Visa alla bilder

Volvo 240 GL B230F — 1988

En orörd fin Volvo 240 i bra bruksskick.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"Denna Volvo 240 är perfekt objekt i Coronatider. Ställ den i garaget och boka tid för puts och översyn. Då kan du ha en riktigt trevlig modern gammelbil körklar till våren."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
35 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13261
STRÄNGNÄS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 40 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"Denna Volvo 240 är perfekt objekt i Coronatider. Ställ den i garaget och boka tid för puts och översyn. Då kan du ha en riktigt trevlig modern gammelbil körklar till våren."

Beskrivning

Nuvarande ägares äldre släkting köpte denna ny 1988. Volvon är utrustad med servostyrning, femväxlad låda, katalysator. Det finns en del repor och skrapmärken på den som det ofta blir på kärt brukade vagnar. Men grunden känns solid och den går bra i motor och växellåda.
Originalradio medföljer. Bilen har en femväxlad manuell växellåda, servostyrning, dragkrok, nackskydd bak.

Sveriges mest sålda bilmodell. Från 1983 hade Volvo bestämt sig för att slopa de gamla modellbeteckningarna 242, 244 och 245 – från och med nu hette alla 240. 1984 fick alla varianter med insprutningsmotor – alltså GLT, GLE och Turbo ny front med förhöjd motorhuv och svart grill, samtidigt fick också alla positionsljusen på framskärmarna. Inför 1985 fick alla modeller omkonstruerade motorer för minskad inre friktion. Den lägre friktionen sänkte bränsleförbrukningen och gav bättre kallstartsegenskaper. Motorerna hade nytt block i gjutjärn och topplock i aluminium.
Volvo 240 som hade sin grund i 140-serien presenterades 1974. Under åren genomgick den flera förändringar och när efterföljaren 740 presenterades 1984 trodde nog många att 240 skulle försvinna. Nedläggningen skulle dock dröja ända till 1993.
I början hade bensinarna antingen den gamla B20 eller den nyare B21, senare endast B19, B21 eller B23 (fram till 1984) därefter bara den större motorn som nu döpts om till B230. De manuella växellådorna var första året M40 (4-växlad) och M41 (4-växlad med överväxel), men skulle ersättas av M45 och M46 till året därpå. Från årsmodell 1983 infördes också M47 (5-växlad) på GL. Automatväxellåda fanns som tillval och var i 1975 och 1976 års modeller en 3-stegs Borg-Warner BW35 och ersattes 1977 av Borg-Warner BW55, även den 3-stegad. Från årsmodell 1980 infördes en modernare 4-stegs Aisin-Warner AW71 på GLE samt GLT och året därpå även på Turbo. Den blev dock standard på samtliga modeller från årsmodell 1985.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-05-09 
  • Avläst mätarställning
    205612 km 
  • Regnr
    NNZ047 
  • Chassinummer
    244883J1321199 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell/5-vxl 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bra bruksskick. Hål i främre delen av avgassystemet.

  • Skick interiör:

    Bra bruksskick.

  • Skick exteriör:

    I grunden bra men den har repor och skav samt rostantydningar i bakre nedre hjulhusets framkant. En kromlist saknas ovan stötfångare höger bak.

  • Skick helhet:

    En bil i ett bra bruksskick som behöver en entusiasts energi för att bli riktigt fin. Då den stått still några år så behöver den uppstartsservice. Men den startar och går utan några större problem.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2015-04-20
Ursprungsbesiktning: 1988-04-29 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1988-05-09
Senast godkända besiktning: 2014-10-25
Besiktigad tom: - 2015-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Sveriges mest sålda bilmodell. Från 1983 hade Volvo bestämt sig för att slopa de gamla modellbeteckningarna 242, 244 och 245 – från och med nu hette alla 240. 1984 fick alla varianter med insprutningsmotor – alltså GLT, GLE och Turbo ny front med förhöjd motorhuv och svart grill, samtidigt fick också alla positionsljusen på framskärmarna. Inför 1985 fick alla modeller omkonstruerade motorer för minskad inre friktion. Den lägre friktionen sänkte bränsleförbrukningen och gav bättre kallstartsegenskaper. Motorerna hade nytt block i gjutjärn och topplock i aluminium.
Volvo 240 som hade sin grund i 140-serien presenterades 1974. Under åren genomgick den flera förändringar och när efterföljaren 740 presenterades 1984 trodde nog många att 240 skulle försvinna. Nedläggningen skulle dock dröja ända till 1993.
I början hade bensinarna antingen den gamla B20 eller den nyare B21, senare endast B19, B21 eller B23 (fram till 1984) därefter bara den större motorn som nu döpts om till B230. De manuella växellådorna var första året M40 (4-växlad) och M41 (4-växlad med överväxel), men skulle ersättas av M45 och M46 till året därpå. Från årsmodell 1983 infördes också M47 (5-växlad) på GL. Automatväxellåda fanns som tillval och var i 1975 och 1976 års modeller en 3-stegs Borg-Warner BW35 och ersattes 1977 av Borg-Warner BW55, även den 3-stegad. Från årsmodell 1980 infördes en modernare 4-stegs Aisin-Warner AW71 på GLE samt GLT och året därpå även på Turbo. Den blev dock standard på samtliga modeller från årsmodell 1985.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggare:

Johan Ålander
Mobil: 0705-809117
johan@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast 2 veckor efter auktionen är avslutad.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG