Visa alla bilder
Visa film

Volvo Sport (P1900) B14A — 1956

Volvos ovanliga sportbil med den legendariska tillverkningsiffran som alla Volvo-entusiaster känner till, 67 stycken. Det här är chassinummer 33 med en imponerande nedtecknad detaljerad historik, signerad den nuvarande ägaren.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett körbart och körklart objekt, enligt den nuvarande ägaren. Men någon annan kan ju tycka att den duger som den är, funktionen är det inget fel på."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
1 450 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17484
ÅTVIDABERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Sport (P1900)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ett körbart och körklart objekt, enligt den nuvarande ägaren. Men någon annan kan ju tycka att den duger som den är, funktionen är det inget fel på."

Beskrivning

Bilen har haft en äventyrlig existens fram till att den nuvarande ägaren köpte den på hösten 1983. Tidiga ambitioner om att tävla i Monte Carlo-rallyt som resulterade i skada på plastkarossen, långa resor ner på kontinenten för att känna på dåtidens racerbanor med ännu en krasch som följd, ett vilt härjande på den gamla flygfältsbanan Skarpnäck under några år, rammad av en polisbil och senare bollad mellan mindre nogräknade bilhandlare i huvudstaden. Bland annat. I "Ägarens kommentarer" nedan berättar ägaren på sitt sätt lite mer detaljerat om sin research på fakta och egna upplevelser. Den levererades i alla fall ny till chefen för Visby Motorcentral i november, där tar historien sin början. Länge har den nuvarande ägaren haft P1900 på väntelistan för en renovering av det pedantiska, metodiska och noggrannare slaget som hans övriga renoveringar kännetecknas av. Men åldern och en sjukdom hindrar honom, och han hoppas att någon genomför en renovering med en liknande ambition.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1956/1956 
  • Första registreringsdatum
    1956-01-01 
  • Avläst mätarställning
    56 082 km 
  • Kw / hk
    51 / 69 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg/vinyl 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor och låda funkar fint ihop, och motorn är också den som monterades i på fabriken. Matching numbers, alltså.

  • Skick interiör:

    Snygg,och vacker interiör med fint skinn, bra mattor, dörrsidor och Instrumentpanelen med alla runda mätare och krymplack på själva panelen. Notera särskilt den udda tändningsnyckeln i trä. Den dåvarande ägaren nappade på ett erbjudande att köpa en bit ek från det då nyligen bärgade skeppet Vasa, 1961. Idag skulle något dylikt nog inte vara möjligt. Och notera även solskydden från Mercedes 190 SL och ytterbackspeglar från en Saab 96.

  • Skick exteriör:

    Bilen var benvit i original och haft några olika kulörer genom åren. Dagens mörkblå lack är gjord någon gång på sjuttiotalet när den befann sig i Belgien hos en svensk ägare. Den lacken håller ingen hög finish, men det är ett yttre som inte heller skäms för sig och som man inte behöver vara så försiktig med.

  • Skick helhet:

    De är inte så ofta de kommer ut till försäljning, de som finns kvar av de 67 tillverkade. Här är chansen att köpa sig ett objekt att finrenovera eller att köra med som den är, med all den historiken och proveniensen som bor i bilen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-07-11 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1956-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1956-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-06-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Ägarens kommentar

I 8796 Första ägare 28 november 1956 var Folke Brattlöf som var direktör för AB Visby Motorcentral och Volvoåterförsäljare. Bilen var även registrerad på firman under några år tills han flyttade till fastlandet och blev Mercedesåterförsäljare i Stockholm istället. Nuvarande ägare var på veteranbilsrally på Gotland med bilen i början av 1990-talet och besökte då nämnda bilfirma som förmedlade telefonkontakt med en gammal man som varit verkmästare där på 50-talet. Han berättade då att direktörens son hade anmält deltagande i Mont-Carlo rallyt och därför tränade han på nätterna på de gatstensbelagda vägarna runt Visby vilket resulterade i att det kom in en grindstolpe i höger framskärm. Monte-Carlo resan fick inställas och verkmästaren fick i uppgift att laga skadan vilket ställde till problem för man var ju inte van vid plast på den tiden. A 55686 Ägare nr två var Bengt Möllberg som 24/7 -59 köpte bilenav en Saab-handlare där den var inlämnad till försäljning av den första ägaren. 12 000:- var priset och en mycket sliten SunbeamTalbot lämnades i byte + 2½ års avbetalning. Bengt gillade racing och var med och bildade Stockholms Sportvagnsklubb tidigt 60-tal samt utbildade sig till tävlingsledare och anordnade åtskilliga tävlingar på flygfältet i Skarpnäck, kanske 10-12 gånger per år. Bilen trimmades, lättades, stötfångarna togs bort, luftintag i motorhuven sågades upp samt lackade den med silvermetallic och en c:a 20 cm bred röd rand mitt på motorhuven och över bakluckan. Resor på kontinenten och Paris, Bryssel och andra städer och olika tävlingsbanor besöktes såsom Spa i Belgien och tyska Nürburgring. På den tiden fick man som idag som privatperson för en slant provåka banorna när det inte var tävling, vilket man då gjorde på den 22 km långa Nürburgring. Efter 7 km fick Bengt väja för en vingårdsarbetare som kom cyklande på banan, bilen sladdade av banan och hamnade på rygg med Bengt och hans fru hängande i de tursamt extra monterade midjebältena . Dock var det för trångt att komma ur den öppna bilen som lyckligtvis landat tvärs över ett dike, ditskyndande personer stjälpte upp bilen på högkant så frun kunde komma loss helt oskadd förutom lite blåmärken här och där. Värre var det med Bengt som inte kunde röra sig och man befarade att nacken var bruten. Ambulans till sjukhus ochefter tre dagar där meddelade en röntgenläkare för Bengt att han hade haft änglavakt och varit hårfint nära förlamning för 2:a nackkotan var bruten och en liten flisa borta. Ambulansflyg hem och fortsatt vård på Danderyds sjukhus. Rehabliteringen gick förhållandevis snabbt och helt ofattbart blev han till 100% återställd, helt utan framtida men förutom den hemska upplevelsen att varit så nära döden. Bilen fraktades till Volvo i Göteborg där Bil & Truck återställde den och Bengt tillsammans med en annan P 1900 ägare, Lars Strängborn, hämtade hem den. Tillsammans med Strängborn plastade man över en tygsufflett och tillverkade en form därav så att man kunde gjuta hard tops för att få bilarna mer användbara även vintertid, även extraljus fälldes in i fronten och gallret framför kylaren flyttades längre fram vilket förändrade utseendet. B 90548 Herr & fru Möllberg flyttade till nybyggd villa i Huddinge 1964 där bilen blev allt mer opraktisk när familjen växte så den lämnades in för några tusenlappar till en bilhandlare på Vallhallvägen till försäljning(1965). Bilen vandrade runt bland bilnasarna i Stockholm utan att registreras om och nuvarande ägare såg denna bil för första gången i ett källargarage på Ringvägen på Södermalm. A 91818 Håkan Nordgren hade som 12-åring sett en av de fyra protoyperna när den var utställd i Ostermans marmorhallar och fattat tycke för modellen. Den 14 juli 1966 blev den silverfärgade bilen med röd rand och fast svart hard-top och utan kofångare hans för 3900:-, och hans pojkdröm hade blivit verklighet. B 2900 Oktober samma år flyttade Håkan till Täby därav nr bytet. Håkan använde bilen flitigt och vid ett tillfälle i Solna blev han rammad av en civil polisbil som inte stannat vid stopptecken. Vänster bakskärm smulades sönder och polis tillkallades, vilka blev ganska många eftersom Solnapolisen inte fick utreda egna incidenter. Samtliga poliser hjälptes åt att plocka plastbitar på gatan så att Håkan sedermera kunde plasta ihop skärmen och lackade sedan bilen orange/röd! Bilen var dock körbar hem. Håkan blev kallad till tingsrätten och blev beskylld av polisens egen chefsjurist som menade att stopplikten inte var inskriven i den lokala trafikförordningen så att vänsterregeln gällde. Dock fann länsrätten det ologiska försöket osympatiskt och frikände den unge Håkan helt. Bilen saknade sufflettställning och kontakt togs med tidigare ägare och si, i ett garage i Huddinge fanns både ställningen och stötfångare för avhämtning. Håkan började jobba i Belgien och fick tjänstebil och skrev då över bilen på sin yngre bror Jan Svensson Täby den 27/6-69. Förbehöll dock att när Jan tröttnat skulle Håkan ha den tillbaka vilket inträffade 1 dec 1975. Bilen togs ner till Belgien och den återställdes till så nära original som möjligt, dock är inte den kungsblå färgen originalkulör, den har varit benvit. Andra gången nuvarande ägare såg bilen var i Sollentuna där den var med i utställningen ”Bilen genom tiderna ” nov.1979. DYJ578 En liten radannons i DN gjorda att bilen kom till Åtvidaberg 31 oktober 1983 för 40 000:- dock inte genast körbar men med lite justeringar så har den rullat en hel del på rallyn och andra träffar sedan dess. Andra ägaren på bilen var på sextiotalet i kontakt med Volvo i Göteborg som menade att denna bil är den första serietillverkade Volvo Sport efter de fyra prototyperna för karossen har tillverknings nr 5. Men varför har den då chassinummer 33? En annan fråga som man också undrar över är hur det kommer sig att första registrerade ägare var direktör och Volvo-återfärsäljare när man i Volvos handskrivna leveranslista kan läsa att den levererats som vinstbil till Bromma i SSU-lotteriet 27/9 1956? Volvo Sport kostade 1956 ny hela 19 700:-, vilket var nästan lika mycket som en Mercedes 190 SL och 2½ ggr så mycket som en PV 444. Det gjorde den ganska svårsåld och många blev därför lotterivinster. Kanske blir den en dag renoverad? Det vore kul!

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åtvidaberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG