Visa alla bilder
Visa film

Porsche 356B Normal 1600 — 1960

Ett renoveringsobjekt med svensk historik och samma ägarfamilj (far och son) sedan 1971.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ung sportbilsentusiast köpte bilen, när den var elva år gammal. Efter några år på vägarna blev det dags för en renovering. Som för så många andra blev det arbete, familj och annat som kom emellan. Bilen behölls ändå genom åren, för att kanske en gång... Tyvärr blev det inte så och nu får någon annan ta vid."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
283 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16357
TROSA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 356B Normal?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ung sportbilsentusiast köpte bilen, när den var elva år gammal. Efter några år på vägarna blev det dags för en renovering. Som för så många andra blev det arbete, familj och annat som kom emellan. Bilen behölls ändå genom åren, för att kanske en gång... Tyvärr blev det inte så och nu får någon annan ta vid."

Beskrivning

Registrerades och typgodkändes i Sverige, i maj 1960. AB Scania Vabis intygade att vagnen överensstämde med typfordonet.

I augusti 1967 vet vi att den registrerades i Södermanlands Län och fick reg.nummer D74681. Tidigare hade den varit registrerad i Stockholms Stad med reg.nr. A92871.

I juni 1971 fick den en ny ägare i Södermanland, han ägde bilen tom oktober 2015, då sonen tog över bilen. Bilen är besiktigad och godkänd senast i maj 1972. Under 70-talet plockades den isär och en renovering påbörjades men annat kom emellan. Den har förvarats i olika garage/lador genom åren. Den är troligen komplett i väsentliga delar men det kan ha försvunnet detaljer genom åren. Enligt färgkod har bilen varit svart från början men blivit omlackerad i gult, senare med rostskyddsfärg. Begie inredning, som troligen är den ursprungliga. Hela eller delar av motorn är troligen utbytt enligt uppgift med hänvisning till motornumret.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1960/1960 
  • Första registreringsdatum
    1960-05-13 
  • Avläst mätarställning
    41,753 km 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Begie 
  • Färg
    Svart (701) 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Renoveringsstandard, där det mesta finns. Motorn går att dra runt.

  • Skick interiör:

    Tom interiör men det som troligen är originalinredning finns och medföljer självklart. Dörrsidor, framstolar och fällbara baksäten. Det finns även mattor och inklädsel.

  • Skick exteriör:

    Renoveringsstandard med viss plåt utskuren. Glas och blankt finns.

  • Skick helhet:

    Ett renoveringsobjekt som kommer att kräva mycket arbete och kunskap. Samtidigt är den en härlig vagn i en fin ursprunglig färgkombination och en äkta sportvagnsklassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1972-10-23
Ursprungsbesiktning: 1960-05-13 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1960-05-13
Senast godkända besiktning: 1972-05-31
Besiktigad tom: 1974-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Efter att Ferdinand Porsche suttit i fängelse i Frankrike efter andra världskriget blev det sonen Ferry som fick försöka hålla Porsche vid liv. Under slutet av kriget hade man flyttat verksamheten från Stuttgart i Tyskland till Gmünd i Österrike. Sakta kom man igång efter kriget och knåpade ihop 49 st vagnar i Österrike innan det blev dags att flytta herm till Stuttgart igen. Den nya modellen 356 började så att byggas på hemmaplan igen och karosserna tillverkades hos ett företag i samma fastighet, de hette Reutter. De kom sedan att bygga Coupéversionerna under hela 356-eran. De förvärvades och blev en del av Porsche 1963.

Åren 1948-55 byggdes modell 356 med stadiga mer eller mindre uppdateringar. I oktober kom en uppdatering med bl.a. en större motor, nu 1600 cc. Välvd frontruta utan mittpinne, bättre väghållnings detaljer, ny instrumentbräda, fällbart baksäte för bättre bagagekapacitet mm. Så nu fick vagnarna heta 356 A och man fortsatte att utveckla modellen. Bl.a. fick man avgasrören ut genom stötfångarhornen 1958. Så i september 1959 kom 356 B med ny front med högre placering av strålkastare och stötfångare. Ventilationsrutor i framdörrarna. lägre säten för bättre takhöjd och ryggstödet gjordes delbart. De olika grundversionerna var Normal med 60, hkr, Super med 75 hkr och en helt ny Super 90 med 90 hkr. Alla hade de samma 1600 cc motor som grund men med olika kompression. Som grädde på moset, erbjöds en Carrera GT med dubbla överliggande kamaxlar som gav 115 hkr. From 1963 tom 65 blev det en signifikant uppdatering till i modell 356C men det är en annan historia. Modell 356B tillverkades i knappt 31.000 exemplar, viket var ca 40% av hela produktionen av 356:or om nästan 77.000.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Trosa

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-28.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG