Alle Bilder zeigen

Volvo 760 GLE — 1990

Volvos lyxigaste i samlarskick. Sedan leveransen i slutet av 1989 har den bara gått 5 200 mil!

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Fin lågmilare med mycket nybilskänsla kvar. Går lika bra som den ser ut."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
60 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11049
STOCKHOLM
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Fin lågmilare med mycket nybilskänsla kvar. Går lika bra som den ser ut."

Beschreibung

Volvos Top of the line 1990. Denna GLE av sista årsmodellen är i ett mycket fint skick. Nuvarande ägaren köpte den för 20 år sedan som samlarobjekt med 3 600 mil på mätaren och har sedan dess bara kört drygt 1 500 mil.
Den här bilen såldes ny hos Nybergs Bil i Jönköping men förste ägaren hann avlida innan han kunde hämta ut den. 760:n tillföll istället sonen som mest lät den stå. Ett par år senare köpte en äldre farbror som efter 3 700 mil via en mellanhand sålde vidare till dagens ägare.
2010 MHRF-försäkrades bilen och den bedömdes till nyskick. Lacken i grå metallic är fortfarande mycket fin och de enda anmärkningarna är tre stycken repor och en knappt synbar buckla på ena bakdörren. Det finns också en skada på ena b-stolpen som enbart syns när dörren är öppen. Inuti har den svarta plyschklädseln fram till nu skyddats av en R-sportklädsel och precis som alla reglage andas den ny bil. Efter årets vinterförvaring har dock innertaket börjat släppa något i bakkant, vilket är en klassisk åkomma på 700-serien.
Eftersom den är av 90-års modell är den utrustad med B280-motorn och den fina delade bakvagnen som också kom på 960.
På den här 760:n fungerar precis allt, även AC och larmet kompletterat med extra kraftig sändare. Bilen säljs nybesiktigad och med samtliga besiktningsprotokoll ända sedan 1994 och 1 160 mil.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1990/1990 
  • Erstzulassung
    1989-09-19 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    5200mil 
  • Kennzeichen
    OUX196 
  • Fahrgestellnummer
    764697L0078283 
  • Kw / PS
    108 / 145 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Automatic-Overdrive 
  • Innenausstattung/Polster
    Textil 
  • Farbe
    Grey 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    En bil med få garanterade mil. Går mycket fint och känns helt osliten. Allt fungerar – även klassiska akilleshälar som AC och larm. Ren och fin under huven. Nyligen besiktigad utan anmärkning.

  • Zustand Interieur:

    Inredning i plysch i fint ej slitet originalskick. Innertaket har börjat släppa något i bakkant. Hade det inte varit för innertaket hade den varit som ny interiört.

  • Zustand Exterieur:

    Original metallic i mycket fint skick. Enda synbara anmärkningar är tre repor och en mindre buckla på ena bakdörren. När vänsterdörren är öppen syns också en skada på ena b-stolpen. Utöver detta, de ofrånkomliga reporna bakom dörrhandtagen.

  • Zustand gesamt:

    Ett mycket fint exemplar med mycket små anmärkningar. Ett samlarexemplar som bara gått 5 200 mil. Med en polering blir den ännu finare.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus i trafik 2018-04-11
Ursprungsbesiktning 1989-09-19 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1989-12-11
Besiktningsperiod - 2019-07-31
Senast godk besiktning 2018-05-07
Skattebefriad Nej
Antal ägare 6

Fakten zum Modell

Volvos lyxskepp 760 lanserades 1982 och blev samtidigt grunden för ett helt nytt modellprogram. Mycket av tekniken hade sin grund i 240- och 260-modellerna men både chassit och karossen ritad av Jan Wilsgaards designteam var helt nya.
När 760 kom så fanns det två motoralternativ att välja mellan: den sexcylindriga PRV-motorn, dels helt nya TD24 – en sexcylindrig diesel med turbo. Sistnämnda gjorde att Volvo 760 länge var utsedd till Europas snabbaste personbil med dieselmotor. 1983 kom den även med B23 – en fyrcylindrig 2,3-liters turboladdad bensinmotor, som sedan ersattes av B230ET – och från 1989, B230FT.
1988 kom den faceliftade versionen med modernare front och motorhuv – vilket skilde ut den tydligare mot 740 och samtidigt gjorde den mer lik sin efterträdare 960. Den stora nyheten 1988 var dock den fina Multilink-bakvagnen som bara satt på sedan-modellen. 760 tillverkades till 1990 då den efterträddes av 960.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG