Alle Bilder zeigen

KVD 440 Tjorven 2-cyl — 1969

Byggdes i Kalmar med kaross i glasfiberplast och teknik från DAF 44. Före detta postbil som under många år tillhört Sparreholms förnämliga samlingar. 

Jens Hasselholm
Valuator
E-Mail senden

"En bra grundbil i behov av renovering. I stort sett komplett, behöver en tekniskt genomgång. Bara körd knapp 7000mil. Avställd i 37år."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
15 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11111
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Jens Hasselholm
Authorized valuator
E-Mail senden

"En bra grundbil i behov av renovering. I stort sett komplett, behöver en tekniskt genomgång. Bara körd knapp 7000mil. Avställd i 37år."

Beschreibung

Denna KVD 440 togs i trafik under september 1969 och rullade i cirka tio år som postbil. Efter denna långa trogna tjänst togs den 1981 över av en samlare i Sparreholm. Att modellen kallas för Tjorven kommer från en brevbärare som var med och testade prototypen. Han tyckte att bilen hade ett trumpet utseende som lite påminde om karaktären Tjorven i Saltkråkan. Tjorven var för tiden en smidig bil tack vare den steglösa Variomatic-transmissionen från DAF. Den var dock mindre lämpad för landsväg på grund av den lilla tvåcylindriga 34-hästaren från DAF 44i kombination med den höga karossen, känslig för kastvindar.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1969/1969 
  • Erstzulassung
    1969-09-05 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    68559 km 
  • Kennzeichen
    BZT343 
  • Fahrgestellnummer
    50478 
  • Kw / PS
    25 / 34 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Auto 
  • Innenausstattung/Polster
    Clothe 
  • Farbe
    Yellow/Green 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    30 procentiga däck. Bromspedal är i botten, inga bromsar. Batteri saknas. Under bil och i motorrum är det sämre bruksskick. Vänster framljus ur funktion. Glapp i blinkersspak. Reservhjul saknas. Bil går på startgas. Ej provkörd.

  • Zustand Interieur:

    Förarstol sliten. Hål i passagerarpall. Hål under förarstol. Instrumentpanel och reglage i sämre bruksskick. Lastutrymme smutsigt och slitet – golv delvis reparerat. Handtag till vänster fönster saknas. Bedömer bil som 99 procent komplett invändigt.

  • Zustand Exterieur:

    Nästintill komplett – saknar strålkastarsargar, höger framblinkers och ytterbackspeglar. Halva bilen omlackerad till grön. Matt/sliten lack med skador runt om. Vänster bakruta lossat från gummilist. Några hål borrade i dropplist för tidigare monterad utrustning. Repad och sliten vindruta.

  • Zustand gesamt:

    Nästintill komplett bil. Åtgärda det tekniska och kör som den är, eller renovera till originalskick. Mycket bra renoveringsobjekt.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Avst 1978-06-08
Ursprungsbesiktning: 1969-09-05 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång: 1969-09-05
Senast godk besiktning: 1978-04-28
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja

Fakten zum Modell

För Kalmar Verkstad kom första beställningen på 1 000 bilar 1967, men redan fem år tidigare hade 19 postdistrikt fått var sitt exemplar av den kantigt bockade prototypen i plåt för utprovning. Chassit bestod av metallprofiler medan motor, växellåda och axlar plockades från Daf 44 – vilket innebar tvåcylindrig boxermotor på 40 hk och den patenterade Variomatic-lådan. På produktionsbilarna blev karossen i kanotplast och Kalmar Verkstad gjorde stor sak av den skjutbara dörren och att en förare till en normal bil behövde göra 19 rörelser för att nå normal hastighet. I Tjorven krävdes bara en – trampa på gasen.
1971 lades tillverkningen ner och de sista bilarna levererades till postverket året efter. Då hade det byggts runt 2 000 Tjorvar, varav 1 500 gick till Posten. Kalmar Verkstad blödde ordentligt och strax efter såldes hela produktionslinan till High Chaparall-grundaren Big Bengt. Enligt rykten ska han ha byggt några egna bilar men ingen vet med säkerhet.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
·     Monday 1 October at 15:00 to 19:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 723 705928
The collection must be done no later than Friday 19 October

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG