Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen 1500S Lim 311 4 cyl boxer — 1965

En fantastisk tidskapsel. En orenoverad, endast underhållen VW 1500S i ett mycket bra skick.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bil i ett verkligt härligt bra bruksskick med dokumentation ända från nybeställningen av bilen i juni 1965. Trodde inte att det gick att hitta sådana längre i detta skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
155 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12564
SIGTUNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen 1500S Lim 311?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En bil i ett verkligt härligt bra bruksskick med dokumentation ända från nybeställningen av bilen i juni 1965. Trodde inte att det gick att hitta sådana längre i detta skick."

Beskrivning

Nuvarande ägares moster/morbror köpte denna VW 1500S ny i juni 1965. Handlingar ända från kontraktskrivandet till dagens datum medföljer. Exempelvis: Original registreringsbevis, köpehandlingar, besiktningsprotokoll, körjournal, servicebok, instruktionsbok m.m. Nuvarande ägare har ägt den två gånger. Däremellan en kamrat till denne.
Enligt originalkvitttot är bilen beställd med bambuhylla, skärmskydd, säkerhetsbälten,underredsbehandling, gummimattor samt överdragsklädsel.
Det medföljer också kvitton på körlektioner från förste ägaren.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-06-08 
  • Avläst mätarställning
    96152 km 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och transmission. Servad hösten 2019 innan vinterförvaring.

  • Skick interiör:

    Mycket bra skick med överdragsklädsel som finns med på originalkvittot. Golvmatta torrsprucken.

  • Skick exteriör:

    Originallack i bra skick. Några småbucklor och skav samt en större mjuk buckla mellan höger dörr och bakhjul. Rost tendenser i framskärmar ovan lyktor samt rostskada nedre, bakrekant höger framskärm.

  • Skick helhet:

    En orenoverad 1500S i ett bra skick men som har råkat ut för en något för trång garageport i sitt tidigare liv.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-11-11
Ursprungsbesiktning: 1965-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2019-08-16
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

När produktionen av Typ 3 startade i augusti 1961 kom den först som Sedan-modellen Notchback, följd av Variant i februari 1962. Coupé-versionen TL anlände i augusti 1965 – samtidigt hade 1600-motorn premiär. Tanken från Volkswagens sida var att coupén skulle ersätta Notchback men på flera marknader gillade man sedanen bättre och samtliga modeller levde tills produktionen lades ner 1973.
Typ 3 fick en facelift 1970 med längre front, större stötfångare och de stora bakljusen.
Bakgrunden till Typ 3 var att man efter framgångarna med Typ 1 ville utveckla modellprogrammet med en något större bil. Grundkonstruktionen med luftkyld boxermotor monterad längst bak behölls, men Typ 3 fick lite större utrymmen och var också mer bekväm att åka i. Precis som Typ 1 konstruerades bilen med en bottenplatta som karossen sedan monterades på, och fjädringen sköttes med torsionsstavar. 1,5-litersmotorn som även fanns i Typ 1 konstruerades delvis om, så att den fick lägre höjd – bland annat genom att kylfläkten flyttades. Det gjorde att man fick plats med ett litet bagageutrymme ovanpå motorn, där Typ 1 bara hade ett stuvfack bakom baksätets ryggstöd. Till skillnad från Typ 1 var motorn och bakvagnen monterade i en hjälpram som i sin tur hade gummibussningar mot karossen, vilket minskade vibrationerna och förbättrade komforten.
Två år efter premiären 1961 kom S-modellen med dubbla förgasare. Bilarna blev snart populära i rally och sedermera folkrace – vilket betyder att det idag finns mycket få fina exemplar kvar.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG