Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 V4 — 1971

En vass och stark rallyutrustad Saab V4. I rallysammanhang är den i ett obrukat och bra skick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Får gåshud, låter mycket vass."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
130 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17490
ÖSTERBYBRUK
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Får gåshud, låter mycket vass."

Beskrivning

Denna Saab köpte nuvarande ägare 2011 av Gunnar Fredriksson. Då var bilen nerplockad i delar och karossen var helblästrad. Sedan dess har en totalrenovering pågått. Saaben fick ny lack 2015 och i samma sväng så utrustades den med en nybyggd motor på 1840 cc som endast var provkörd i en sprinttävling. Motorn är utrustad med NOS korsinsug med dubbla weber-45:or och dubbelblås-toppar. Den har även en osynkad växellåda 6,35 spec 2, svarvade fotbollsfälgar med nya d2 Mack däck. Saaben fick nya stolar och bälten. Det mesta på bilen är bytt och mycket är även nytt såsom bromsskivor, spindlar, bromsok, bromsslangar, bromscylindrar bak, bromsbackar och bromsbelägg, men även mycket annat är åtgärdat. Saaben ser helt rätt ut och låter riktigt vass och stark. Äldre vagnbok medföljer bilen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1971-05-28 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn låter vass och stark och är utrustad med dubbelblås-toppar och korsinsug som är parade med italienska webrar. Drivlinan och bromsarna fungerar som de ska. Utrustad med bland annat halda Tripmaster, USA-front, Saab Sport-rallyratt, Sparko hjälmlåda, Bilstein stötdämpare och dubbla bränslepumpar.

  • Skick interiör:

    Rallyutrustad, se bilder.

  • Skick exteriör:

    Ovanligt bra kaross för att vara en rallybil. Lack i ett ok skick.

  • Skick helhet:

    Nästan färdig rallybil. Saknar Appendix-K handling.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1986-06-17
Ursprungsbesiktning: 1971-05-17 (regbes) (Ombes:19810402)
Datum i trafik första gången: 1971-05-28
Senast godkända besiktning: 1986-02-05
Besiktigad tom: 1988-02-29
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Jämfört med föregångaren hade Saab 96 en större och starkare motor, en ny bakdel med större bakruta, ny instrumentpanel, rymligare bagageutrymme och ett rymligare baksäte som gjorde bilen femsitsig. År 1965 skedde en "ansiktslyftning" där bilen fick en modernare front. Man valde också att förlänga fronten för att göra plats för en större motor.

En 1,2-liters rak fyrcylindrig motor började utvecklas, men Saab fick i stället möjlighet att använda den V4-motor från Ford som bland annat återfanns i Taunus 15M). V4:an kom till 1967 års modell och möjliggjorde fortsatt försäljning efter en försäljningskris på grund av den omoderna tvåtaktsmotorn. Tvåtaktsmotorn fanns dock ändå kvar som ett alternativ fram till 1968 då den ersattes helt av V4-motorn. Ett arv från tvåtaktsmotorn var att alla 96:or hade frihjul. Den finessen hade införts för att skydda tvåtaktsmotorerna från skador till följd av motorbromsning Om motorn fortsätter att rotera utan bränsletillförsel får den inte tillräcklig smörjning, eftersom oljan blandas i bensinen. Med V4-motorn var den anledningen att använda frihjul borta, men många förare uppskattade möjligheten att växla utan att behöva trampa ner kopplingspedalen.

Förutom grundutförandet tillverkades även en mer påkostad och sportigare version som främst var avsedd för export: Granturismo 750 (1960-61), Sport (1962-1965) och Monte Carlo 850 (1964-1968).

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Österbybruk

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG