Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800 S B18 — 1968

Välvårdad enägarbil med både äventyr, omsorg och riktigt brukande med i bagaget. Orörd bortsett från en hel omlackering utom taket och takstolparna.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket rätt och mycket att berätta, det här exemplaret är extra attraktivt ur många perspektiv."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
350 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17485
ÅTVIDABERG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Mycket rätt och mycket att berätta, det här exemplaret är extra attraktivt ur många perspektiv."

Beskrivning

Bilen levererades till sin första och nuvarande ägare i juni 1968 av Jöhnkes Bil AB i Åtvidaberg. Den kördes för egen maskin (av någon anledning fanns det ingen biltransport från västkusten) från Göteborg till Linköping för vidare befordran till Åtvidaberg och då med 37 inkörningsmil på mätaren. Under alla år har den brukats med måtta och med en noggrann skötsel, men totalt drygt 17 700 mil har det ändå blivit på 56 år. Ägarens far och syster har fått bruka den något år och själva tagit driftskostnaderna, därav noteringen i Bilregistret om 5 olika ägare. I "Ägarens kommentarer" berättar han detaljerat om sin tid med bilen, bland annat om en spontant nyfiken och inte helt vanlig semesterresa till det dåvarande Sovjetunionen på sommaren 1969. Senaste och sista besiktningen gjordes 2017-08-08.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-07-11 
  • Avläst mätarställning
    177 143 km 
  • Kw / hk
    76 / 103 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Välservad B18, noggrant underhållen av en pedantisk ägare. Ingen renovering under åren, alltså, men kamaxeln byttes på garantin när bilen var ny. Det var ett härdfel, enligt Volvo. Har ett rostfritt avgassystem sedan flera år. Förgasarna protesterar lite när motorn är kall och vid provkörningen är det också gammal bensin från förra säsongen – bilen har inte körts något i år och ägaren konstaterar när vi har filmat en stund, när motorn är varm och när han har fått köra fram och tillbaks på småvägarna att "ska vi sluta redan, nu börjar det ju att kännas så där bra igen" . Ord från en ägare som mer eller mindre har kört sin 1800S varje säsong sedan leveransen 1968.

  • Skick interiör:

    Snyggt insliten och mjuk skinninredning, regelbundet smörjd och rengjord. I övrigt är allt välbevarat; mattor, innertak, dörrsidor och instrumentpanel med dess översida. Längs vänster A-stolpes insida sitter en rad med några slags pins från resan till Sovjetunionen. Ett lager med tuggummipaket från Toy fungerade som isbrytare och byttes till märken och andra udda souvenirer.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad på åttiotalet efter en förgasarbrand där lacken sveddes på huven och delar av en skärm. Hela bilen utom taket fick en kvalitativ lack och tursamt (eller skickligt) nog utan något tidstypiskt sprutspackel i underarbetet. Skarven från taket kan ses på en av bilderna. Fint krom och ägaren har nya original navkapslar och ändrör till avgassystemet som följer med. "Vågar inte montera dem, risken att någon skulle ta dem om bilen stod obevakad är för stor", menar ägaren.

  • Skick helhet:

    Historik, proveniens och skick. Och en fin dokumentation. Servicebok och körjournaler att fördjupa sig i. En brukad och lika mycket vårdad bil som alltid har förvarats i garage på hemmaplan när den inte har använts. Äventyren som bilen har varit med hoppas vi kunna berätta mer om senare.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1999-06-01
Ursprungsbesiktning: 1968-07-11 (regbes) (Ombes:19810928)
Datum i trafik första gången: 1968-07-11
Senast godkända besiktning: 2017-08-08
Besiktningsbefrid: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Ägarens kommentar

"Bilen hämtades lagom till midsommar med 37 mil på mätaren, Jöhnckes hade inte någon transport från Göteborg så den fick köras till Linköping och den rullade med interimsskylt ett antal veckor. På sommaren 1969 företogs en nyfiken resa till Ryssland som var intressant på många sätt. Vi åkte till Moskva, Kursk och Kiev. Vi var bevakade hela tiden. De ville ha in bilen på verkstad, men de ville inte vi. Ryssarna gjorde hål i tanken vid ett tillfälle när den var parkerad, de kom inte åt dräneringsskruven på grund av rostskyddet. Vi skruvade dit en plåtskruv, tätade och fyllde upp igen. I Lviv i Ukraina falskskyltade ryssarna vägen så att den ledde mot en flygbas för att kunna stoppa oss med en ursäkt om att vi spionerade. Det finns inga bilder från resan, ryssarna tog alla rullar och skulle framkalla dem före ett förhör. De trodde de var svartvita, men de var ju diafilmer så de förstördes när de använde en svartvit process. När vi körde över gränsen vid Tjeckoslovakien fick vi väcka gränsvakterna, det var ju sällan någon fick passera gränsen från Sovjet. Och det var som att komma in i väst, trots att vi fortfarande var kvar bakom järnridån. Efter fem år som bruksbil var det dags att byta till ett större fordon, men fick en dålig värdering vid inbyte, så lite besviken ställdes den in i en lada. Har ägt den hela tiden, men andra familjemedlemmar har brukat den lite ibland sommartid. Har aldrig varit med om någon krock, men blev omlackerad på 80- talet någon gång på grund av en förgasarbrand (upptorkad flätad bensinslang var orsaken.) Turligt nog så fanns brandsläckare till hands så det blev endast en lackskada. Passade då på att lacka hela bilen förutom taket. Motorn är aldrig renoverad förutom kamaxelbyte när den var ny, härdfel sas det och gick på garantin. Bara servad och byte av slitdelar vid behov och har numer ett rostfritt avgassystem. Förra året användes den som bröllopsbil och den har varit utställd hos den lokale Volvoåterförsäljaren vid några tillfällen. Används numera sparsamt, endast nöjesturer samt en och annan bilträff i grannskapet, så det finns många mil kvar".

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åtvidaberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG