Visa alla bilder

Ford 46 Pickup Hot Rod V8 — 1933

Härlig 70-tals Hot Rod som varit projektbil hos ett känt Magasin i USA innan den kom till Sverige på 70-talet. I stor sett i samma utförande och skick som då den byggdes. En ägare i Sverige och sparsamt körd.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ford modell 46, även känd som B-Ford byggdes 1932 - 1934. I stort sett alla karosstyperna har blivit populära som Hot Rod byggen. Inte minst Pickupen är omtyckt och kaxig. Den här är fint byggd i den stil och utförande som var poppis på 70-talet. Allt ser välgjort och tidstypiskt ut. Då den körts lite är det att rekommendera en översyn och service samt varsam igångsättning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
18 SEP 14:30
68 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18683
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
320 - 370 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 69 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
4957
13 SEP 13:23
68 000 SEK
22321
13 SEP 07:16
67 000 SEK
28646
12 SEP 21:57
66 000 SEK
13133
12 SEP 21:32
65 000 SEK
30857
12 SEP 21:26
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford 46 Pickup Hot Rod?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ford modell 46, även känd som B-Ford byggdes 1932 - 1934. I stort sett alla karosstyperna har blivit populära som Hot Rod byggen. Inte minst Pickupen är omtyckt och kaxig. Den här är fint byggd i den stil och utförande som var poppis på 70-talet. Allt ser välgjort och tidstypiskt ut. Då den körts lite är det att rekommendera en översyn och service samt varsam igångsättning."

Beskrivning

Den här vagnen har sin bakgrund i USA. Enligt uppgift var den en projektbil hos det kända Magasinet Popular Hot Rodding i USA en bit in på 70-talet. Den var med i ett reportage och på omslaget i oktober 1975. Den 4 april 1978 registrerades den på förste och ende ägare här i Sverige. Den 6 juni 1983 registrerades den så för trafik. Genom åren kom den att köras sparsamt och var mer ägarens hobbyverksamhet och ögonsten och var i många år garagerad vid hans verksamhet i Småland. Han lät lackera om/tog bort eldsflammorna. Motorn renoverades för ca 30 år sedan och är lite körd sedan dess. Däremot startades den upp och kördes någon kortare sväng med jämna mellanrum. Senast gången var för två år sedan. Ombyggt fordon med nyare motor och transmission, enligt konceptet "Hot Rod". Enligt registreringsbeviset: T12B Ombyggt fordon, T71K Spårvidd fram 1590 MM, T71L Spårvidd bak 1550 MM. Motor, Chevrolet 327 V8 med Holly 4-port och kompressor. Transmission, manuell med överväxel. Bakvagn, Oldsmobile avkortad bakaxel. Bromsar fram, Ford Mustang skivbromsar, bromsar bak, Oldsmobile trummor.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1933/1933 
  • Första registreringsdatum
    1983-06-21 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    KEM421 
  • Chassinummer
    299783 
  • Kw / hk
    162 / 220 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn med textilmattor 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är renoverad och kompressormatad. Enligt uppgift från kollega till ägaren kördes den senast för ett par år sedan och gick fint och allt fungerade som förväntat. Ej startad och provkörd av oss.

    Underrede i fint skick utan skador.

  • Skick interiör:

    Klassiks Rod inredning i fint skick från ombyggnaden på 70-talet. Skinnsoffa, dörrsidor, paneler, innertak och mattor i fint skick. Träratt, reglage, mätare och instrumentbräda i likaledes fint skick. Enligt uppgift fungerar mätare och all el. Ej testat av oss.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering med något förvaringsdamm. Fina kromdetaljer och övrig utrustning i samma skick. Fina fälgar och däck. Osäker ålder på däcken. Fint flak med kapell.

  • Skick helhet:

    Fordbilar från tidiga 30-talet i Hot Rod utförande är eftertraktade och den här välbyggda vagnen med intressant historik och fina skick är inget undantag. Sparsamt körd men alltid väl omhändertagen och påkostad är det en motorhistorisk intressant entusiastvagn i Hot Rod nischen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-09-09 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1983-06-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1983-06-21
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Redan i bilens barndom kunde tillverkarna erbjuda egna lösningar för nyttofordon eller chassin där andra byggde på sina lösningar. Ford tog 1917 fram en förstärkt version av Modell T, kallad TT som kunde förses med olika lösningar för transporter. När A-modellen kom 1927 fanns det nyttofordon som tex Pickup-versioner av både personbilen A och lastfordon nu benämnd AA. År 1932 kom så den nya Forden modell 46 benämnd B och lastfordon benämnd BB. Båda versionerna erbjöds med 4-cylindrig motor men också med den nya sidventils V8:an. Dessa tillverkades 1932 - 1934. Tillverkningen skedde över hela världen.

Model B 1932 - 1934 blev tidigt föremål för ombyggnationer när Hot rod eran slog rot och utvecklades. Så även Pickup-versionerna.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG