Visa alla bilder

Volvo 760 GLE — 1990

Volvos lyxigaste i samlarskick. Sedan leveransen i slutet av 1989 har den bara gått 5 200 mil!

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Fin lågmilare med mycket nybilskänsla kvar. Går lika bra som den ser ut."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
60 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11049
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Fin lågmilare med mycket nybilskänsla kvar. Går lika bra som den ser ut."

Beskrivning

Volvos Top of the line 1990. Denna GLE av sista årsmodellen är i ett mycket fint skick. Nuvarande ägaren köpte den för 20 år sedan som samlarobjekt med 3 600 mil på mätaren och har sedan dess bara kört drygt 1 500 mil.
Den här bilen såldes ny hos Nybergs Bil i Jönköping men förste ägaren hann avlida innan han kunde hämta ut den. 760:n tillföll istället sonen som mest lät den stå. Ett par år senare köpte en äldre farbror som efter 3 700 mil via en mellanhand sålde vidare till dagens ägare.
2010 MHRF-försäkrades bilen och den bedömdes till nyskick. Lacken i grå metallic är fortfarande mycket fin och de enda anmärkningarna är tre stycken repor och en knappt synbar buckla på ena bakdörren. Det finns också en skada på ena b-stolpen som enbart syns när dörren är öppen. Inuti har den svarta plyschklädseln fram till nu skyddats av en R-sportklädsel och precis som alla reglage andas den ny bil. Efter årets vinterförvaring har dock innertaket börjat släppa något i bakkant, vilket är en klassisk åkomma på 700-serien.
Eftersom den är av 90-års modell är den utrustad med B280-motorn och den fina delade bakvagnen som också kom på 960.
På den här 760:n fungerar precis allt, även AC och larmet kompletterat med extra kraftig sändare. Bilen säljs nybesiktigad och med samtliga besiktningsprotokoll ända sedan 1994 och 1 160 mil.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1989-09-19 
  • Avläst mätarställning
    5200mil 
  • Regnr
    OUX196 
  • Chassinummer
    764697L0078283 
  • Kw / hk
    108 / 145 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En bil med få garanterade mil. Går mycket fint och känns helt osliten. Allt fungerar – även klassiska akilleshälar som AC och larm. Ren och fin under huven. Nyligen besiktigad utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Inredning i plysch i fint ej slitet originalskick. Innertaket har börjat släppa något i bakkant. Hade det inte varit för innertaket hade den varit som ny interiört.

  • Skick exteriör:

    Original metallic i mycket fint skick. Enda synbara anmärkningar är tre repor och en mindre buckla på ena bakdörren. När vänsterdörren är öppen syns också en skada på ena b-stolpen. Utöver detta, de ofrånkomliga reporna bakom dörrhandtagen.

  • Skick helhet:

    Ett mycket fint exemplar med mycket små anmärkningar. Ett samlarexemplar som bara gått 5 200 mil. Med en polering blir den ännu finare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus i trafik 2018-04-11
Ursprungsbesiktning 1989-09-19 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1989-12-11
Besiktningsperiod - 2019-07-31
Senast godk besiktning 2018-05-07
Skattebefriad Nej
Antal ägare 6

Fakta om modellen

Volvos lyxskepp 760 lanserades 1982 och blev samtidigt grunden för ett helt nytt modellprogram. Mycket av tekniken hade sin grund i 240- och 260-modellerna men både chassit och karossen ritad av Jan Wilsgaards designteam var helt nya.
När 760 kom så fanns det två motoralternativ att välja mellan: den sexcylindriga PRV-motorn, dels helt nya TD24 – en sexcylindrig diesel med turbo. Sistnämnda gjorde att Volvo 760 länge var utsedd till Europas snabbaste personbil med dieselmotor. 1983 kom den även med B23 – en fyrcylindrig 2,3-liters turboladdad bensinmotor, som sedan ersattes av B230ET – och från 1989, B230FT.
1988 kom den faceliftade versionen med modernare front och motorhuv – vilket skilde ut den tydligare mot 740 och samtidigt gjorde den mer lik sin efterträdare 960. Den stora nyheten 1988 var dock den fina Multilink-bakvagnen som bara satt på sedan-modellen. 760 tillverkades till 1990 då den efterträddes av 960.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG