Visa alla bilder
Visa film

Studebaker Daytona Convertible V8 — 1964

Cool cab med Studebakers egen V8-motor med manuell låda och överväxel. Matching Numbers och fint skick. Unik samlarbil med full dokumentation.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Fint välvårdat bruksskick. Äldre omlack. Ovanlig bil. Endast 702 ex av modellen tillverkades och 13 st hamnade i Europa. Detta är en av dem."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
99 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12782
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Studebaker Daytona Convertible?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Fint välvårdat bruksskick. Äldre omlack. Ovanlig bil. Endast 702 ex av modellen tillverkades och 13 st hamnade i Europa. Detta är en av dem."

Beskrivning

Studebaker 259 V8, 4,6 liter, 170 hk, 3-växlad manuell låda med överväxel. (Borg-Warner). Frihjul. Matching numbers. Original Phillips radio (ur funktion). Strato Blue med vit sufflett. 
Bilen är byggd i Kanada, och har Studebakers egen V8-motor. 
Endast 702 Daytona Convertible tillverkades. Av dessa exporterades 13 bilar. Detta är en dessa 13 exportbilar som såldes ny i Rotterdam, Nederländerna, i juli 1964. 
Bilen har endast haft tre brukare/ägare. Den såldes ny juli 1964 till W. A. van der Velden som behöll bilen i 40 år. 2004 byter bilen ägare till Leo Engels, boende fem mil öster om van der Velden. Köpekontrakt från 1964, diverse handlingar från Nederländerna följer med, liksom instruktionsbok och original servicehäfte från 1964. 2011 köps bilen av finländske Studebaker-samlaren Pekka Polvinen som inte tar bilen i trafik. Nuvarande ägare, Mikael Stjerna, köpte bilen i Finland november 2015, fortfarande med holländsk registrering. I Finland hade dock bromsarna renoverats.
Sent 2016 påbörjades renovering av bilen i Sverige.

2017 
Nya skärmar, nya golv, reparation av trösklar och torpedplåt. 
Hellackering. 
Ny matta i kupé, ny plastmatta (originalmönster) i bagagerum.
Nya lister runt dörrar, bagagelucka.
Reparation av sufflettmotor.
Nya bensinslangar.
Nya kylvattenslangar.
Ny tankmätare.
Ombyggd till manuell choke.
Nytt avgassystem.
Registreringsbesiktigtning 2017-09-07
Kontrollbesiktning 2017-09-07 vid 50405 km

2018 
Nya däck
Godkänd för MHRF-försäkring.

2019 
Ny vattenpump
Ombyggd med 6-bladig fläkt 
Motor och växellåda urtagna. 
Målning motor och låda.
Byte packboxar.
Renovering förgasare inkl packningssats.
Svarvning svänghjul. 
Ompackning växellåda.
Komplett kopplingsbyte.
Samtliga tänddetaljer.
Full service, chassismörjning, motorolja, oljefilter, luftfilter
Inkoppling av kupévärme, ny värmeventil, nya slangar. 

OBS! Ej testad/genomgången av Bilweb Auctions. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-07-14 
  • Avläst mätarställning
    56000 km 
  • Kw / hk
    125 / 170 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell + Överväxel 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Gott tekniskt skick.

  • Skick interiör:

    Original inredning i mycket gott skick. Ny matta. Alla instrument fungerar utom klockan. Originalradion Phillips från 1964 är ej i funktion. Nya skraplister till sidorutor följer med, men är ej monterade. Öppningen höger sidoruta fungerar ej bra. Kräver hjälp för hand sista biten. Reservhjul finns.

  • Skick exteriör:

    Bra kaross, lack, gummi, krom och lister. Omlackerad i originallik kulör 2017. Bra skick på sufflett. Nytt blixtlås på bakruta.

  • Skick helhet:

    Bilen är väl fungerande. Håller temperaturen, startar pålitligt. Enda felet är att suffletten inte fälls ned i absoluta bottenläget, vilket syns tydligt på bilderna. 

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-04-21
Ursprungsbesiktning: 2017-09-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2017-09-09 (640714) OBS! Fordonet är taget i trafik tidgare i annat land
Senast godkända besiktning: 2017-11-01
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

1964 fick Studebakers lilla modellserie Lark en stor uppdatering. Fronten stramades upp, bakpartiet moderniserades. Grillen blev liggande med dubbla strålkastare. För att manifestera att det är en ny modell säljs den inte längre som Lark, utan kallas Studebaker Daytona. Cabrioletversionen börjar tillverkas 8:e augusti 1963. Innan jul, den 19 december, stänger Studebaker fabriken i South Bend, USA och koncentrerar hela produktionen till fabriken i Kanada. Den 9 juli 1964 tillverkas den sista Daytona Convertible i Kanada. I Kanada övergår man också från att använda sina egna Studebaker-motorer till att köpa in motorer från Chevrolet.
Bilen som säljs är byggd i Kanada och har en äkta 259 Studebaker V8, korad av Hemmings till den mest pålitliga amerikanska V8:an som tillverkats. Totalt byggs 702 bilar, varav 416 i USA, 286 i Kanada. Det blir den sista öppna Studebaker-modellen som tillverkas. 1966 upphör Studebaker helt med biltillverkning.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Lennart Ström
Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Lennart Ström på telefon +46 705 24 94 10

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG