Visa alla bilder
Visa film

Volvo 544 C App-K HTP rally — 1962

Detaljtrogen och tolkad efter Tom Trana-originalet med finess och har varit App K-klassad med Historic Technical Passport. En fin och ambitiöst genomförd replica av varumärkets tidiga motorsporthistorik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Alltid trevligt med en hommage som vill användas på riktigt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
18755
HÖRBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 544 C?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Alltid trevligt med en hommage som vill användas på riktigt."

Beskrivning

Den registrerades i Sverige i november 1962 som en Volvo 1962 PV Favorit, en slags snikversion av modellen. Den nuvarande ägaren hittade bilen 2011 som en tom kaross i ett färdiglagat plåtfint skick med bur och tyckte att det var ett bra ämne för ett bygge han länge hade lurat på. Med hjälp av bilder, dokumentation, tips och intyg av fabriksföraren och teamkompisen till Trana, Carl-Magnus Skogh, har ägaren Thomas skapat en både användbar, verklighetstrogen och konkurrenskraftig kopia av en av Volvos fabriksbilar, Tom Tranas bil, från början av sextiotalet. Skogh körde också Snapphanerallyt med bilen 2014 och signerade då insidan på förardörren. Ägarens fru åkte vid det tillfället co-driver i högerstolen, så som hon har gjort hela tiden med sin make på tävlingarna. Inredningen är av naturliga säkerhetsmässiga skäl och regler inte tidstypisk – på den tiden använde man sig inte av till exempel burbåge, riktiga bälten, stolar eller skumfylld bränsletank. Ägaren är däremot osäker på om grejorna som sitter i bilen nu är godkända att använda vid tävling eller om de är för gamla. Bilen besiktigades den senaste och därmed sista gången 2017-04-05. Senaste HTP utfärdades 2017.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-11-01 
  • Avläst mätarställning
    74 270 km 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Pigg och glad Sport-motor med rätt 02-nummer. Rejsigt vinande ljud från kamdreven av stål, lägre utväxling 4:56 (original 4:11) med en P1800 M41 växellåda med en overdrive-växel modell D och lamelldiff. Överväxeln manövreras med en vippströmbrytare bredvid tändningsnyckeln. Motorn har just nu också ett grenrör från 142 Sport som andas bättre och mer effektivt, men som alltså inte är klassat för att använda i Historic-klassen. Vidare har bilen även Sellholmdämpare ombyggda från original Bilstein. Med trumbromsar klassas den in i åldersklassen E enligt regelboken för Appendix K.

  • Skick interiör:

    Funktionell och fin efter regelverk för 10 år sedan, historiska tävlingsbilar hade då en lite lättare tolkning av säkerhetsreglementet när datumklassningen på stolen/bältet/föraroverallen/hjälmen hade gått ut. Annars blev det regelbundet stora investeringar för den aktive för att kunna hålla jämna steg med regler och utveckling. Exakt hur dagens regler ser ut för bil och besättning får en ny ägare själv ta reda på.

  • Skick exteriör:

    Fint yttre med ett för utförandet och för modellen korrekt kulör på lacken, backlampor, extraljus med skydd, rätt höjd och sökarlampan på taket vänd bakåt från färdriktningen för att inte riskera stenar som slog sönder glaset. Och "leran från filmen till den här dokumentationen får följa med i köpet", tyckte jag mig höra ägaren säga efter att hade vi hade filmat klart. Inga däck för specialsträckorna är monterade, idag sitter det nytillverkade vintage Continental Contact däck på originalfälg.

  • Skick helhet:

    Rolig replica i ett fint, omhändertaget och användarvänligt skick med många möjligheter; entuisastbruk med extra körglädje, åka på träffar och utställningar och annat fordonshäng. Och köra tävlingar i rallyskogen, naturligtvis, men bilen är också fin för regularitytävlingar, där den utan fix kan användas direkt med nuvarande utrustning med moderna trip- och vägmätare från Brantz.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-09-18
Ursprungsbesiktning: 1962-11-01 (typbes) (Ombes:20130306)
Datum i trafik första gången: 1962-11-01
Senast godkända besiktning: 2017-04-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hörby

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG