Visa alla bilder
Visa film

Volvo 142 Rally App-K — 1970

Klassisk tävlingsbil som har 35 år bakom sig i olika klasser och tävlingsformer. Ombyggd och uppdaterad genom åren och fortfarande i bra form för att ge än mer...

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är lätt att dra på smilbanden såväl när man kör den, åker med den eller hör den passera i en bredsladd och med fullt gaspådrag. Som alltid finns det att se över när det gäller en äldre tävlingsbil men det är också en del av charmen. För charmig och folkhemsmässig är den - det skriker svensk motorhistorik om den när den drar förbi."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 12:10
50 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18672
FÄRENTUNA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 51 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
13647
19 SEP 20:52
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 142 Rally?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är lätt att dra på smilbanden såväl när man kör den, åker med den eller hör den passera i en bredsladd och med fullt gaspådrag. Som alltid finns det att se över när det gäller en äldre tävlingsbil men det är också en del av charmen. För charmig och folkhemsmässig är den - det skriker svensk motorhistorik om den när den drar förbi."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 1 januari 1970. Nuvarande ägare förvärvade vagnen på 80-talet och 1989 byggdes den om till tävlingsbil för Grupp H. Den har sedan en lång historia som tävlingsbil. För tio år sedan blev det Appendix K. Den har tävlat i Midnattsolsrallyt 2009, 2022 och 2023. Genom åren har bilen uppdaterats. Senast 2023 då det blev nya stolar och bälten samt genomgång av motor och förgasare samt bakaxeln. Då köpte också nuvarande ägare tillbaka bilen för tredje gången. Nyligen är det bytt olja och filter i motorn samt nya bromsbelägg och uppsmorda bromsar. Idag fullt fungerande och redo för nya utmaningar. Med bilen följer en omgång grusdäck på ATS-fälgar samt en omgång isdäck på ATS-fälgar samt ett lass med nyttiga delar. Medföljer också en mängd foton från tävlingar genom åren samt vagnbok och dokument.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-01-01 
  • Avläst mätarställning
    07403 km 
  • Regnr
    DLW070 
  • Chassinummer
    1421341T133608 
  • Kw / hk
    140 / 190 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Silver / Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går piggt i motor och drivlina. Vid kortare provkörning på landsväg kändes allt rejält och välfungerande såsom styrning, koppling, växellåda, väghållning bromsar etc.

    Ej kontrollerad på lyft men det ser bra ut som kunde ses med bruks- och tävlingspatina.

  • Skick interiör:

    Rensad för tävling med nyare stolar och bälten. All utrustning för tävlingsbruk och väl fungerande.

  • Skick exteriör:

    Robust och gedigen med lika många ärr och ärlig som hårdingen Börje Salming. Plastrutor i dörrar, sidor och bak. ATS-fälgar med bra däck.

  • Skick helhet:

    En klassiker på tävlingsbanorna som ännu inte är redo för sin pensionering. En vagn med såväl motor- som tävlingshistorik och väl värd att kliva in i sfären av entusiastfordon.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-11-15
Ursprungsbesiktning: 1970-01-01 (regbes) (Ombes:20070604)
Datum i trafik första gången: 1970-01-01
Senast godkända besiktning: 2003-02-19
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 25

Fakta om modellen

När Volvo lanserade modell 140 hösten 1966, årsmodell 1967 började en ny era för företaget från Hisingen. Tidigare vagnar från Göteborgarna var inspirerade av det amerikanska bilmodet för att med Amazon och P1800 ta influenser från Italien. Nu blev det en stram och relativt vinkelrät design som kan sägas spegla ett modernt skandinaviskt uttryck. Redan i juni 1960 påbörjades arbetet med projekt P660 som senare fick beteckning 1400 och till slut modell 140. Tidigt i processen hade Volvo beslutat sig för två- , fyra- och femdörrarsversioner. Med Jan Wilsgaard i spetsen för designteamet fick de till en långlivad och tidlös design som höll från 1966 och fram tom 1993 när modell 240 togs ur produktion. Redan från start visade Volvo att de nu tog täten i säkerhetsarbetet. När modellen kom hade den bl.a. ett tvåkrets bromssystem, skivbromsar på alla hjul, delad kollapsbar rattstång som när olyckan var framme inte for upp mot föraren utan "gick av". Vindrutan var av lamelltyp som var elastisk. Runt passagerarna hade man en "störtbur" av lådbalkar och stötupptagande zoner i fram och bakparti. Dörrar fick säkerhetslås, backspegeln var fjädrad och stolarna sinnrikt konstruerade för att minska skador såsom whiplash. Tidigare hade olika säkerhetsarrangemang, framför allt i USA, setts som ett tecken på att en bil inte var säker nog men nu vände denna uppfattning världen över och Volvo fick ledartröjan vad gällde säkerhetstänk.

Från början var det den traditionella B18 motorn som gjorde jobbet men snart nog kom B20 motorn. Under åren blev det olika uppdateringar och det tillkom specialversioner allt från påkostade GT-versioner till en femdörrars vagn med förhöjt tak kallad Express för bättre lastkapacitet, som då ersatte den ålderstigna laståsnan Volvo Duett. Till årsmodell 1974 kom de både rosade och risade kraftiga stötfångarna. Modellen i detta utförande stärkte däremot Volvos rykte som världens mest säkra bil. Detta utförande tillverkades bara i nio månader innan produktionen av 240-modellen började i juni 1974. Modell 140 kom att tillverkas i Sverige, Belgien, Kanada, Australien, Malaysia och Sydafrika så epitet världsbil kan passa. Över 1,2 miljoner exemplar tillverkades 1966 - 1974.

Som den robusta vagn det är, blev Volvo 140 också en populär tävlingsvagn inom många olika discipliner. Otalig vagnar har byggts om och byggs fortfarande om för olika uppdrag, allt från Rallycross, is- och banracing till klassiska rallytävlingar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Färentuna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG