Show all images

KVD 440 Tjorven 2-cyl — 1969

Byggdes i Kalmar med kaross i glasfiberplast och teknik från DAF 44. Före detta postbil som under många år tillhört Sparreholms förnämliga samlingar. 

Jens Hasselholm
Valuator
Send message
Michael Luft
Valuator
Send message

"En bra grundbil i behov av renovering. I stort sett komplett, behöver en tekniskt genomgång. Bara körd knapp 7000mil. Avställd i 37år."

COUNT DOWN
CURRENT BID
ENDED
15 500SEK
LOT NUMBER
LOCATION
11111
GÖTEBORG
ESTIMATED VALUE
RESERVE PRICE
30 - 40 000 SEK
Not reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Jens Hasselholm
Authorized valuator
Send message
Michael Luft
Authorized valuator
Send message

"En bra grundbil i behov av renovering. I stort sett komplett, behöver en tekniskt genomgång. Bara körd knapp 7000mil. Avställd i 37år."

Condition 1-5 (1=poor, 5 = excellent)

2
Mechanical condition
2
Interior condition
2
Exterior condition
2
General condition

Description

Denna KVD 440 togs i trafik under september 1969 och rullade i cirka tio år som postbil. Efter denna långa trogna tjänst togs den 1981 över av en samlare i Sparreholm. Att modellen kallas för Tjorven kommer från en brevbärare som var med och testade prototypen. Han tyckte att bilen hade ett trumpet utseende som lite påminde om karaktären Tjorven i Saltkråkan. Tjorven var för tiden en smidig bil tack vare den steglösa Variomatic-transmissionen från DAF. Den var dock mindre lämpad för landsväg på grund av den lilla tvåcylindriga 34-hästaren från DAF 44i kombination med den höga karossen, känslig för kastvindar.

Technical data

  • Year
    1969/1969 
  • Registration date
    1969-09-05 
  • Mileage
    68559 km 
  • Registration Number
    BZT343 
  • Transmission
    Auto 
  • Kw / hp
    25 / 34 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Colour
    Yellow/Green 
  • Interior finish
    Clothe 
  • Chassis Number
    50478 

Condition

  • Mechanical condition: Grade 2

    30 procentiga däck. Bromspedal är i botten, inga bromsar. Batteri saknas. Under bil och i motorrum är det sämre bruksskick. Vänster framljus ur funktion. Glapp i blinkersspak. Reservhjul saknas. Bil går på startgas. Ej provkörd.

  • Interior condition: Grade 2

    Förarstol sliten. Hål i passagerarpall. Hål under förarstol. Instrumentpanel och reglage i sämre bruksskick. Lastutrymme smutsigt och slitet – golv delvis reparerat. Handtag till vänster fönster saknas. Bedömer bil som 99 procent komplett invändigt.

  • Exterior condition: Grade 2

    Nästintill komplett – saknar strålkastarsargar, höger framblinkers och ytterbackspeglar. Halva bilen omlackerad till grön. Matt/sliten lack med skador runt om. Vänster bakruta lossat från gummilist. Några hål borrade i dropplist för tidigare monterad utrustning. Repad och sliten vindruta.

  • General condition: Grade 2

    Nästintill komplett bil. Åtgärda det tekniska och kör som den är, eller renovera till originalskick. Mycket bra renoveringsobjekt.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 1978-06-08
Ursprungsbesiktning: 1969-09-05 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång: 1969-09-05
Senast godk besiktning: 1978-04-28
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja

Facts about the model

För Kalmar Verkstad kom första beställningen på 1 000 bilar 1967, men redan fem år tidigare hade 19 postdistrikt fått var sitt exemplar av den kantigt bockade prototypen i plåt för utprovning. Chassit bestod av metallprofiler medan motor, växellåda och axlar plockades från Daf 44 – vilket innebar tvåcylindrig boxermotor på 40 hk och den patenterade Variomatic-lådan. På produktionsbilarna blev karossen i kanotplast och Kalmar Verkstad gjorde stor sak av den skjutbara dörren och att en förare till en normal bil behövde göra 19 rörelser för att nå normal hastighet. I Tjorven krävdes bara en – trampa på gasen.
1971 lades tillverkningen ner och de sista bilarna levererades till postverket året efter. Då hade det byggts runt 2 000 Tjorvar, varav 1 500 gick till Posten. Kalmar Verkstad blödde ordentligt och strax efter såldes hela produktionslinan till High Chaparall-grundaren Big Bengt. Enligt rykten ska han ha byggt några egna bilar men ingen vet med säkerhet.

Location and viewing Information

Welcome to the showroom:
·     Monday 1 October at 15:00 to 19:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 723 705928
The collection must be done no later than Friday 19 October

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG