Alle Bilder zeigen
Film zeigen

Volvo Sport (P1900) B14A — 1956

Volvo's rare sports car with the legendary production number that all Volvo enthusiasts know—67 units. This is chassis number 33, with an impressive, well-documented detailed history, signed by the current owner.

Peter Sundfeldt
Inspector
E-Mail senden
Rebecca R Bengtsson
Case manager
E-Mail senden

"A drivable and road-ready vehicle, according to the current owner. However, someone else might think it's good enough as it is; there’s nothing wrong with its functionality."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
1 450 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17484
ÅTVIDABERG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Peter Sundfeldt
Inspector
E-Mail senden
Rebecca R Bengtsson
Case manager
E-Mail senden

"A drivable and road-ready vehicle, according to the current owner. However, someone else might think it's good enough as it is; there’s nothing wrong with its functionality."

Beschreibung

The car had an adventurous existence until the current owner purchased it in the fall of 1983. Early ambitions to compete in the Monte Carlo Rally resulted in damage to the plastic body, followed by long trips down to the continent to test the racetracks of the time, which led to another crash. It also had a wild few years on the old Skarpnäck airfield track, was rammed by a police car, and later passed between less scrupulous car dealers in the capital. Among other things. In the 'Owner's Comments' below, the owner shares a bit more detailed information about his research on the facts and his own experiences. At any rate, it was delivered new to the manager of Visby Motorcentral in November, where the story begins. The current owner has long had the P1900 on the waiting list for a restoration of the meticulous, methodical, and precise kind that characterizes his other restorations. But age and illness now prevent him, and he hopes someone will undertake a restoration with similar ambition.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1956/1956 
  • Erstzulassung
    1956-01-01 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    56 082 km 
  • Kennzeichen
    DYJ578 
  • Fahrgestellnummer
    33 
  • Kw / PS
    51 / 69 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Textile / Vinyl 
  • Farbe
    Dark Blue 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    The engine and gearbox work well together, and the engine is also the one that was installed at the factory. In other words, matching numbers.

  • Zustand Interieur:

    Stylish and beautiful interior with fine leather, good carpets, door panels, and the instrument panel with all the round gauges and a wrinkle finish on the panel itself. Pay special attention to the unique wooden ignition key. The previous owner took up an offer to buy a piece of oak from the recently salvaged Vasa ship in 1961. Today, something like that would probably not be possible. Also note the sun visors from a Mercedes 190 SL and the exterior mirrors from a Saab 96.

  • Zustand Exterieur:

    The car was originally off-white and has had several different colors over the years. The current dark blue paint was done sometime in the 1970s when it was in Belgium with a Swedish owner. The finish of that paint isn't of high quality, but it’s an exterior that still holds up well and doesn’t require too much caution.

  • Zustand gesamt:

    They don't come up for sale very often, those that remain of the 67 manufactured. Here's the chance to buy a car for a detailed restoration or to drive it as it is, with all the history and provenance that lives in the car.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 1994-07-11 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1956-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1956-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-06-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Kommentar vom Besitzer

I 8796 Första ägare 28 november 1956 var Folke Brattlöf som var direktör för AB Visby Motorcentral och Volvoåterförsäljare. Bilen var även registrerad på firman under några år tills han flyttade till fastlandet och blev Mercedesåterförsäljare i Stockholm istället. Nuvarande ägare var på veteranbilsrally på Gotland med bilen i början av 1990-talet och besökte då nämnda bilfirma som förmedlade telefonkontakt med en gammal man som varit verkmästare där på 50-talet. Han berättade då att direktörens son hade anmält deltagande i Mont-Carlo rallyt och därför tränade han på nätterna på de gatstensbelagda vägarna runt Visby vilket resulterade i att det kom in en grindstolpe i höger framskärm. Monte-Carlo resan fick inställas och verkmästaren fick i uppgift att laga skadan vilket ställde till problem för man var ju inte van vid plast på den tiden. A 55686 Ägare nr två var Bengt Möllberg som 24/7 -59 köpte bilenav en Saab-handlare där den var inlämnad till försäljning av den första ägaren. 12 000:- var priset och en mycket sliten SunbeamTalbot lämnades i byte + 2½ års avbetalning. Bengt gillade racing och var med och bildade Stockholms Sportvagnsklubb tidigt 60-tal samt utbildade sig till tävlingsledare och anordnade åtskilliga tävlingar på flygfältet i Skarpnäck, kanske 10-12 gånger per år. Bilen trimmades, lättades, stötfångarna togs bort, luftintag i motorhuven sågades upp samt lackade den med silvermetallic och en c:a 20 cm bred röd rand mitt på motorhuven och över bakluckan. Resor på kontinenten och Paris, Bryssel och andra städer och olika tävlingsbanor besöktes såsom Spa i Belgien och tyska Nürburgring. På den tiden fick man som idag som privatperson för en slant provåka banorna när det inte var tävling, vilket man då gjorde på den 22 km långa Nürburgring. Efter 7 km fick Bengt väja för en vingårdsarbetare som kom cyklande på banan, bilen sladdade av banan och hamnade på rygg med Bengt och hans fru hängande i de tursamt extra monterade midjebältena . Dock var det för trångt att komma ur den öppna bilen som lyckligtvis landat tvärs över ett dike, ditskyndande personer stjälpte upp bilen på högkant så frun kunde komma loss helt oskadd förutom lite blåmärken här och där. Värre var det med Bengt som inte kunde röra sig och man befarade att nacken var bruten. Ambulans till sjukhus ochefter tre dagar där meddelade en röntgenläkare för Bengt att han hade haft änglavakt och varit hårfint nära förlamning för 2:a nackkotan var bruten och en liten flisa borta. Ambulansflyg hem och fortsatt vård på Danderyds sjukhus. Rehabliteringen gick förhållandevis snabbt och helt ofattbart blev han till 100% återställd, helt utan framtida men förutom den hemska upplevelsen att varit så nära döden. Bilen fraktades till Volvo i Göteborg där Bil & Truck återställde den och Bengt tillsammans med en annan P 1900 ägare, Lars Strängborn, hämtade hem den. Tillsammans med Strängborn plastade man över en tygsufflett och tillverkade en form därav så att man kunde gjuta hard tops för att få bilarna mer användbara även vintertid, även extraljus fälldes in i fronten och gallret framför kylaren flyttades längre fram vilket förändrade utseendet. B 90548 Herr & fru Möllberg flyttade till nybyggd villa i Huddinge 1964 där bilen blev allt mer opraktisk när familjen växte så den lämnades in för några tusenlappar till en bilhandlare på Vallhallvägen till försäljning(1965). Bilen vandrade runt bland bilnasarna i Stockholm utan att registreras om och nuvarande ägare såg denna bil för första gången i ett källargarage på Ringvägen på Södermalm. A 91818 Håkan Nordgren hade som 12-åring sett en av de fyra protoyperna när den var utställd i Ostermans marmorhallar och fattat tycke för modellen. Den 14 juli 1966 blev den silverfärgade bilen med röd rand och fast svart hard-top och utan kofångare hans för 3900:-, och hans pojkdröm hade blivit verklighet. B 2900 Oktober samma år flyttade Håkan till Täby därav nr bytet. Håkan använde bilen flitigt och vid ett tillfälle i Solna blev han rammad av en civil polisbil som inte stannat vid stopptecken. Vänster bakskärm smulades sönder och polis tillkallades, vilka blev ganska många eftersom Solnapolisen inte fick utreda egna incidenter. Samtliga poliser hjälptes åt att plocka plastbitar på gatan så att Håkan sedermera kunde plasta ihop skärmen och lackade sedan bilen orange/röd! Bilen var dock körbar hem. Håkan blev kallad till tingsrätten och blev beskylld av polisens egen chefsjurist som menade att stopplikten inte var inskriven i den lokala trafikförordningen så att vänsterregeln gällde. Dock fann länsrätten det ologiska försöket osympatiskt och frikände den unge Håkan helt. Bilen saknade sufflettställning och kontakt togs med tidigare ägare och si, i ett garage i Huddinge fanns både ställningen och stötfångare för avhämtning. Håkan började jobba i Belgien och fick tjänstebil och skrev då över bilen på sin yngre bror Jan Svensson Täby den 27/6-69. Förbehöll dock att när Jan tröttnat skulle Håkan ha den tillbaka vilket inträffade 1 dec 1975. Bilen togs ner till Belgien och den återställdes till så nära original som möjligt, dock är inte den kungsblå färgen originalkulör, den har varit benvit. Andra gången nuvarande ägare såg bilen var i Sollentuna där den var med i utställningen ”Bilen genom tiderna ” nov.1979. DYJ578 En liten radannons i DN gjorda att bilen kom till Åtvidaberg 31 oktober 1983 för 40 000:- dock inte genast körbar men med lite justeringar så har den rullat en hel del på rallyn och andra träffar sedan dess. Andra ägaren på bilen var på sextiotalet i kontakt med Volvo i Göteborg som menade att denna bil är den första serietillverkade Volvo Sport efter de fyra prototyperna för karossen har tillverknings nr 5. Men varför har den då chassinummer 33? En annan fråga som man också undrar över är hur det kommer sig att första registrerade ägare var direktör och Volvo-återfärsäljare när man i Volvos handskrivna leveranslista kan läsa att den levererats som vinstbil till Bromma i SSU-lotteriet 27/9 1956? Volvo Sport kostade 1956 ny hela 19 700:-, vilket var nästan lika mycket som en Mercedes 190 SL och 2½ ggr så mycket som en PV 444. Det gjorde den ganska svårsåld och många blev därför lotterivinster. Kanske blir den en dag renoverad? Det vore kul!

Lagerort und Info zur Besichtigung

Location: Åtvidaberg

For viewing the vehicle, contact the inspector/case manager:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Abholung

Collection must take place before: 2024-10-03.

NOTE! Payment (deposit to our account) must be made within 5 days and before collection.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG