Visa alla bilder
Visa film

Porsche 968 — 1992

Den fulländade versionen av Porsches fyrcylindriga frontmotorbilar i ett gott originalskick.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Proper Porsche 968 i ett väl fungerande skick med god dokumentation redo att användas av en ny ägare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
11 SEP 12:10
127 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18643
BROMMA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
240 - 270 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 128 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
1300
07 SEP 17:04
127 000 SEK
33811
06 SEP 21:48
126 000 SEK
26505
05 SEP 21:24
125 000 SEK
32541
05 SEP 18:45
101 000 SEK
26505
05 SEP 18:31
100 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 968?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Proper Porsche 968 i ett väl fungerande skick med god dokumentation redo att användas av en ny ägare."

Beskrivning

Prydlig och representabelt Porsche 968 som såldes ny i USA och som kom till Sverige redan 1996. Skriftlig dokumentation på de åtgärder som den förste ägaren i Sverige gjorde följer med bilen. Den har också en svensk servicebok som den förste svenske ägaren använde medan den nuvarande ägaren har sparat på kvitton istället. Den stora fyrcylindriga motorn ger precis den kraft som man förväntar sig. Porsche 968 och föregångarna är välkända för sitt välbalanserade chassi och det här exemplaret känns precis så tajt som det ska göra. Mätaren står på 15 150 mil och två uppsättningar nycklar finns. Med bilen följer en uppsättning odubbade Michelin Alpin vinterdäck på originalfälgar och ett bilöverdrag som är modellspecifikt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
    2002-07-19 
  • Avläst mätarställning
    15200 
  • Regnr
    OXA256 
  • Chassinummer
    AA2968NS820326 
  • Kw / hk
    176 / 239 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor, växellåda och chassi utan tvekan eller missljud. Inget som märktes vid provkörningstillfället men enligt ägaren kan en temperatursensor behöva bytas. Det indikerades med motorlampan och sensorn är enligt ägaren en del som kostar 130 kr. Luftkonditioneringen kan behöva 5–10 minuter på sig innan den ger full effekt men den kyler då bra. Strålkastarna är av popup-typ och vänster strålkastare vill ibland inte gå ner, vilket tyder på att motorn kan behöva smörjas upp. Andra elfunktioner som radio, fönsterhissar, takluckeöppning, ytterbackspeglar och framsäten testades vid provkörningen och hade då full funktion.

  • Skick interiör:

    Ljus inredning med läderklädsel i bra skick för sin ålder. Det finns några mindre fläckar på bland annat mattan i bagageutrymmet. Ovandelen på dörrsidorna och i viss mån även instrumentpanelen är solblekta.

  • Skick exteriör:

    Gott skick på lack och kaross sett till ålder och miltal. Ett mindre antal repor finns, bland annat på motorhuven. Några stenskott finns på skärmen runt vänster strålkastare, även vindrutan har ett par stenskott men inget som besiktningen slagit ner på. Den breda karosslisten nertill på höger sida har en något dålig passning.

  • Skick helhet:

    Väl fungerande och välvårdad 1990-talsporsche som bara har framtiden för sig som klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-09-02
Ursprungsbesiktning: 2002-07-16 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2002-07-19
Senast godkända besiktning: 2023-12-16
Besiktigad tom: 2025-12-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Porsche 968 blev det sista utvecklingssteget av märkets fyrcylindriga transaxelmodeller, alltså en teknisk lösning med motorn fram och växellådan bak. Först ut var Porsche 924 1976 och på 1980-talet utvecklades modellen till 944. När 968 lanserades som 1992 års modell hävdade Porsche att 80 procent av bilen var ny eller omfattande reviderad. Motorn var den tre liter stora fyran från Porsche 944 S2 och den hade nu fått ett VarioCam-system, motorn gav 240 hk och 305 Nm. Det syntes att grunden till karossen i grunden var ett arv men designchefen Harm Lagaay hade gett bakändan ett modernare utseende som liknade 928-modellen, även fronten påminde nu om 928. När allt fler biltillverkare använde vanliga popup-strålkastare så anknöt de nya strålkastarna på 968 till Porsche 928. I likhet med föregångaren 944 så fanns 968 som coupé och cabriolet. Medan 924 och 944 byggts i Audis fabrik i Neckarsulm så tillverkades 968 i Porsches egen fabrik Zuffenhausen i Stuttgart. De fyrcylindriga frontmotorbilarna från Porsche sålde i stort antal på 1980-talet men 968 aldrig en vanlig bil. När tillverkningen avslutades 1995 hade den vanliga 968-modellen tillverkats i 5 731 exemplar enligt Porsche statistik.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bromma

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-09-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG