Visa alla bilder
Visa film

Volvo Amazon 121 B18 — 1967

En härlig Amazon i osedvanligt fint skick med extra allt och fina attribut från tiden.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det märks att en hängiven Amazonentusiast här ägt och uppgraderat den här vagnen. I grunden en 121:a med B18A motor men nu med dubbla SU HS6 förgasare samt ett 2 tums avgassystem bör bilen ge 90-95 hk. Dessutom är såväl utsida som insida samt all mekanik i fint och väl fungerande skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
153 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17371
SKÅ/STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 121?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det märks att en hängiven Amazonentusiast här ägt och uppgraderat den här vagnen. I grunden en 121:a med B18A motor men nu med dubbla SU HS6 förgasare samt ett 2 tums avgassystem bör bilen ge 90-95 hk. Dessutom är såväl utsida som insida samt all mekanik i fint och väl fungerande skick."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik den 31 oktober 1967. Nuvarande ägare förvärvade bilen den 1 november 2014. Han är en mångårig Volvoentusiast och var bl.a. med och startade den svenska Amazonklubben. Han drev också en verksamhet som rostskyddsbehandlade bilar med linolja. Den här vagnen kom att bli en parhäst till hans sedan tidigare välkända vita Amazon. Även den här vagnen har fått en rejäl dos personlig uppdatering med Volvos originaldelar och/eller tillbehör. År 2017 demonterades lösa detaljer, dörrar, huv och bagagelucka etc. och rutorna togs ur. Bilen slipades därefter plåtren och lackerades i bilens originalkulör enligt konstens alla regler. De flesta blanklister runt rutor samt dropplister är NOS, så också gummilister. Den mörkröda originalinredningen var solblekt och utan lyster varför den byttes ut mot en inredning från en 69:a, i den ovanliga beige kulören. Omklädda comfortnackstöd i samma nyans ökar bekvämligheten. Även ratten fick en liknande kulör med ett läderklätt rattskydd. Stolarna har Recaro fällbeslag. Radioluckan är den ovanliga från 1957 med text Amazon, på övriga årsmodeller står det Volvo. Lyser gör SEV Marchal Grand Luxe med H4 lampor. Fjärrljus Hella 140 som sitter monterade i en ovanlig extraljusgrill. I bak sitter det ett NOS backljus typ Polis-Amazon. Nykromade "Amerikabågar" och stötfångare med horn. Nya dörrbackspeglar i originalutförande från VP-Autoparts. I motorutrymmet sitter det nu dubbla SU-förgasare HS6 typ 123 GT. Motorrumsbelysning typ 123 GT. Nytt laddningsrelä. Varvtalen sänks med en överväxel typ J som är renoverad hos SVIS. Nytt 2 tums avgassystem typ Abarth. Blästrade fälgar 4 1/2 tum med silvergrå lackering samt ett lager klarlack. Navkapslar samt kromade snobbringar typ 123 GT. Skodda med nya Galaxy. NOS 122S och Overdrive-emblem. Kliver vi in i bilen igen hittar vi Smith varvräknare typ 123 GT, elektrisk klocka, en härlig tidstypisk NOS bakrutefläkt från tiden. Radio och musikmaskin är en nyare i retrostil med fyra nya retrohögtalare. Den gamla Volvoradion sitter kvar i bilen, bakom den nya. Volvos original varningsblinkers för Amazon är också installerat. Bilen har gummimattor i originalutförande med textilmattor ovanpå och därpå Volvo skyddsmattor i gummi i originalutförande. Mätarställning om 68,218 km som troligen har varvat en gång. Med bilen följer diverse handlingar och dokument. Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-10-31 
  • Avläst mätarställning
    68 218 km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galonklädsel och gummimattor 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Rapp gasrespons och styrning, koppling, växling, överväxel och bromsar väl fungerande. Vi provkörning på landsväg upplevdes bilen tight, följsam och behaglig att köra. Den gick lugnt och tyst utan vindbrus etc. men när man gasade på lät den som en pigg B18 med dubbla SU och 2 tums system skall göra. Ej kontrollerad på lyft men bilen är gediget rostskyddsbehandlad och av det som kunde ses, såg allt bra ut.

  • Skick interiör:

    Trivsam och fin inredning i beige (430-595) med hög finish i helhet och detaljer. Stuns i stolar och baksäte, fina dörrsidor och paneler. Finns något litet skav i galonen. Innertak och mattor i fint skick. Ratt, reglage, instrument, och instrumentbräda i fint skick. Allt förefaller fungera väl. Extra mätare och andra tillbehör i fint välfungerande skick. Nyare Retroradio men Volvo originalradio från tidigt 70-tal medföljer. Stöldskydd vid ventilationsrutor från tiden.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering i Kungsblått (96) med likaledes fint krom, glas, lister, gummi och belysningsdetaljer. Fina emblem. Fälgar, fälgkrom och däck i samma nivå. Motor- och bagageutrymmen i fint skick.

  • Skick helhet:

    En fin och prydlig välfungerande Amazon från det glada 60-talet. Här i en trevlig färgkombination med mängder av original uppdateringar och tillbehör. Här får man en unik vagn och det är det bara att tuta och köra. En fin klassiker från det svenska folkhemmet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-06-23
Ursprungsbesiktning: 1967-10-31 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1967-10-31
Senast godkända besiktning: 2018-05-17
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 9

Fakta om modellen

Det har väl skrivits spaltmeter om Amazon, en av våra mest omhuldade klassikerbilar. Design Jan Wilsgaard med italienska influenser och Volvos svar på den sk. pontonkarossen som blev signum för 50-talet. Tillverkad från 1956 till 1970, årsmodeller 1957-1970. Till årsmodell 1959 världens första serietillverkade bil med trepunktsbälte i fram som standard.

Den skottsäkra B18 motorn om 75 hkr kom till årsmodell 1962. Till årsmodell 1965 blev det en del förändringar med ny grill, nya stolar och inredning samt sk. hålfälgar och nya navkapslar. Till årsmodell 1967 blev det uppgraderingar med bl.a. ett slutet kylsystem, modifierad koppling, kraftigare bakvagnsupphängning, ny kylargrill. Fast framför allt var det året när modell 123 GT lanserades.

När 70-talet var här fick Amazonen pensioneras efter 14 årsmodeller och 667.332 tillverkade enheter. Två, fyra eller fem dörrar och allt från standardversioner till Sport och GT-versioner. En svensk ikon och motorhistorik.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Skå/Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-10.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG