Visa alla bilder
Visa film

Austin A200 FT — 1962

En mycket ovanlig lastbil på vägarna idag. Här i ett utomordentligt renoverat skick!

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Lasta en veteranbil på flaket och så har man ett av Sveriges mest iögonfallande ekipage att åka på utställning med."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
70 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15256
HORNDAL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin A200 FT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Lasta en veteranbil på flaket och så har man ett av Sveriges mest iögonfallande ekipage att åka på utställning med."

Beskrivning

Lastbilen är av 1962-årsmodell men den såldes inte förrän två år senare till en liten firma i Grängesberg som tog sig an den med glädje tydligen, detta då den blev kvar i bruk ända till 90-talet.

Anledningen till att det togs in ett fåtal bensindrivna bilar till Sverige var för att brandmyndigheterna föredrog den typen av motor i sina utryckningsfordon för att dieslarna var tröttare.

På just detta exemplar byggdes flaket av en lokal och numera okänd påbyggare och levererades till herr Fritz Danielssons firma i Saxdalen Grängesberg.
Sikten ifrån hytten är fantastisk tack vare alla rutor som är riktade åt olika håll.
Kan vara därför lastbilen klarat sig bra från skavanker som arbetsfordon normalt får under arbetslivet. Bilen har aldrig varit ur trafik och nästa ägare som rustade lastbilen gjorde det grundligt.

Motorn fick sig en genomgång och packningar byttes. Flaket byttes ut då det var i dåligt skick. Stötfångare och skärmar var intryckta och riktades. Golvet byttes då det var rostigt. Renoveringen tog två år och allt lackerades om. Den har använts sparsamt sedan 90-talet men deltagit i tunga rallyt i Södertälje tio gånger och gjort detta med bravur utan några problem.

Ägare nummer två har nu kommit upp i 90-års åldern och tycker det är slutkört med stora fordon. Då lastbilen bara rullat drygt 7000 mil så bör inte 30 år till i trafik vara något problem. Lastbilen kördes nyligen 75 km i god fart, cirka 70-90 km/h och det upptäcktes under resan att temperaturgivaren slutat fungera. Kan vara ett kontaktfel för motortemperaturen var bra trots närmare 30 grader i luften. Innan besiktning behöver lastbilen få en service enligt instruktionsboken som medföljer.

Även oljebyte och rundsmörjning är att rekommendera och hastighetsmätarkabeln bör demonteras och smörjas med fett. Förgasaren behöver nog också rengöras. När det gäller motorn är det stora sexan på närmare 100 hk som togs fram till Sheerline och Princess limousinerna. Den befanns vara lämplig som ett alternativ till dieseln på vissa marknader inom Europa. Lastbilen är i ett fantastiskt trevligt skick dock omlackerad under tidigt 90 tal i en annan kulör än originalets gråa nyans som den hade vid leverans.

En intressant detalj med Austinen är att den har kvar en 10-20-tals teknisk lösning, nämligen en centralt placerad gaspedal. Standardalternativet för denna lastbil var en 4-cylindrig bensindriven motor men som i detta fall så kunde man få den utrustad med en 6-cylindrig motor. På grund av sexans storlek flyttades gaspedalen till mitten, mellan koppling och bromspedalen, för att den inte fick plats till höger.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-01-01 
  • Avläst mätarställning
    75865 km 
  • Kw / hk
    68 / 92 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Påfyllning av bensin sker genom ett hål i bädden, se bild.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett bra och fint skick.

  • Skick exteriör:

    Lastbilen är fin i lack och plåt. Bädd, ram och hytt också i fint renoverat skick.

  • Skick helhet:

    En lastbil i ett skick som hör hemma i utställningshallen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1998-04-30
Ursprungsbesiktning: 1962-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1962-01-01
Senast godkända besiktning: 2015-06-16
Besiktigad tom: 2016-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Motor
6 cylindrig radmotor med toppventiler på 4000 cc.
Borr x slag: 87,3 x 111,1 mm
Effekt: 92 hk vid 3000 varv/min.
Kompression: 6.4:1

Kraftöverföring:
4-växlad låda, golvspak.
Överväxel eller automat som tillval.
Bakhjulsdriven.
Två kardanaxlar.

Chassi och kaross:
Ram av pressad U-balk med 5 tvärbalkar.
Halvelliptiska bladfjädrar fram och bak.
Hydrauliska stötdämpare bak.
Elsystem:
12- volt
Bromsarhydrauliska.

Mått och vikt:
Längd: 4840 mm
Höjd: 2160 mm
Bredd: 2150 mm
Axelavstånd: 2900 mm
Normalflaklängd: 3200 mm
Totalvikt: 4270 kilo

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Horndal

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-09-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG