Visa alla bilder

KVD 440 Tjorven 2-cyl — 1969

Byggdes i Kalmar med kaross i glasfiberplast och teknik från DAF 44. Före detta postbil som under många år tillhört Sparreholms förnämliga samlingar. 

Jens Hasselholm
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bra grundbil i behov av renovering. I stort sett komplett, behöver en tekniskt genomgång. Bara körd knapp 7000mil. Avställd i 37år."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
15 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11111
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande KVD 440 Tjorven?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jens Hasselholm
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bra grundbil i behov av renovering. I stort sett komplett, behöver en tekniskt genomgång. Bara körd knapp 7000mil. Avställd i 37år."

Beskrivning

Denna KVD 440 togs i trafik under september 1969 och rullade i cirka tio år som postbil. Efter denna långa trogna tjänst togs den 1981 över av en samlare i Sparreholm. Att modellen kallas för Tjorven kommer från en brevbärare som var med och testade prototypen. Han tyckte att bilen hade ett trumpet utseende som lite påminde om karaktären Tjorven i Saltkråkan. Tjorven var för tiden en smidig bil tack vare den steglösa Variomatic-transmissionen från DAF. Den var dock mindre lämpad för landsväg på grund av den lilla tvåcylindriga 34-hästaren från DAF 44i kombination med den höga karossen, känslig för kastvindar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-09-05 
  • Avläst mätarställning
    68559 km 
  • Kw / hk
    25 / 34 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön/vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    30 procentiga däck. Bromspedal är i botten, inga bromsar. Batteri saknas. Under bil och i motorrum är det sämre bruksskick. Vänster framljus ur funktion. Glapp i blinkersspak. Reservhjul saknas. Bil går på startgas. Ej provkörd.

  • Skick interiör:

    Förarstol sliten. Hål i passagerarpall. Hål under förarstol. Instrumentpanel och reglage i sämre bruksskick. Lastutrymme smutsigt och slitet – golv delvis reparerat. Handtag till vänster fönster saknas. Bedömer bil som 99 procent komplett invändigt.

  • Skick exteriör:

    Nästintill komplett – saknar strålkastarsargar, höger framblinkers och ytterbackspeglar. Halva bilen omlackerad till grön. Matt/sliten lack med skador runt om. Vänster bakruta lossat från gummilist. Några hål borrade i dropplist för tidigare monterad utrustning. Repad och sliten vindruta.

  • Skick helhet:

    Nästintill komplett bil. Åtgärda det tekniska och kör som den är, eller renovera till originalskick. Mycket bra renoveringsobjekt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1978-06-08
Ursprungsbesiktning: 1969-09-05 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång: 1969-09-05
Senast godk besiktning: 1978-04-28
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja

Fakta om modellen

För Kalmar Verkstad kom första beställningen på 1 000 bilar 1967, men redan fem år tidigare hade 19 postdistrikt fått var sitt exemplar av den kantigt bockade prototypen i plåt för utprovning. Chassit bestod av metallprofiler medan motor, växellåda och axlar plockades från Daf 44 – vilket innebar tvåcylindrig boxermotor på 40 hk och den patenterade Variomatic-lådan. På produktionsbilarna blev karossen i kanotplast och Kalmar Verkstad gjorde stor sak av den skjutbara dörren och att en förare till en normal bil behövde göra 19 rörelser för att nå normal hastighet. I Tjorven krävdes bara en – trampa på gasen.
1971 lades tillverkningen ner och de sista bilarna levererades till postverket året efter. Då hade det byggts runt 2 000 Tjorvar, varav 1 500 gick till Posten. Kalmar Verkstad blödde ordentligt och strax efter såldes hela produktionslinan till High Chaparall-grundaren Big Bengt. Enligt rykten ska han ha byggt några egna bilar men ingen vet med säkerhet.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG