthusiast cars
News and information
Latest news about our auctions, collector cars, classics and enthusiast cars
Notify when bidding opens! Notify when bidding opens!

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG

Bilar från Holland nära döden för Volvo

13 SEP 10:03 MICHAEL LUFT

Remjohan kallades bilen som en gång i tiden var nära att sänka hela Volvo. Företagsledningen spelade rysk roulett med varumärket. Att måla läppstift på grisar blev en dyrköpt läxa.

Volvo 343 och Volvo 66 de sämsta Volvobilarna som någonsin byggts. Men de båda modellerna var ju heller inga Volvo. Det enda de hade gemensamt med sina syskon från Hisningen var järnmärket i grillen. Både Volvo 66 och Volvo 343 var ju till hundra procent DAF och ingenting annat.

343:an var tänkt som en DAF 77 från början. Men när företaget hamnadepå obestånd och köptes av Volvo döptes bilarna om. Med ett enkelt reptrick fick Volvohandeln vips både en småbil och en bil i mellanklassen.Båda seglade falskt under Volvoflagga.

Volvo 66:an är en DAF 66 klädd med fet kofångare för att skapa någon form av säkerhetsillusion. 343:an var en helt ny modell utvecklad av samma holländska herrar som också stod bakom DAF-arna.

Tvärstopp på båten
De första 343:orna som nådde Göteborg med båt blev stående ombord. Hamnarbetarna som skulle köra ut bilarna från båten fick växelväljarna i handen. Tvärstopp! Ett par medarbetare från Volvos PR-avdelning tillkallades. Uppgiften var att ytterst, ytterst varsamt smeka den känsliga växelväljaren till läge D och sen sakta köra bilarna ur båtens stora gap.

Med andan i halsen kördes bilarna några kilometer till Volvo där PR-chefen väntade otåligt. Han inspekterade de nyanlända från Holland medkritisk blick och konstaterade snabbt att 343:an hade plastig interiör med taskig finish och dålig passform. Stolarna var ”carry over” från DAF. Fleraljusår från Volvokvalitet! I hjulhusen gapade stora svarta slukhål runt de patetiska skottkärre-hjulen på 13 tum. Karossen var heller inte så snygg och fordonet saknade all form av utstrålning (Carisman kom ju till Born först på 90 talet.)

Efter första intrycket utbrast PR-chefen;

- Dom måste fixas till innan pressvisningen i nästa vecka. Ring för i h-e holländarna på stört och få hit några gubbar med stripes och andra fälgar. Vad gör vi med hjulhusen?

Journalisterna var redan inbjudna till den första visningen. Räddas vad som räddas kan!

Ett par bilar stripades upp, försågs med lättmetallfälgar och lite sandsäckar ombord. De sistnämnda för att i någon mån trolla bort de värsta slukhålen i hjulhusen. Tricket funkade hyfsat. Mottagandet vid första statiska pressvisningen var helt OK. De stora superlativerna uteblev med det blev eller inte den totalsågning som många på Volvo fruktat.

Ägarna rasar
Efter mycket skruvande blev det dags för provkörning. Lovorden hagladekanske inte direkt, men många motorjournalister konstaterade att bilen hade bra vägegenskaper. Ingen som helst kris. Den kom istället när de första bilarna nådde sina kunder. Kundbilarna hade ju inte fått handpåläggning av skickliga mekaniker som botat de första barnsjukdomarna hos ett gäng pressbilar.

”Jävla sketbil”, var ett av de snällare invektiven en luttrad kundmottagare på Bil & Truck i Göteborg fick höra av sina 343-ägare när de hade umgåtts med holländaren en tid.

Ägarna rasade och pressen var heller inte nådig. Men problemen var av övergående natur. De första 343:orna upplöstes snart i intet. Rostskydd fanns nämligen inte i Born. Det hade inte saknats påstötningar från både Göteborg och Gent, där det på den tiden byggdes Volvobilar med fullgott skydd.

Kvaliteten blev med tiden visserligen något bättre. Efter några år nästan iklass med det som rullades ut från Wartburg-fabriken Eisenach i dåtidens DDR. Östtyske Helmut hade dock betydligt större fördragsamhet med skräp-bilar. Det fanns ju inget annat bakom järnridån.

Bästa svenska kvalitetsbilen under mitten/slutet av 70-talet hade beteckningen 240. Den kändes solid som en stridsvagn jämfört med den sköra tulpanen från Holland.

Hut går hem
Efter ett tag skickades horder med svenska ingenjörer till Born. Holländarna skulle få lära sig att bygga bil på Volvovis! Bort med Edamern och in med riktig präktig svensk herrgårdsost!

”Nu jävlar får ni kavla upp ärmarna och bygga riktiga bilar! Annars stänger vi skiten”

Hut går hem. Chalmerister i Born och det började det hända saker. Flera kompetenta ingenjörer la ner sin själ i att få fason på bilen. Och steg för steg blev det mycket bättre. Ut med den trötta Renault-spisen och in medB19. Tack och adjö ”Remjohan” och välkommen till M46 och M47! Den dåligt flygande holländaren började äntligen få luft under vingarna.

- Den känns faktisk som en riktig Volvo, utbrast en granne efter att ha provkört min tjänstebil i mitten av 80-talet.

Till slut blev 340 en riktig bra bil. Men under resan från skit till bra hade modellen fläckat varumärket och orsakat stor skada på flera viktiga marknader.

I England - Volvos tredje största marknad - drömde den lokale Volvochefen om att en gång för alla få skrota ut samtliga Volvobilar med holländskt DNA. Just Volvobilarna ”made in Holland” förstörde varumärket. Men paradoxalt kanske inte främst på grund av dålig kvalitetpå bilarna, utan snarare genom bristen på kvalitet hos kunderna.Den Typiske engelske 340-kunden (ofta tidigare DAF-ägare) var nämligen en äldre herre i hatt med både begränsad rörelse - och körförmåga. Han gillade bilens steglösa automatlåda och röda prislapp.343:orna såldes ju för peanuts i England. Dom gick ju också åt som smörbland de seniorer som hängde utanför entréerna vid landets alla lågprisvaruhus;

”Hi Mate.Two fish & chips and one 343 please!”

Det var inte bra att Volvo nu främst förknippades med äldre - icke så snabbfotade - herrar i hatt. Seniorerna bidrog inte precis till den premium-känsla som den nye engelske vd:n ville att varumärket skulle utstråla.Dåtidens unga ”influencers” åkte inte gärna omkring i bilar drivna av gummiremmar.

Den gamla fina imagen som byggde på kvalitet och säkerhet genom svenskt stål ersattes av en stor fet gubbstämpel. Den blev dyr att tvätta bort.

Allt luktar DAF
Även på andra marknader lockade 343:an till sig flockar av tidigare DAF-ägare. Inte så konstigt att ”gamgubbarna” kände sig hemma. Det fanns ju inte ett spår av Volvo i bilen. Allt luktade DAF. Som tur var hittade de holländska Volvobilarna aldrig till USA. Att sen nära 1,4 miljoner 340 bilarändå fann sina kunder i Europa måste beskrivas som ett av universums största mysterier.

Här kunde berättelsen om det holländska äventyret slutat. Men som alla vet finns flera kapitel kvar i den sorgliga historien. Utvecklingen av rostbenägna Volvobilar från Holland hade nått fram till ett nytt kapitel numrerat 480.

En snygg modell som var rolig på vägen. Helt osvensk i både design ochtyvärr också i kvalitet. Många unga köpare lockades av den fräcka stylingen och snart fylldes vägarna av den nya läckra sportiga Volvon.

Lika snabbt fylldes också kundparkeringarna framför återförsäljarnas verkstäder. Modellen hade tyvärr många kvalitetsbrister. Ett av de mest synliga var ”pop-up” strålkastarna som sällan poppade upp. Den hade också en tendens att läcka. Ofta som såll. Otaliga var klagomålen från ägare som berikats med fågelbad i skuffen. Spridda kommentarer växte snabbt till en stormande kör.

Expressens dom
La Grande Finale kom när tidningenExpressen publicerade sin sedvanliga långtest. Tidningens inköpta 480 hade - bara efter två år på vägen - förpassats till en sopcontainer. Den spektakulära bilden på Volvon i containern tog upp hela förstasidan på Expressens populära motorbilaga. Mittuppslaget pryddes av den oändliga listan över fel. Sveriges viktigaste tidning hade avkunnat domen över första kapitlet i deltvå av Volvos Hollands-äventyr. Ridå ner för 480!

Bara några år senare var det dags för nästa kapitel. Rubrik: 440Historien upprepade sig. Inte så konstigt för 480 och 440 var ju i grundensamma bil och kvalitetsevangeliet från ”Hising Island” hade fortfarande inte riktigt slagit rot i Holland.

Volvos göteborgskolade ingenjörer hade det inte alltid så lätt i Born. Dompredikade kvalitet och rostskydd för döva öron. De holländska civilingenjörerna hade ju redan utvecklat kvalitetsbilen DAF. Ingen svensk epa-ingenjör skulle lära dom något nytt om bilar. Rostskydd!?

”Veerdaamte trhraams!

440:an skapade nästan lika mycket kundproblem som elaka syster 480. De Hollands-byggda Volvobilarna frestade starkt på kundernas tålamod och även på varumärket.

Slutet på äventyret i Holland var NedCar som tillverkade Volvo S40 och Mitsubishi. Företaget äges till slut av de båda biltillverkarna gemensamt fram till dess att Volvo sålde sina aktier under 2001. Volvo släppte helt sitt engagemang i Born ett par år senare och tillverkningen av S40/V50 förlades till Gent i Belgien. Då var det många som andades ut, för i Gent finns en stark tradition av att bygga kvalitetsbilar med järnmärke.

Volvo 343 DL 1.4 från 1976 på nätauktion Med denna historia i bakhuvudet blir det extra kul att följa intresset på den Volvo 343 som just nu ligger ute på höstauktion på Bilweb Auctions. Det är en bilmodell som berör. Just denna bil har tillverkningsnummer 220 och är producerad just efter förseriebilarna. Den har varit undanställd hos Volvosamlare sedan 1984 och har bara körts 5900 mil. Den är i toppskick och värderad till mellan 40 000 till 50 000 kr.

Till auktionen: https://bilwebauctions.se/en/hostauktion-2019/volvo-343-14-1716

Bilar från Holland nära döden för Volvo

13 SEP 10:03 MICHAEL LUFT

Remjohan kallades bilen som en gång i tiden var nära att sänka hela Volvo. Företagsledningen spelade rysk roulett med varumärket. Att måla läppstift på grisar blev en dyrköpt läxa.

Volvo 343 och Volvo 66 de sämsta Volvobilarna som någonsin byggts. Men de båda modellerna var ju heller inga Volvo. Det enda de hade gemensamt med sina syskon från Hisningen var järnmärket i grillen. Både Volvo 66 och Volvo 343 var ju till hundra procent DAF och ingenting annat.

343:an var tänkt som en DAF 77 från början. Men när företaget hamnadepå obestånd och köptes av Volvo döptes bilarna om. Med ett enkelt reptrick fick Volvohandeln vips både en småbil och en bil i mellanklassen.Båda seglade falskt under Volvoflagga.

Volvo 66:an är en DAF 66 klädd med fet kofångare för att skapa någon form av säkerhetsillusion. 343:an var en helt ny modell utvecklad av samma holländska herrar som också stod bakom DAF-arna.

Tvärstopp på båten
De första 343:orna som nådde Göteborg med båt blev stående ombord. Hamnarbetarna som skulle köra ut bilarna från båten fick växelväljarna i handen. Tvärstopp! Ett par medarbetare från Volvos PR-avdelning tillkallades. Uppgiften var att ytterst, ytterst varsamt smeka den känsliga växelväljaren till läge D och sen sakta köra bilarna ur båtens stora gap.

Med andan i halsen kördes bilarna några kilometer till Volvo där PR-chefen väntade otåligt. Han inspekterade de nyanlända från Holland medkritisk blick och konstaterade snabbt att 343:an hade plastig interiör med taskig finish och dålig passform. Stolarna var ”carry over” från DAF. Fleraljusår från Volvokvalitet! I hjulhusen gapade stora svarta slukhål runt de patetiska skottkärre-hjulen på 13 tum. Karossen var heller inte så snygg och fordonet saknade all form av utstrålning (Carisman kom ju till Born först på 90 talet.)

Efter första intrycket utbrast PR-chefen;

- Dom måste fixas till innan pressvisningen i nästa vecka. Ring för i h-e holländarna på stört och få hit några gubbar med stripes och andra fälgar. Vad gör vi med hjulhusen?

Journalisterna var redan inbjudna till den första visningen. Räddas vad som räddas kan!

Ett par bilar stripades upp, försågs med lättmetallfälgar och lite sandsäckar ombord. De sistnämnda för att i någon mån trolla bort de värsta slukhålen i hjulhusen. Tricket funkade hyfsat. Mottagandet vid första statiska pressvisningen var helt OK. De stora superlativerna uteblev med det blev eller inte den totalsågning som många på Volvo fruktat.

Ägarna rasar
Efter mycket skruvande blev det dags för provkörning. Lovorden hagladekanske inte direkt, men många motorjournalister konstaterade att bilen hade bra vägegenskaper. Ingen som helst kris. Den kom istället när de första bilarna nådde sina kunder. Kundbilarna hade ju inte fått handpåläggning av skickliga mekaniker som botat de första barnsjukdomarna hos ett gäng pressbilar.

”Jävla sketbil”, var ett av de snällare invektiven en luttrad kundmottagare på Bil & Truck i Göteborg fick höra av sina 343-ägare när de hade umgåtts med holländaren en tid.

Ägarna rasade och pressen var heller inte nådig. Men problemen var av övergående natur. De första 343:orna upplöstes snart i intet. Rostskydd fanns nämligen inte i Born. Det hade inte saknats påstötningar från både Göteborg och Gent, där det på den tiden byggdes Volvobilar med fullgott skydd.

Kvaliteten blev med tiden visserligen något bättre. Efter några år nästan iklass med det som rullades ut från Wartburg-fabriken Eisenach i dåtidens DDR. Östtyske Helmut hade dock betydligt större fördragsamhet med skräp-bilar. Det fanns ju inget annat bakom järnridån.

Bästa svenska kvalitetsbilen under mitten/slutet av 70-talet hade beteckningen 240. Den kändes solid som en stridsvagn jämfört med den sköra tulpanen från Holland.

Hut går hem
Efter ett tag skickades horder med svenska ingenjörer till Born. Holländarna skulle få lära sig att bygga bil på Volvovis! Bort med Edamern och in med riktig präktig svensk herrgårdsost!

”Nu jävlar får ni kavla upp ärmarna och bygga riktiga bilar! Annars stänger vi skiten”

Hut går hem. Chalmerister i Born och det började det hända saker. Flera kompetenta ingenjörer la ner sin själ i att få fason på bilen. Och steg för steg blev det mycket bättre. Ut med den trötta Renault-spisen och in medB19. Tack och adjö ”Remjohan” och välkommen till M46 och M47! Den dåligt flygande holländaren började äntligen få luft under vingarna.

- Den känns faktisk som en riktig Volvo, utbrast en granne efter att ha provkört min tjänstebil i mitten av 80-talet.

Till slut blev 340 en riktig bra bil. Men under resan från skit till bra hade modellen fläckat varumärket och orsakat stor skada på flera viktiga marknader.

I England - Volvos tredje största marknad - drömde den lokale Volvochefen om att en gång för alla få skrota ut samtliga Volvobilar med holländskt DNA. Just Volvobilarna ”made in Holland” förstörde varumärket. Men paradoxalt kanske inte främst på grund av dålig kvalitetpå bilarna, utan snarare genom bristen på kvalitet hos kunderna.Den Typiske engelske 340-kunden (ofta tidigare DAF-ägare) var nämligen en äldre herre i hatt med både begränsad rörelse - och körförmåga. Han gillade bilens steglösa automatlåda och röda prislapp.343:orna såldes ju för peanuts i England. Dom gick ju också åt som smörbland de seniorer som hängde utanför entréerna vid landets alla lågprisvaruhus;

”Hi Mate.Two fish & chips and one 343 please!”

Det var inte bra att Volvo nu främst förknippades med äldre - icke så snabbfotade - herrar i hatt. Seniorerna bidrog inte precis till den premium-känsla som den nye engelske vd:n ville att varumärket skulle utstråla.Dåtidens unga ”influencers” åkte inte gärna omkring i bilar drivna av gummiremmar.

Den gamla fina imagen som byggde på kvalitet och säkerhet genom svenskt stål ersattes av en stor fet gubbstämpel. Den blev dyr att tvätta bort.

Allt luktar DAF
Även på andra marknader lockade 343:an till sig flockar av tidigare DAF-ägare. Inte så konstigt att ”gamgubbarna” kände sig hemma. Det fanns ju inte ett spår av Volvo i bilen. Allt luktade DAF. Som tur var hittade de holländska Volvobilarna aldrig till USA. Att sen nära 1,4 miljoner 340 bilarändå fann sina kunder i Europa måste beskrivas som ett av universums största mysterier.

Här kunde berättelsen om det holländska äventyret slutat. Men som alla vet finns flera kapitel kvar i den sorgliga historien. Utvecklingen av rostbenägna Volvobilar från Holland hade nått fram till ett nytt kapitel numrerat 480.

En snygg modell som var rolig på vägen. Helt osvensk i både design ochtyvärr också i kvalitet. Många unga köpare lockades av den fräcka stylingen och snart fylldes vägarna av den nya läckra sportiga Volvon.

Lika snabbt fylldes också kundparkeringarna framför återförsäljarnas verkstäder. Modellen hade tyvärr många kvalitetsbrister. Ett av de mest synliga var ”pop-up” strålkastarna som sällan poppade upp. Den hade också en tendens att läcka. Ofta som såll. Otaliga var klagomålen från ägare som berikats med fågelbad i skuffen. Spridda kommentarer växte snabbt till en stormande kör.

Expressens dom
La Grande Finale kom när tidningenExpressen publicerade sin sedvanliga långtest. Tidningens inköpta 480 hade - bara efter två år på vägen - förpassats till en sopcontainer. Den spektakulära bilden på Volvon i containern tog upp hela förstasidan på Expressens populära motorbilaga. Mittuppslaget pryddes av den oändliga listan över fel. Sveriges viktigaste tidning hade avkunnat domen över första kapitlet i deltvå av Volvos Hollands-äventyr. Ridå ner för 480!

Bara några år senare var det dags för nästa kapitel. Rubrik: 440Historien upprepade sig. Inte så konstigt för 480 och 440 var ju i grundensamma bil och kvalitetsevangeliet från ”Hising Island” hade fortfarande inte riktigt slagit rot i Holland.

Volvos göteborgskolade ingenjörer hade det inte alltid så lätt i Born. Dompredikade kvalitet och rostskydd för döva öron. De holländska civilingenjörerna hade ju redan utvecklat kvalitetsbilen DAF. Ingen svensk epa-ingenjör skulle lära dom något nytt om bilar. Rostskydd!?

”Veerdaamte trhraams!

440:an skapade nästan lika mycket kundproblem som elaka syster 480. De Hollands-byggda Volvobilarna frestade starkt på kundernas tålamod och även på varumärket.

Slutet på äventyret i Holland var NedCar som tillverkade Volvo S40 och Mitsubishi. Företaget äges till slut av de båda biltillverkarna gemensamt fram till dess att Volvo sålde sina aktier under 2001. Volvo släppte helt sitt engagemang i Born ett par år senare och tillverkningen av S40/V50 förlades till Gent i Belgien. Då var det många som andades ut, för i Gent finns en stark tradition av att bygga kvalitetsbilar med järnmärke.

Volvo 343 DL 1.4 från 1976 på nätauktion Med denna historia i bakhuvudet blir det extra kul att följa intresset på den Volvo 343 som just nu ligger ute på höstauktion på Bilweb Auctions. Det är en bilmodell som berör. Just denna bil har tillverkningsnummer 220 och är producerad just efter förseriebilarna. Den har varit undanställd hos Volvosamlare sedan 1984 och har bara körts 5900 mil. Den är i toppskick och värderad till mellan 40 000 till 50 000 kr.

Till auktionen: https://bilwebauctions.se/en/hostauktion-2019/volvo-343-14-1716

A original Porsche 356 - a direct link to the 1950s

When this black Porsche 356A rolled out from the factory in Zuffenhausen, Stuttgart, the company had been building cars in serial production for just 10 years. The year was 1958 and it was equipped with the biggest engine available, the 1.6 litre that produced 60 hp. 0 - 100 km/h took around 14 seconds - sports car performance at the time. 

A great Volvo 1800 ES with 24 570 km on the clock

The unusual sports wagon 1800 ES is a classic from Volvos with fast price development. In the USA, the model has been sold for over 90 000 USD. Now there is one with low milage on auction in Sweden. Great potential for collectors worldwide. 

Saab 900 Aero vs Volvo 850 T-5R - Swedish classic car battle on auction

Two classics, the Swedish performance cars Volvo vs 850 T-5R and 900 Aero, goes head-to-head in Bilweb Auctions classic car auction on November 11. It is Gothenburg vs Trollhattan. Which of them will win the price race?

Both joy and an investment owning a classic

Is a classic car an investment, and what should you think about when buying one? We asked Michael Luft, a true car enthusiast, and one of the founders of the auction company Bilweb Auctions. 

Rare and beautifully renovated PV 544 Sport G on auction

A Volvo collector's goal is to find a near perfect PV Sport G, and this dream car will go under the hammer this week on Bilwebwebauctions.se

The getaway car from the infamous Norrmalmstorgs bank robbery

The Norrmalmstorg heist and hostage incident is most recognized as the inspiration for the term Stockholm syndrome. It happened in 1973 at Norrmalmstorg in Stockholm, Sweden. It was the first time in Sweden that a criminal incident was broadcast live on television.

Art Deco with 12 cylinders - Bilweb Auctions sparks international interest with a rare Lincoln-Zephyr

 One of the great icons in automotive, a 1938 Lincoln-Zephyr Convertible Coupe, is the star of the auction line-up on Bilweb Auctions October Auction 2021

A 20-year old Skoda Felicia that is new down to the smallest details

A Skoda Felicia that was put away in 2001 after just 5400 kilometers - Bilweb Auctions continues to find unique cars for its classic car auctions.

A magnificent custom-built Bentley made by Park Ward coachwork in London

A white hand-built and streamlined 1930s Bentley on action ending September 30. The car is unique with a so-called streamline body and was produced in London by Park Ward coachwork. The car is worth between 2,000 and 2,500,000 SEK.

Saab 900 Turbo Talladega 1998 with 930 km on the clock

The Nineties are calling and wants its Saab 900 Turbo Talladega back, after being driven only 630 kilometers. It is a unique low milage car on auction. Bidding starts September 23 and the auction closes September 30. 

Mercedesfest at Bilweb Auctions

When Bilweb Auctions on September 16 carries out its 35h web based classic car auction, the Mercedes focus is obvious. Every fifth car on the auction list is from Stuttgart. Among them is one of the most sought-after Mercedes classics: a 230 SL from 1967, the “Pagoda”.

Historic Volvo P1800 recovered – on auction after 45 years in oblivion

När Volvos nya sportbil P1800 visades för pressen, på restaurang Fars Hatt i Kungälv, den 3 maj 1961 så var en av de tre bilarna röd med chassinummer 52. Idag, 60 år senare, är den en av de äldsta existerande Volvo P1800 och auktioneras ut på Bilweb Auctions Septemberauktion 2021 den 16 september. 

Rekordpris för en Volvo 1800S?

This beautiful and fully renovated P1800 from 1969 will be auctioned next Thursday. Perhaps a record price for the classic Volvo P1800 model?

Intresset för samlarfordon fortsätter att öka!

Intresset för samlarbilar fortsätter att öka och det har varit högt tryck på auktionerna under årets första sju månader. Bilar, motorcyklar, mopeder., traktorer och några båtar har auktionerats ut. Flera har sålts för rekordpriser, både oldtimers och youngtimers.

A Dream-Saab on auction

The Saab 96 Sport "Flat nose" is a collector's dream car, and this 1964 sport is now up for auction. It is in a superbly restored original condition and design, precisely how it looked new in the showroom about 60 years ago.

Early P1800 awoke after 40 years of slumber

A 1961 P1800 has been sleeping in a garage in Sjömarken, just outside Borås, for more than 40 years. The car has now been brought back to life and is in a running and driving condition, and it will be auctioned off soon.

Summer auction with rare classic cars

Bilweb Auctions have 80 classic cars and motorcycles on Summer auction 2021. The stars of the auction is a Mercedes 190SL, a Alfa Romeo 2600 Sprint, a Lancia Delta Integrale and the car from the movie Back to the future.

Rolls-Royce Silver Spirit - en av de finaste i Europa

I det här skicket och med dess historik är det här exemplaret enligt många kännare en av Europas finaste representanter för modellen Silver Spirit. Som sådan är bilen ett otroligt prisvärt samlarobjekt och den nuvarande ägaren uttrycker en stor förhoppning om att den svenska ägarlängden och historiken får fortsätta att vara obruten. 

High interest for Porsche tractors on auction

Porsche is well-known for producing excellent sports cars. However, it is less well known that tractors with the same name have also been built. Three highly sought-after Porsche tractors will be auctioned off this week on bilwebauctions.se.

Online auction with classics from Chrysler and De Soto from the 1940s

Classics from Chrysler and De Soto for sale on Swedish online auction on Friday the 4th of June. It’s the Swedish collector Bo Mårtensson that sells his treasure. Eight cars in great condition from the 1940s. This is an opportunity for enthusiasts

Two of the world’s most well preserved Volkswagen classics on auction

The 3rd of June you can “win” two classics from Volkswagen, coveted by collectors all over the world. One Typ1 Split Window from 1951 and a Notchback VW 1600 L from 1967. Both in great original condition.  

A stored Rolls-Royce from 1937 on auction

At Bilweb Auctions, a genuinely nice 1936 Rolls-Royce in original condition is now up for auction. The car has a fascinating story that begins in Helsinki prior to World War II.

Orörda hundkojor på auktion

Minin eller ”hundkojan” är en klassiker i bilhistorien som många samlare älskar. Nu går tre helt nya fast ändå 20 gamla bilar under klubban.

Spring auction 2021 with its 51 auctions has a car for everyone

Swedish classics, classics, unusual ones, Yankees, sporty and popular collector cars. Spring auction 2021 with its 51 auctions has a car for everyone. The bidding is live and the auctions ends 22/4.

Three Adenauer-Mercedes on auction

It is not common having Adenauer Mercedes on auction. We have three on our easter action. Also six other classics from Mercedes.

Check out our Youtube channel

Test drives and videos of cars on our online auctions. We push videos every week.

A rare BMW 340 on auction

There's an interesting story about the 340 model. It was manufactured in BMW's largest factory in Eisenach, which fell behind the Iron Curtain after World War II when the Soviets occupied eastern Germany. BMW models were manufactured here until 1952 which — just like this car — were based on pre-war models.

Påskauktion för entusiastbilar

Snart är det dags för en stor påskauktion för entusiastbilar. I samarbete med Bilsport Performance Show och Custom Motor Show arrangerar vi i år en stor entusiastbilsauktion under påskhelgen.

Ytterligare en rolig dag på jobbet

Den första auktionen för året är avslutad och de flesta bilarna såldes direkt. Superkul att intresset är så högt för samlarbilar i alla våra kanaler. På hemsidan och framförallt på Facebook och Instagram där diskussionerna och kommentarerna flödar.

Rare classics from Volvo on car auction

Classics from Volvo are attractive on the market. Our first auction 2021 have eleven Volvos on the auction list. Two Volvon 242 GT, one 242 Turbo and a couple of late Volvo PV 544

Flera fina samlarbilar på årets första auktion

Den 28/1 börjar vi räkna ner auktionerna på årets första nätauktion med samlarbilar och det finns flera intressanta objekt på listan. En Volvo PV 544 Sport G – 1966, Bristol 400 – 1947, Mercedes-Benz 230 SL Pagoda – 1964, Jaguar E-Type 4.2 – 1969.

The first auction 2021

During January we will publish pictures and descriptions on approximately 50 classics. Both oldtimers and youngtimers in various price range. The bidding start 20/1 and the count down of the auctions stars 28/1.

Ökat intresse för samlarbilar

Ökat intresse för samlarbilar. Intresset för samlarbilar ökar konstant. I år har Bilweb Auctions fördubblat antalet auktioner jämfört med förra året för att möta en ökad efterfrågan.

Spännande Saabar på årets sista auktion

På torsdag går två intressanta Sabbar under klubban på en och samma bilauktion. Det är en Saab 900 Aero Turbo från 1984 och en Saab 9000 CS Aero Turbo 16 från 1993 som skall få nya ägare.

Four classics from BMW on auction

A quartet of fine BMW models on Bilweb Auctions last online auction during 2020. Bidding is live and the actions end the 26th of November

Prisrekord för Volvo 740 Turbo på novemberauktionen

Samlarbilar med låga mil på mätaren - och prestandaversioner är två viktiga faktorer som budgivarna gillar.

High interest and success when a classic car collection from Värmland was sold last week

70 classic cars in various conditions were sold on this auction. The classic cars were sold on behalf of a collector and scrapyard from Jössefors in Värmland. The total value of the cars sold was over SEK 5 millions and many being exported all over Europe.

Digital showroom with the Arvika car collection

If you missed looking att the Arvika car collection on site in Jössefors last Friday you can now take a digital tour.

Great interest in media when the Arvika car collection are auctioned

Many news paper and car sites have written about the Arvika car collection that is auctioned the 29/10.

Swedish car collection on auction

A Swedish classic car collection will soon be auctioned with about 60 interesting collector cars, many of which have been in storage for more than 40 years.

Record price for Volvo P1800

Recently, a very nice and completely renovated P1800 S from 1965 was sold by Bilweb's latest collector car auction. The final bid ended up on a record high price of SEK 376 000!

Exclusive Volvo models being auctioned

Shortly, a P1800S, two Volvo 240 Turbo and at the same time a pair of Volvo 262 Coupé cars will go under the hammer at Bilweb Auctions. These five Volvo stars will attract great interest among collectors.

Fem Porschar på ett bräde

Den 17 september går hela fem Porschar under klubban på en ny intressant auktion med fina samlarbilar.

Unik P1800 såldes för en halv miljon

En unik ljusblå Volvo P1800 ES från 1972 såldes förra helgen för 530 000 kr på en välgörenhetsauktion i samband med stora Ba(r)ndagen

The world's most lavish Volvo P 1800 on auction

A unique light blue Volvo P1800 ES from 1972 has undergone a renovation for over one million SEK. The car is now in a developed new condition with a modern driveline and a tuned B20 engine of 240 hp. It is now being sold at a charity auction.

The world's oldest registered Saab on online auction

The 3rd of September the world's oldest registered Saab will be on our online auction. It’s a Saab 92 with chassis number 4 that was used by Saab during the years 1948–1952 as a test car and then sold to a private person.

Skrotbilar såldes för rekordpris under auktion

Priserna rusade iväg idag under Bilwebs Auctions sommarauktion. Två ”skrotbilar” såldes för över 300 000 kr!

Fina klassiska VW-bussar på sommarauktion

Flera äldre VW-modeller med samlarvärde är med på kommande sommarauktion. Även två eftertraktade VW-bussar som kommer locka ännu fler samlare.

Car auction with classics from Volkswagen

On our upcoming classic car auction, a total of ten interesting collector-VW cars are participating.

Bilen som köptes med mark

Bilweb Auctions sommarauktion väcker rekordintresse med 121 klassiker som går under klubban. Auktionslistan innehåller flera spännande modeller varav en Buick med fantastisk historik som startar djupt i Kanadas inland.

En mycket ovanlig bil i ett fantastiskt originalskick

Bilen levererades ny till Billners rederi i Göteborg. Efter ett par år på vägarna, närmare bestämt 1963, såldes bilen vidare till en herre i Skåne som körde med bilen fram till 1979. Då hade den rullat blygsamma 7900 mil.

High interest for classic cars

While world economy is hit by pan-epidemic we still see great interest for classic cars. Alternative and fun investments.

Pick up of auction cars during March and April 2020

After winning an auction at Bilweb Auctions you get the right to buy the actual car. Our rules state that you must approve the description and the condition of the actual car within a weeks.

Udda liten trehjuling som sticker ut

Den klart udda trehjuliga micro-bilen Acoma Mini Comtesse sticker verkligen ut. Troligen den enda bil av märket som någonsin satt sina tre hjul på svensk mark. Snart går den originella skapelsen på auktion.

Volvo 245 Turbo – en dröm för yngre samlare

En del Volvo 240-modeller har numera blivit till eftertraktade samlarbilar. Ett exempel är 245 Turbo. Snart säljs ett varsamt renoverat exemplar på auktion. Alla detaljer är i perfekt originalskick.

Sällsynt kanadensisk sportbil på auktion

Vem har någonsin hört talas om 70-tals bilen Bricklin? Snabb, snygg och säker enligt dåtidens reklam. Idag en ovanlig samlarbil, för modellen tillverkades bara under två år!

Ovanlig sport-folka på auktion

Bilen på bilden är faktiskt en Volkswagen. En mycket ovanlig sportmodell som tillverkades i Brasilien på 70-talet.

Preparations for next year auctions

We are already preparing and working with our first classic car auction in 2020 that will be held in March. Please contact us if you have a classic to sell and for valuations.

Citroën DS Cabriolet på auktion i Sverige

Nyligen hittades flera bortglömda klassiska bilar in en lada på den svenska landsbygden. En av dessa är en Citroën DS 21 Cabriolet från 1967. Bilen säljs inom kort på auktion.

Kunglig bröllopsbil på auktion

Det kungliga bröllopet den 19 juni 2010 i Stockholms Storkyrka mellan H.K.H. Kronprinsessan Victoria och Herr Daniel Westling var ett unikt evenemang. Det var det första kvinnliga tronföljarbröllopet i den svenska regentlängden.

Är samlarbilar en bra investering?

Att samla på bilar behöver inte kosta en förmögenhet och kan dessutom vara en bra investering. Kolla in DITVs intervju av vår värderingsexpert Michael Luft. Han ger tips och råd kring samlarbilsköpet.

The last Saab on auction

A brand-new silver-colored 9-3 Aero Turbo4 that never left the factory will soon be sold at action the 6-7th of November.

Volvo-klassiker under klubban på onsdag

Två ovanliga Volvobilar från tidigt 30-tal går under klubban i veckan. Samlarbilarna har tillbringat de senaste dryga 50-åren i en lada utanför Skövde.

Bilen som gick till sjöss

Den kanske största fördelen med minibilen NSU-Fiat 500 Coupé är att den är liten och lätt. Så kompakt att den både kan förvaras, lastas och lossas från ett mindre fartyg.

War hero on car auction

It was the Canadian CMP all-terrain vehicle that put the English Army on wheels during World War II. The vehicle thus became an important contribution to the victory of the Allies. Now one of these war heroes from 1943 is up for auction in short.

Super-Mercedes built by Porsche

The Mercedes E 500 was called the "super-sport sedan" and "wolf in sheep's clothing" when it arrived in 1993. The model was hand-built at Porsche and was one of the 90's fastest sedan cars. Now it’s soon up for auction.

Barn find på höstauktion

Barn find med 60 bilar på höstauktion den 18-19 september

Bilweb Auctions wish you all a wonderful summer!

Next classic car auction ends in September. During July and August we are documenting and photographing the cars for sale.

Aero - bilmärket som ingen känner till

Få har hört talas om bilmärket Aero och det finns bara en enda unik bil i Sverige som nu säljs på auktion.

Volvo S60 Challenge T5 Evo — 2002

This is a race ready Volvo S60 Challenge, 1 of only 26 build. A rare opportunity to get a piece of Volvos race history. The car is ready to race.

Herbie comes to an auction

Soon Herbie will participate in an auction in Sweden. The car with a soul was born in 1965 and has been owned by Disney in Sweden. He played an important role during the launch of the latest movie.

Opel Admiral Cabriolet 1939 på nätauktion för miljonen!

Den 10 maj startar nedräkningen på en mycket fin och ovanlig Opel Admiral Cabriolet från 1939. Bedömt värde ligger på en miljon. Det lär bli ett Opel-rekord i Sverige.

Unik konst-Amazon

Ett mycket speciellt verk av den kände norrländske konstnären Erling Johnsson är målat på en Volvo Amazon från 1969. Nu hoppas säljarna att även konstvärlden deltar i den kommande bilauktionen.

Lövgroda med ankstjärt till salu

Citroën Typ C3 Torpedo 5 CV var företagets första massproducerade bil. Just detta exemplar är sålt i Sverige och har den eftertraktade ankstjärt-karossen.

Deckarfavorit på Bilweb Auctions stora vårauktion den 9-10 maj!

Visst är det något magiskt med filmbilar? En av de verkliga pärlorna på Bilweb Auctions kommande vårauktion den 9-10 maj är deckaren Columbos Peugeot 403 Grand Luxe Cabriolet – eller i alla fall en identisk bil med fin svensk historia.

Check out the classics on the big spring auction 2019

Below you find dates for each city where you can look at the classics on our big spring auction 2019. You find city, address and contact information on each car on www.bilwebauctions.se

Per-Albins Chevrolet dragplåster på auktion

Proveniens kan betyda allt när det gäller gamla bilar. Många vill glida omkring i den Chevrolet som en gång ägdes privat av Per-Albin Hansson.

Autobahn-racer BMW Alpina B8 3.2 on big classic car auction the 9-10th of May 2019

Soon we will auction this youngtimer that is restored to top condition and has all unique details intact. A modern classic performance car - fastest on Autobahn in 1977!

Under Påskhelgen är vi på Bilsport Performance & Custom Motorshow på Elmia!

Vill du träffa oss och prata klassiska bilar? Under Påskhelgen är vi på Bilsport Performance & Custom Motorshow på Elmia.

Inlämning pågår till vårens stora samlarbilsauktion

Den 9-10 maj 2019 är det dags för årets stora vårauktion för samlarbilar! Bilarna presenteras på auktionssajten i mitten av april. Just nu arbetar vi för fullt med att värdera, dokumentera och fotografera auktionsbilarna. Vi har fortfarande plats för fler och inlämningen pågår för fullt.

Tack för i år alla glada bilentusiaster!

Nu är vintern här och de flesta samlarbilar står undanställda och väntar på våren. Även vi på Bilweb Auctions går i ide i väntan på våren. Vi vill tacka alla som följt oss för ett otroligt spännande första år.

Kungens jaktbil på Bilweb Auctions stora höstauktion!

Årets älgjakt är i full gång. Och så även för vår egen monark Carl XVI Gustaf. Nu har Bilweb Auctions fått förmånen att sälja en off road-klassiker med bästa tänkbara proveniens. Missa inte vår stora höstauktion med final den 3:e oktober.

Succé för Bilweb Auctions stora Folkvagnsauktion!

Den 22 september gick finalen på Bilweb Auctions auktion av fordonen på Holmgrens Volkswagenmuseum. I flera fall blev priserna rekordhöga! Sveriges äldsta Volkswagen Typ 1 klubbades för 1 350 000 och Ultima Edición, en av de absolut sista, för 1,1 miljoner kronor.

Jodie Fosters första bil på Bilweb Auctions stora Volkswagenauktion

Den 22-23 september är det final för Bilweb Auctions auktion på en av världens finaste privata Volkwagensamlingar. En av de unika bilarna är skådespelaren Jodie Fosters cabriolet av ovanliga specialmodellen Epilogue – en av bara 900 tillverkade.

En av landets finaste traktorsamlingar på auktion!

Bilweb Auctions säljer nu Per Larssons traktormuseum i Staffanstorp. Sammanlagt säljs ett 80-tal mer eller mindre unika veterantraktorer. På auktionen som har final den 15-16 september kommer också ett 20-tal klassiska bilar samt uppemot 40 stycken äldre motorcyklar och mopeder att säljas. Dessutom mängder av stationära motorer, äldre jordbruksredskap och reservdelar med mera.

Unik Ultima Edición på Bilweb Auctions stora Folkvagnsauktion!

Den 22-23 september säljer Bilweb Auctions den fantastiska Volkswagensamlingen i Pålsboda. En av de mest eftertraktade bilarna är landets enda tilldelade Ùltima Edición. Med mycket högt chassinummer och enbart 2,5 mil på mätaren ett unikt samlarexemplar.

En av världens äldsta Folkvagnar på auktion

Den 22-23 september säljer Bilweb Auctions en av världens finaste Volkswagen-samlingar. En av de mest unika bilarna är en av de absolut äldsta. En Typ 1 från 1948 – såld ny i Sverige och renoverad till utställningsskick!

På onsdag är det finaldags för auktionen på Pall-Olles stora bilmuseum

På onsdag och torsdag auktioneras en av landets finaste privata bilsamlingar ut. Pall-Olles magnifika bilmuseum i skånska Jännaholm. Idag visar Bilweb Auctions upp fordonen för sista gången.

Mr Turbos superbåt på Bilweb Auctions sommarauktion!

Nu säljs motorgeniet Per Gillbrands egen unika superbåt med Saab Turbo-motor på Bilweb Auctions kommande sommarauktion den 27-28 juni.

Bilweb Auctions säljer en av landets finaste privata samlingar på auktion

Olle Ni lsson i Jännaholm samlade bi lar i över 40 år och fick med tiden ihop en mycket fin samling som spänner över både det folkl iga och förnäma. Nu har Bilweb Auctions fått förmånen att säl ja stora delar av saml ingen. Visningen sker på plats i Jännaholm i juni och den 27-28 juni säljs fordonen på nätauktion.

En av världens finaste Volkswagensamlingar på nätauktion

I nära 50 år har Bengt Holmgren i Pålsboda samlat på unika Volkswagenbilar och idag har han en av de förnämsta samlingarna i världen. I stort sett en Folkvagn av varje årsmodell – många av dem lågmilare! Den 22-23 september säljs bilarna på auktion via Bilweb Auctions!

How to buy and sell classics on Bilweb Auctions

Our senior appraiser Michael Luft explains how to sell and buy classics on bilwebauctions.se. From pick up, test and descriptions to bidding on our online auctions. Bilweb Auctions AB is a company specializing in the sale of vintage cars, enthusiast cars and sports cars for collectors and car enthusiasts.

Bilmuseet som försvann – nu på samlarbilsauktion

Dessa fina ord beskriver den stora samling ovanliga och orörda bilar som en radiohandlare i Lidköping samlade ihop under 1950- och 60-talet. Fordonen visade han upp i en enkel plåtlada i Gillstad i Västergötland långt in på 1990-talet. Radio- och tv-handlaren hade tagit gamla bilar i inbyte när han sålde nya apparater och eftersom efterfrågan på radio och tv var stor blev det med åren en stor samling.

Unique Volvo Amazon for sale!

One of Sweden’s finest none renovated Volvo Amazon? Available for sale at Bilweb Auctions Collector's Auction on the May 5th, this unique car that has only 18,480 kilometers on the clock.

En unik Volvo 165 från 1972 på den stora vårauktionen!

Den 5:e maj säljer vi Fredrik Nyblads berömda Volvo 165 på auktion. En unik bil som bara byggdes i ett exemplar

Just nu pågår inlämning till den stora vårauktionen!

Den 5-6 maj är det alltså dags igen för samlarbilsauktion. Inlämning pågår för fullt och vi har redan fått in många fina och intressanta objekt. Du är varmt välkommen med din bil, du också!

A unique Saab for sale at Bilweb Auctions on the 19th November!

Saab 96 V4 Super, 1980 (68 Hp) "Run-out" model no.32 and one of the last ever made. Never driven in traffic and still equivalent to new. Absolutely unique!

Our first auction was a big game changer when it comes to prices for classic Volvo cars

Auktionen var en stor game changer när det gäller priserna för klassiska Volvobilar.

Ny samlarbilsauktion - den 18:e november är det dags igen!

Ny samlarbilsauktion - den 18:e november är det dags igen!

The best channel to sell classics cars, motorcycles and collections in Sweden!

Bilweb Auctions started 2017 and is a company specializing in the sale of vintage cars, enthusiast cars and sports cars for collectors and car enthusiasts.

Now we have delivered all vehicles in Olofström!

Thanks to all fantastic buyers that picked up their won classics in Olofström. There have been great weeks meeting happy and excited customer and car enthusiasts from Sweden, Denmark, Norway, Belgium, Germany, UK, US and more.

Kjell Olssons car collection and Olofström, Sweden

It is no coincidence that one of the worlds greatest Volvo collections is in Olofström. The society of Olofström has been built around operations of Volvo for almost 90 years.

Unique Volvo collection to be auctioned at Bilweb after the summer

Kjell Olsson's car collection in Olofström consists of close to 200 cars, making it one of the worlds greatest collections of Volvo cars. The whole collection will now be sold on online-auction finishing between the 21st to 23rd September.

Så här går samlarbilsauktionen i Olofström till

Så här ser planerna ut för den stora samlarbilsauktionen i Olofström, som vi skrivit om tidigare: I mitten av augusti lägger vi ut listan med alla bilar på Bilweb.se /auctions.

Titta på bilarna i Olofström sommar

Som vi skrivit om tidigare så kommer vi att hålla en stor samlarbilsauktion i Olofström.

More articles

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG