Visa alla bilder

Volvo Amazon 122S B18D — 1962/63

Volvo Amazon Sport 1962/63. Norrlandsbil som funnits i samma familj i 34 år. Renoverad och körklar. Svart som synden med ett rödskimrande inre.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Volvo 122 Sport som framkallar nostalgi och vill-ha-begär hos många entusiaster. Här verkar allt vara i sin ordning. Att behålla nuvarande grillhalvor eller byta mot tidsrätt modell är en smaksak."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
26 SEP 10:20
106 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17561
GAMMELSTAD/PITEÅ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
145 - 155 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 107 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2228
23 SEP 21:32
106 000 SEK
31716
23 SEP 19:39
105 000 SEK
32303
23 SEP 19:37
100 000 SEK
31716
22 SEP 10:34
95 000 SEK
25379
21 SEP 23:54
90 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 122S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Volvo 122 Sport som framkallar nostalgi och vill-ha-begär hos många entusiaster. Här verkar allt vara i sin ordning. Att behålla nuvarande grillhalvor eller byta mot tidsrätt modell är en smaksak."

Beskrivning

En synnerligen vacker Volvo Amazon Sport med känd historik som alltid rullat i Norrland. 1972 köptes bilen av Folke Johansson bosatt i Gammelstad, som ligger cirka 10 kilometer från Luleå. Där blev den kvar i familjen på samma adress fram till 2006 när nuvarande ägare köpte den. Han bodde granne med Folke och har på nära håll följt bilen ända sedan 1972. Efter förvärvet 2006 beslutade han att helrenovera Amazonen. (Se ägarens kommentar.) Motor, växellåda och overdrive renoverades av proffs. Karossen slipades plåtren och lackerades av lackfirma. Originalstötfångarna och handtaget på bagageluckan kromades om. All inredning inklusive innertak, dörrsidor och instrumentstoppning ner till minsta list byttes ut mot nytillverkat. Alllt inköpt hos välrenommerade VP Autoparts. Även den svårfångade gummimattan i originalutförande hann införskaffas innan tillverkningen lades ned.

Bilen stod färdigrenoverad och körklar midsommar 2009. Därefter har den använts sparsamt. Mätarställningen står på 1 465 svenska mil. Ägaren gör bedömningen att den snurrat 2 varv, vilket i så fall innebär 21 465 mil.

Till bilen medföljer original instruktionsbok, 2 bilnycklar, reservhjul och domkraft.

Detta är en distansauktion vilket innebär att bilder och uppgifterna om bilens skick tillhandahållits av bilen ägare. BWA har inte undersökt bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/63/1962 
  • Första registreringsdatum
    1963-04-17 
  • Avläst mätarställning
    14658 km 
  • Regnr
    BMO118 
  • Chassinummer
    128852 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Röd kod 150-227 
  • Färg
    Svart färgkod 19 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    B18 sportmotor med växelströmsgenerator, dubbla SU-förgasare och overdrive. Nuvarande ägare har renoverat motorn och monterat K-kan samt steg 2 topp från KG-trimning. Man har i samband med detta låtit montera en 123RV elektronisk tändfördelare. Växellåda och overdrive är renoverade hos SVIS i Köping. Förgasarna är renoverade hos SU-Specialisten i Vännäs. Bakaxeln är en limited slip diff med utväxling 4:10, och renoverades i början av 2000-talet. 2-tums sportavgasystem. Renoverat bromssystem inklusive bromsservon. Utrustad med skivbromsar fram. Rattstången är utbytt redan på 1970-talet mot nyare med rattlås, för ökat stöldskydd.

    Allt tekniskt fungerar. Enda anmärkningen enligt ägaren är ett dovt resonansljud från bakaxeln vid motorbromsning. Det tystnar vid jämn gas eller gaspådrag. (Se ägarens kommentar)

  • Skick interiör:

    Interiören är nytillverkad enligt originalutseende. Alla gummilister till fönster och dörröppningar är nya. Instrumentstoppningen är av 123GT-modell. En modern radio har monterats diskret under instrumentpanelen. Varvräknare av universalmodell. Gummimattan i bagageutrymmet är sliten.

  • Skick exteriör:

    Karossen slipades plåtren och lackerades 2009. Omkromade originalstötfångare. Utrustad med 5,5-tums fälgar med Nankang 185/65-15. Ny vindruta 2009. Grillhalvorna är av senare modell, på denna årsmodell skall sitta äldre sorten med ribba i mitten av gallren.

  • Skick helhet:

    En snygg Volvo 122 Sport som verkar vara genuint renoverad. En bil som vi tror kommer glädja köparen under många år.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1985-01-02 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1963-04-17 (regbes) (Ombes:20120912)
Datum i trafik första gången: 1963-04-17
Senast godkända besiktning: 2019-05-24
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Ägarens kommentar

År 2006 fick jag köpa grannfamiljens Volvo Amazon Sport. De hade då ägt och brukat den ända sedan 1971. Jag minns fortfarande när grannen Folke rullade in på gårdsplanen med sin nyinköpta bil 1971. Den var då nästan 10 år gammal, det gick ändå som en löpeld genom grannskapet att Folke köpt en häftig Amazon Sport. Alla grannpojkar dök upp och tittade nyfiket under motorhuven. Två förgasare! Det var stort tyckte man. Folke var helt osentimental och deklarerade att de ska bort. Tar för mycket bränsle var omdömet. Så han lät montera en Zenit fallförgasare istället. När jag köpte bilen 2006 fick jag med komplett originalinsug med dubbelförgasarna, som då legat oanvänt i 34 år. Jag demonterade bilen 2006 och inledde renoveringen som stod färdig vid midsommar 2009. Motorblocket lät vi hona, då i princip inget slitage fanns i cylindrarna. Toppen blev en steg 2 topp från KG-trimning. Den har portats, fått de största ventilerna samt blyfrikonverterats. Växellåda och overdrive renoverade SVIS i Köping. (Svenska Volvoklubbar i samarbete.) Bakaxeln hade föregående ägare låtit yrkesskolan renovera, nu efter många år har den börjat låta vid motorbromsning och jag tror att den behöver justeras/shimsas. Hela inredningen var ny 2009, allt inköpt från VP Autoparts. Enda avsteget var att jag köpte instrumentstoppning till 123GT, då standard stoppning var restförd. Hela bromssystemet renoverades 2009, inklusive bromsservon. Bromsoken fram är uppdaterade till Volvo 240 som passar utan problem. Karossen var i bra skick när jag började renoveringen. Jag slipade ner den plåtren för säkerhets skull. Främre skäminfästningarna byttes samtidigt. Monterade även ett nytt 2-tums avgassystem 2009.

Fakta om modellen

Uppgifter från Volvo Amazonklubben angående årsmodellerna 1961 till 1963:

1961 införde Volvo det nya systemet av typbeteckningar. Alla B18-Amazoner som introducerades i augusti 1961 är av årsmodell 1962. Det är även riktigt att kalla dem årsmodell 1961/62. Detta gäller även för 63:or, som ofta blivit 1962 i registreringsbeviset, trots att de är av årsmodell 1963, även riktigt kallad för årsmodell 62/63.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gammelstad/Piteå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG