Visa alla bilder
Visa film

Austin Healey Sprite Arkley SS RHD — 1962

Roligt och egensinnigt karossalternativ till alla Spridgets (AH Sprite och MG Midget) med influenser från bland andra Morgan och Lotus Super Seven.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ovanlig, prisvärd och lättskött i ett användarvänligt fint skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
78 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
14954
SUNDSVALL
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Austin Healey Sprite Arkley SS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ovanlig, prisvärd och lättskött i ett användarvänligt fint skick."

Beskrivning

Den kom till Sverige genom kärleken. En engelsk kvinna träffade genom sitt hästintresse en svensk man och hon tog med sig sin lite udda engelska sportvagn. Bilen kördes på engelska plåtar en tid och registrerades aldrig i Sverige innan den ställdes undan. Nuvarande ägare tog över vårdnaden 2013 och därmed också renoveringen av bilen. Den påbörjade han 2014 och jobbade sedan intensivt i två år. Registreringen stötte på lite problem med namn och identiteter, en Arkley SS som är en MG Midget som är en Austin-Healey Sprite och så vidare. Men nu rullar den med en svensk riktig identitet, besiktigad och befriad. Notera även att den är högerstyrd.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-01-01 
  • Avläst mätarställning
    3 800 miles 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    British Racing Green 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den renoverade 1100-motorn känns pigg och frisk, dubbla standard SU-förgasare, vassare kam, "competition manifold" (extractor-grenrör) och en diff med högre utväxling gör sitt till för den känslan. Rent och snyggt i motorutrymmet.

  • Skick interiör:

    Snygga omklädda Morris Minor-säten med nackskydd och fina mattor; allt känns helt och rent ombord i bilen. Äldre snygg sportratt i skinn.

  • Skick exteriör:

    Bra lack i British Racing Green (en kulör som finns och fanns i många nyanser hos många olika biltillverkare), motorhuven har för en plastkaross några små typiska krackeleringar. Snygga oskadade fälgar och bra däck.

  • Skick helhet:

    Trevlig, egen och ovanlig i ett fint körklart renoverat skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-06-09
Ursprungsbesiktning: 1962-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1962-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-05-07
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11

Ägarens kommentar

Min bil hittade jag i ett garage utanför Härnösand, den importerades 1986 som flyttgods och alla papper fanns. Bilen är byggd på en MG Midget 1967, men är nu konverterad till en Austin Healey Sprite för att få köras i Sverige. Bilen har en 1,1-liters motor med dubbla SU förgasare och annat grenrör (extraktor) och grövre slutrör. Effekten är okänd men bör vara runt 60-70 hk. Det är även monterat skivbromsar fram och en tävlingskrängare. Vidare är den breddad 40mm både bak och fram, det sitter också en annan differential, monterad för lite lugnare gång, lägre varv i högre fart. Växellådan bytt till en nyrenoverad. Min Arkley är enligt uppgift den enda i Skandinavien. Bodykittet finns fortfarande att köpa i England där bilen är populär att tävla med. Mellan det skick som bilen hittades i och dagens ligger cirka 2000 arbetstimmar, och det har varit roligt hela vägen. Min strävan har inte varit "mint condition", utan ett skick som för tankarna till sextiotalet då det var möjligt för gemene man att bygga sig en bil, med ett unikt utseende från en standardbil, till en rimlig peng.

Fakta om modellen

Arkley SS ritades av engelsmannen John Britten 1969 som en ombyggnadssats till MG Midget och Austin-Healey Sprite. Satsen bestod främst av en ny fram- och bakdel tillverkade av glasfiber. Enheterna tillverkades av Lenham Motor Co. i Harrietham i Kent, England. Ombyggnaden gjordes i John Brittens verkstäder i Hertfordshire, där bilarna också såldes. Totalt tillverkades runt 900 bilar. Retrodesignen inspirerades mest av Morganbilarna. Trimningen bestod av viktminskning samt bredare däck och fälgar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sundsvall

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt / Shaun Major
+46 705-38 80 22 / +46 709-72 40 07
peter@bilwebauctions.se / shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-06-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG