Visa alla bilder

Opel Admiral 2800E 6-cyl — 1969

Första årsmodellen av Admiral B. Fint originalskick – och största motorn med insprutning!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"I bättre bruksskick. Med originalinredning i hyggligt skick och fräsch lackering. Motorn går bra."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
60 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10953
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Admiral 2800E?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"I bättre bruksskick. Med originalinredning i hyggligt skick och fräsch lackering. Motorn går bra."

Beskrivning

Omlackerad i vit pearl och med för sin ålder fräsch originalinredning med några mindre hål i förarstolen och något fuktskadat innertak. Bra krom och sportig golvspak. Vid lackeringen byttes framskärmarna. Avställd och körförbud efter många år i Jännaholms samlingar. Mätaren går runt vid 10 000 mil, så bilen har troligtvis gått 12 666 mil.
Admiral fanns med tre olika motoralternativ – alla raka sexor på 2, 8 liter men med antingen enkel förgasare, dubbelförgasare eller insprutning. Detta exemplar var Top of the Line med den moderna insprutningsmotorn!

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-12-22 
  • Avläst mätarställning
    12666 km 
  • Kw / hk
    121 / 162 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går bra. Mindre bränsleläckage, bör ej köras innan åtgärd/service. Fukt, läckage finns. Motorrum i bruksskick. Höger framdörr går ej att stänga. Höger bakdörr går ej att öppna (tryckknapp utvändigt fastnat). 100-procentiga däck. Rostreparerad/punktreparerad med ny plåt undertill. Ny bakre ljuddämpare. Kupéfläkt ur funktion.

  • Skick interiör:

    Originalinredning, hel och komplett. Orenoverad så slitage och användarskador finns. Dörrsidor och inttertak flammiga/fläckiga. Sarg till låsknapp på vänster framdörr trasig. Plastkåpa vid fotutrymme höger fram sprucken. Panel under instrumentbräda hänger. Inredning behöver en rekond för att få ett lyft. Bagageutrymme i helt original bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Utvändigt omlackerad, lackskarvar finns. Rostblåsor, repor och mindre lackskav finns. Större dörruppslag/buckla på vänster framdörr. Bula på tak. Krom i ok bruksskick. Vinyltak har mindre skador. Original hjulsidor i fint skick.

  • Skick helhet:

    Utvändigt omlackerad och delvis renoverad, original invändigt. Bilen behöver mindre underhåll/service innan den brukas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2007-08-31
Ursprungsbesiktning 1969-12-22 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1969-12-22
Besiktningsperiod - 2005-08-31
Senast godk besiktning 2003-08-05
Skattebefriad Ja
Antal ägare 6

Fakta om modellen

Admiral B kom 1969 men produktionen hann knappt komma igång förrän oljekrisen slog till. Opel kämpade dock på mot konkurrenter som BMW 2500 och Mercedes W108 – och modellen kom att leva till 1977 då den ersattes av Senator. Admiral fanns med tre olika motoralternativ – alla raka sexor på 2, 8 liter men med antingen enkel förgasare, dubbelförgasare eller insprutning. I övrigt var det konventionell teknik med bakhjulsdrift och möjligheter att välja mellan fyrväxlad manuell och trestegs automat.
Admiral B hade sin grund i A-modellen från 1964. Den var i sin tur en lyxversion av Kapitän.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG