Alle Bilder zeigen

BMC Austin 850 848 cc — 1959

En verklig ikon i bilhistorien från dess första produktionsmånader.

Johan Ålander
Valuator
E-Mail senden

"En mycket välrenoverad original Mini från de första månadernas produktion."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
Brokered info_outline
The object is sold after negotiation or negotiation is in progress
OBJEKTNR
LAGERORT
12501
GÄVLE
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Johan Ålander
Valuator
E-Mail senden

"En mycket välrenoverad original Mini från de första månadernas produktion."

Beschreibung

En hundkoja (Mini) av första årsmodellen som varit avförd ur bilregistret men återigen blivit registrerad efter en omfattande renovering 2001. Lägg märke till de många specifika detaljerna för bilar tillverkade under 1959.

Alec Issigonis som ritat den mycket uppskattade Morris Minor fick i Suezkrisens spår i uppdrag att ta fram en bränslesnål liten bil. Issigonis var funktionalist. Inget onödigt skulle finnas med i den nya konstruktionen. Största möjliga innerutrymmen på minsta möjliga yta var ett rättesnöre. Därför blev motorn tvärställd med växellådan monterad under denna för att spara plats. Bakluckan fälldes nedåt för att kunna användas som ett extra lastutrymme. Fyra vuxna kan med lite god vilja färdas på ett någorlunda bekvämt sätt.

De första hundkojorna (ADO 15) även kallade Morris Mini-Minor eller Austin Se7en tillverkades i maj 1959. Under juni månad tillverkades cirka 10 st per dag vardera av Morris och Austin. I juli hade produktionstakten ökat till omkring 35 st/dag vardera. Introduktionen av det som skulle bli en verklig föregångare inom bilindustrin, dvs. Minin, skedde den 26 augusti 1959. Redan i september samma år fick Austin Se7en en omarbetad inredning. Under de första månaderna fram till årskiftet 1959-1960 skedde flera förändringar och uppdateringar. Ett exempel är att i oktober 1959 designades golvet och trösklarna om på grund av vattenläckage. Man kan lättast se det på att de tidiga -59:orna hade större golvbrunnar och att de yttre trösklarna var i samma pressning som golvet. Senare blev de yttre trösklarna en separat del och de inre trösklarna pressades ihop med golvplåtarna. Ett annat sätt att snabbt kolla om det är en originalbil eller ett hopplock med papper från en -59:a är att kolla om ramarna runt fram och bakruta har en fals under gummilisten. Det hade inte de tidiga bilarna. Dropplisten, huvudcylinder för koppling och broms, navkapslarna, låsningen till de öppningsbara bakre sidorutorna, frontplåten, växellådan, hastighetsmätaren är bara några detaljer som är speciella för bilar tillverkade under de första månaderna.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1959/1959 
  • Erstzulassung
     
  • Abgelesener Tachostand (km)
    7153 km 
  • Kennzeichen
    SHD550 
  • Fahrgestellnummer
    AA2S7L3840 
  • Kw / PS
    27 / 32 
  • Kraftstoff
    Bensin 
  • Getriebe
    Manuell 
  • Innenausstattung/Polster
    Vinyl 
  • Farbe
    Ljusblå 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Original nyrenoverad växellåda medföljer. Den är speciell på dessa tidiga bilar.

  • Zustand Exterieur:

  • Zustand gesamt:

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 2001-05-12
Ursprungsbesiktning: 2001-05-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2001-05-12 (591223) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2016-07-22
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 1

Fakten zum Modell

Alec Issigonis som ritat den mycket uppskattade Morris Minor fick i Suezkrisens spår i uppdrag att ta fram en bränslesnål liten bil. Issigonis var funktionalist. Inget onödigt skulle finnas med i den nya konstruktionen. Största möjliga innerutrymmen på minsta möjliga yta var ett rättesnöre. Därför blev motorn tvärställd med växellådan monterad under denna för att spara plats. Bakluckan fälldes nedåt för att kunna användas som ett extra lastutrymme. Fyra vuxna kan med lite god vilja färdas på ett någorlunda bekvämt sätt.

De första hundkojorna (ADO 15) även kallade Morris Mini-Minor eller Austin Se7en tillverkades i maj 1959. Under juni månad tillverkades cirka 10 st per dag vardera av Morris och Austin. I juli hade produktionstakten ökat till omkring 35 st/dag vardera. Introduktionen av det som skulle bli en verklig föregångare inom bilindustrin, dvs. Minin, skedde den 26 augusti 1959. Redan i september samma år fick Austin Se7en en omarbetad inredning. Under de första månaderna fram till årskiftet 1959-1960 skedde flera förändringar och uppdateringar. Ett exempel är att i oktober 1959 designades golvet och trösklarna om på grund av vattenläckage. Man kan lättast se det på att de tidiga -59:orna hade större golvbrunnar och att de yttre trösklarna var i samma pressning som golvet. Senare blev de yttre trösklarna en separat del och de inre trösklarna pressades ihop med golvplåtarna. Ett annat sätt att snabbt kolla om det är en originalbil eller ett hopplock med papper från en -59:a är att kolla om ramarna runt fram och bakruta har en fals under gummilisten. Det hade inte de tidiga bilarna. Dropplisten, huvudcylinder för koppling och broms, navkapslarna, låsningen till de öppningsbara bakre sidorutorna, frontplåten, växellådan, hastighetsmätaren är bara några detaljer som är speciella för bilar tillverkade under de första månaderna.

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact Johan Ålander

email: johan.alander@bilwebauctions.se
phone: +46 705 80 91 17

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling Johan Ålander +46 705 80 91 17 our customer service +46 31 933 331.

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG