Visa alla bilder

Volkswagen Kleinbus 1500 — 1967

Sista årsmodellen av Volkswagens klassiska Split Window-buss. I toppskick efter helrenovering.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket väl utförd renovering, bilen totalt genomgången, även omlackad undertill och inuti."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
262 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11061
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
350 - 390 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket väl utförd renovering, bilen totalt genomgången, även omlackad undertill och inuti."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
5
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Svensksåld buss som rullat i trakten av Nybro. Avställd i torr lada i 20 år och uttagen och renoverad under tre år fram till 2017. Mycket fina plåtytor och dörrspringor. Mycket fin lack och inredning. En bil att glädjas åt och ha skoj med i många år framöver samtidigt som det är en bra investering. Utrustad med dubbla takräcken, vita däcksidor, gardiner med mera.
Första generationen Typ 2 började tillverkas 1950 och modellen tillverkades nästan helt oförändrad till 1968. Split Window-bussen blev liksom efterträdaren Bay Window riktiga storsäljare.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-06-09 
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    DKW267 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    32 / 43 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Flerfärgad 
  • Klädsel
    konstläder 
  • Chassinummer
    227049752 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Går fint i motor och växellåda, ej renoverad tekniskt men genomgången och nybesiktigad.

  • Skick interiör: Betyg 5

    Mattor, klädsel, innertak, dörrsidor i toppskick

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Superfin kaross och lack. Några gummilister och lampglas gamla, borde bytts så hade den fått betyg 5.

  • Skick helhet: Betyg 4

    En av de bästa bussarna vi sett på länge. Några smådetaljer som gummilister, handtag, lampglas kan snyggas till eller bytas så blir det betyg 5.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2018-05-04
Ursprungsbesiktning 1967-06-09 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1967-06-09
Senast godk besiktning 2018-03-01
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 21

Ägarens kommentar

Det blir folksamling vart jag kommer, nästan lite jobbigt i längden. Bästa reklambilen för firman.

Fakta om modellen

Initiativtagare till robusta Volkswagen Typ 2 var holländaren Ben Pon som sedermera kom att ansvara för VW-agenturen i Nederländerna. Formen från fullskaleprototypen 1949 lämnades nästan helt orörd ända fram till 1968. Produktionen startade 1950 och Typ 2 som kunde lasta 4,6 kubikmeter gods blev en storsäljare nästan från dag ett.
Till Sverige kom de första 50 i slutet av 1950. Två år senare kom Pickup med flak på 4,2 kvadratmeter, därunder ytterligare utrymmen att stuva in än mer gods.
Tidigt kom också lyxbussen med soltak, och fönster längs takkanten och runt bakre hörnen. Både som lyxbuss och som enklare Kleinbus började den redan under 1950-talet bli en populär campingbil.
Idag brukar första generationen av Volkswagen Typ 2 kallas Splitbuss på grund av sin delade framruta. På Volkswagens interna språk heter den dock T1, medan Baybussen – efterföljaren med hel framruta egentligen heter T2.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG