Visa alla bilder
Visa film

Triumph Herald — 1965

En välvårdad grön Herald med en härlig röd interiör som får en att tänka på brittiskt 1960-tal.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En välhållen Herald i ett fint representativt och användbart skick, körklar och besiktningsbefriad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
40 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16301
RIMBO
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph Herald?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En välhållen Herald i ett fint representativt och användbart skick, körklar och besiktningsbefriad."

Beskrivning

Ägarens första bil, 1968, var en vit Triumph Herald av årsmodell 1965 med röd klädsel. Denna bil användes flitigt under tiden han ägde bilen. Heralden användes även för två resor till England. Bilen fungerade bra som familjebil men efter cirka 10 år så tog ägaren över sin fars bil och således sålde han Heralden. Han var väldigt imponerad av denna lilla praktiska och typiskt engelska personbil. Saknandet efter den var stor. För cirka tio år sedan började sökandet efter en Herald igen av nostalgiska skäl. Ägaren fann denna i Gävle för cirka sju år sedan. Bilen är i tillsynes i ett oskruvat skick med servicebok och få ägare som skött om den. Nuvarande ägare har använt bilen till dagsturer av varierande längd. Huvudcylinder till kopplingen är bytt och rullbälten har monterats. Ägaren har själv servat bilen i vanlig ordning. En pärm med artiklar och historik samt verkstadshandbok medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-05-13 
  • Avläst mätarställning
    60443 km 
  • Kw / hk
    39 / 53 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Lättstartad och låter bra. Inga konstiga missljud som skrammel och gnissel. Bromsarna tar jämnt och mjukt.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett fint skick. Det finns små hål på passagerarstolens ryggstöd och vänster dörrsidas klädsel. Faneren på instrumentpanelen har sprickor, främst på passagerarsidan.

  • Skick exteriör:

    Lacken är i ett bra skick med tecken på brukande, främst runt huvlås och trösklar. Dörrpassning på vänster sida är inte optimal och det finns en liten buckla nertill på dörren, se bilder.

  • Skick helhet:

    En väldigt trevlig och körklar Herald i ett bra och omskött skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2017-05-07
Ursprungsbesiktning: 1965-05-13 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-05-13
Senast godkända besiktning: 2016-09-19
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Triumph Herald tillverkades mellan 1959 och 1971.

Standard-Triumph hade börjat arbeta med en efterträdare till Standard Eight i slutet av femtiotalet. Den nya bilen fick överta kraftöverföringen från företrädaren men i övrigt var den ny från grunden. Man valde att bygga bilen på en separat ram vid en tid då nästan alla gått över till självbärande kaross. Fördelen med rambygget var att det blev enkelt att variera utbudet av karosser. Här vände man sig till Giovanni Michelotti för att få hjälp med formgivningen. Chassit var ganska avancerat med bland annat individuell hjulupphängning runt om. Av kostnadsskäl använde man en enkel pendelaxel bak vilket gjorde bilen överstyrd i pressade lägen. Företaget var på väg att avveckla märket Standard och den nya bilen blev en Triumph.

Våren 1959 introducerades den nya Heralden. Bilen fanns till att börja med som sedan och coupé men så småningom tillkom även cabriolet och kombi-karosser. Det fanns även en Herald S med tvåförgasarmotor.

Många upplevde den ursprungliga enlitersmotorn som alltför svag och 1961 tillkom Herald 1200 med större motor. Från 1963 fanns även Herald 12/50 med dubbla förgasare.

Den sista utvecklingen blev Herald 13/60 från 1967. Den nya modellen hade en ny front, i stil med den sexcylindriga Vitesse och modifierad interiör.

Produktionen av de olika Herald-modellerna uppgick till 515 189 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Rimbo

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-28.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG