Visa alla bilder

BMC Austin 850 848 cc — 1959

En verklig ikon i bilhistorien från dess första produktionsmånader.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En mycket välrenoverad original Mini från de första månadernas produktion."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12501
GÄVLE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
230 - 250 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"En mycket välrenoverad original Mini från de första månadernas produktion."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

5
Skick tekniskt
5
Skick exteriör
5
Skick helhet

Beskrivning

En hundkoja (Mini) av första årsmodellen som varit avförd ur bilregistret men återigen blivit registrerad efter en omfattande renovering 2001. Lägg märke till de många specifika detaljerna för bilar tillverkade under 1959.

Alec Issigonis som ritat den mycket uppskattade Morris Minor fick i Suezkrisens spår i uppdrag att ta fram en bränslesnål liten bil. Issigonis var funktionalist. Inget onödigt skulle finnas med i den nya konstruktionen. Största möjliga innerutrymmen på minsta möjliga yta var ett rättesnöre. Därför blev motorn tvärställd med växellådan monterad under denna för att spara plats. Bakluckan fälldes nedåt för att kunna användas som ett extra lastutrymme. Fyra vuxna kan med lite god vilja färdas på ett någorlunda bekvämt sätt.

De första hundkojorna (ADO 15) även kallade Morris Mini-Minor eller Austin Se7en tillverkades i maj 1959. Under juni månad tillverkades cirka 10 st per dag vardera av Morris och Austin. I juli hade produktionstakten ökat till omkring 35 st/dag vardera. Introduktionen av det som skulle bli en verklig föregångare inom bilindustrin, dvs. Minin, skedde den 26 augusti 1959. Redan i september samma år fick Austin Se7en en omarbetad inredning. Under de första månaderna fram till årskiftet 1959-1960 skedde flera förändringar och uppdateringar. Ett exempel är att i oktober 1959 designades golvet och trösklarna om på grund av vattenläckage. Man kan lättast se det på att de tidiga -59:orna hade större golvbrunnar och att de yttre trösklarna var i samma pressning som golvet. Senare blev de yttre trösklarna en separat del och de inre trösklarna pressades ihop med golvplåtarna. Ett annat sätt att snabbt kolla om det är en originalbil eller ett hopplock med papper från en -59:a är att kolla om ramarna runt fram och bakruta har en fals under gummilisten. Det hade inte de tidiga bilarna. Dropplisten, huvudcylinder för koppling och broms, navkapslarna, låsningen till de öppningsbara bakre sidorutorna, frontplåten, växellådan, hastighetsmätaren är bara några detaljer som är speciella för bilar tillverkade under de första månaderna.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
    7153 km 
  • Regnr
    SHD550 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    27 / 32 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Ljusblå 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Chassinummer
    AA2S7L3840 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 5

    Original nyrenoverad växellåda medföljer. Den är speciell på dessa tidiga bilar.

  • Skick exteriör: Betyg 5

  • Skick helhet: Betyg 5

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2001-05-12
Ursprungsbesiktning: 2001-05-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2001-05-12 (591223) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2016-07-22
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Alec Issigonis som ritat den mycket uppskattade Morris Minor fick i Suezkrisens spår i uppdrag att ta fram en bränslesnål liten bil. Issigonis var funktionalist. Inget onödigt skulle finnas med i den nya konstruktionen. Största möjliga innerutrymmen på minsta möjliga yta var ett rättesnöre. Därför blev motorn tvärställd med växellådan monterad under denna för att spara plats. Bakluckan fälldes nedåt för att kunna användas som ett extra lastutrymme. Fyra vuxna kan med lite god vilja färdas på ett någorlunda bekvämt sätt.

De första hundkojorna (ADO 15) även kallade Morris Mini-Minor eller Austin Se7en tillverkades i maj 1959. Under juni månad tillverkades cirka 10 st per dag vardera av Morris och Austin. I juli hade produktionstakten ökat till omkring 35 st/dag vardera. Introduktionen av det som skulle bli en verklig föregångare inom bilindustrin, dvs. Minin, skedde den 26 augusti 1959. Redan i september samma år fick Austin Se7en en omarbetad inredning. Under de första månaderna fram till årskiftet 1959-1960 skedde flera förändringar och uppdateringar. Ett exempel är att i oktober 1959 designades golvet och trösklarna om på grund av vattenläckage. Man kan lättast se det på att de tidiga -59:orna hade större golvbrunnar och att de yttre trösklarna var i samma pressning som golvet. Senare blev de yttre trösklarna en separat del och de inre trösklarna pressades ihop med golvplåtarna. Ett annat sätt att snabbt kolla om det är en originalbil eller ett hopplock med papper från en -59:a är att kolla om ramarna runt fram och bakruta har en fals under gummilisten. Det hade inte de tidiga bilarna. Dropplisten, huvudcylinder för koppling och broms, navkapslarna, låsningen till de öppningsbara bakre sidorutorna, frontplåten, växellådan, hastighetsmätaren är bara några detaljer som är speciella för bilar tillverkade under de första månaderna.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Johan Ålander

Mail: johan.alander@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 80 91 17

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Johan Ålander på telefon +46 705 80 91 17 eller maila till johan.alander@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e april 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG