Visa alla bilder
Visa film

Volvo 240 B23 — 1983

Mycket välskött och ompysslad 240, som efter att ha ägts av far och son nu ska få en ny ägare.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Få Volvo 240 har haft så få ägare och tagits omhand så väl som det här exemplaret"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 OKT 11:50
28 500SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18801
SOLNA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
25 - 35 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 29 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
27786
12 OKT 10:37
28 500 SEK
29271
11 OKT 23:45
28 000 SEK
6025
11 OKT 09:22
27 500 SEK
15812
10 OKT 21:48
27 000 SEK
35098
10 OKT 20:40
25 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 240?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Få Volvo 240 har haft så få ägare och tagits omhand så väl som det här exemplaret"

Beskrivning

Den relativt låga mätarställningen på 17 590 mil säger inte allt, då bilen har tagits omhand mycket väl och förvarats i varmgarage. Den har ägts av först far och sedan son sedan ny. I den nu 74-årige ägarens omsorg ingår också hur han har kört bilen. Det märks, då motorn går mjukt och tyst, och ingenting skramlar i drivlinan. Här finns inga spår av hårt brukande, men väl spår av ett långt ägarskap; det handlar exempelvis om en liten dymotejp med däcktryck på instrumentpanelen och de rödmålade stålfälgarna. Detaljer som är lätta att återställa till helt originalskick. Till bilen finns ett riktigt reservhjul förutom nödreservhjulet, och även domkraft och verktygssats finns på plats i bagageutrymmet. Ägaren har en pärm med full dokumentation ner på nivån att alla tankningar har noterats. En servicebok finns, och den senaste servicen är gjord i juli i år, dock finns det inga stämplar för all service som har gjorts, då ägaren under ett antal år gjorde servicen själv. Två uppsättningar nycklar finns.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1983/1983 
  • Första registreringsdatum
    1983-03-09 
  • Avläst mätarställning
    17590 
  • Regnr
    LLU758 
  • Chassinummer
    244813D1882471  
  • Kw / hk
    82 / 111 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Blått tyg 
  • Färg
    Grå metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Används sparsamt varje sommar. Att den har körts försiktigt och servats väl märks, då den startar och går väldigt bra. De elfunktioner som finns fungerar, och bilen är besiktigad till 2026-05-31. En Blaupunkt kassettradio finns, och åtminstone radion fungerar; kassettdelen har inte provats. Den manuellt manövrerade takluckan öppnar och stänger utan problem. Den omsorgsfulle ägaren har en stor mängd verktyg och annat som kan behövas i nödfall i bagageutrymmet. För att kompensera för vikten har Volvon försetts med de hårdare stötdämparna avsedda för kombiversionen av 240.

  • Skick interiör:

    Enligt ägaren är det i princip bara förarsätet som har använts, vilket syns eftersom inredningen är i mycket gott skick. Det finns inget att anmärka på när det gäller säten, mattor eller plastdetaljer. Bagageutrymmet har skyddats med en plastduk, vilket gör att det också är i mycket gott skick.

  • Skick exteriör:

    Lacken i färgkoden 177 Silvergrå metallic är i gott skick trots att den inte har polerats på senare tid. Det finns några mindre parkeringsskador på en dörr och en skada på höger framskärm. Längst ner på den framskärmen finns en rostskada som har målats. I framkant på reservhjulsbaljorna har rost uppstått och det har tätats med underredsmassa, vilket syns utifrån. Annars syns det att detta är en bil som huvudsakligen har använts sommartid och har körts försiktigt, se exempelvis bilderna på underredet. Lister och stötfångare är i gott skick.

  • Skick helhet:

    En mycket välskött bil som med enkla medel kan bli helt original för den som vill. Den fungerar väl som den är, och den rost som finns på karossen är avgränsad till reservhjulsbaljorna och därför något lättare att lackera efter rostlagning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-05-01
Ursprungsbesiktning: 1983-02-08 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1983-03-09
Senast godkända besiktning: 2024-05-23
Besiktigad tom: 2026-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

Min pappa, som då var 61 år, köpte bilen ny 1983 och trodde att han skulle behöva Volvon i jobbet. Men så blev det inte och därför har den inte gått så långt. Det var jag som skötte om den och besiktigade den. Vi hade dubbdäck, och det är möjligt att den kördes lite vintertid i början. Men den har alltid stått i varmgarage, och jag tar inte ut den om det är dåligt väder. Det är få personer som har suttit i passagerarsätet, och ännu färre i baksätet. Vi lät Bilia montera styrservo eftersom pappa tyckte att den hade blivit trögstyrd, och efter något år monterades en dragkrok, men den har aldrig dragit något tyngre släp. När pappa gick bort 1995 tog jag över bilen, och jag har servat den själv. Jag har en pärm med alla besiktningsprotokoll och kvitton från Volvo, och jag har också fört noteringar om alla tankningar jag har gjort.

Fakta om modellen

Årsmodell 1983 av Sveriges mest sålda bil bjöd inte på så många riktiga nyheter till en början. Istället rumsterade Volvo om i beteckningarna på bakluckan. Nu stod det inte längre 242, 244 eller 245 beroende på vilken karossform bilen hade. Istället kallades alla versioner 240. Dessutom avskaffade Volvo utrustningsnivåerna DL och GL, och på bakluckan stod det enbart 240; bara de mer exklusiva modellbeteckningarna GLE, GLT och Turbo fanns kvar i Sverige. Tanken var att kunderna skulle kunna välja friare mellan motor, färg, klädsel och utrustning. Detta uppskattades inte av Volvoköparna som ville ha en modellbeteckning. Under modellåret kom en teknisk nyhet till 240-serien. Redan på hösten hade den femväxlade M47-lådan lanserats till Volvo 360, och nu kom den också till 240. Den ersatte den fyrväxlade lådan med överväxel på 240 med B23A-motorn. Dessa bilar fick nu också den trikåplyschinredning som GL tidigare haft som standard, och de hade också en blank dropplist samt prydnadsringar på fälgarna. Volvo backade stegvis från avskaffandet av modellbeteckningar, och till årsmodell 1984 kom GL tillbaka, och året därpå även DL. Volvo 240 tillverkades 1974–1993 i totalt 2 685 171 exemplar enligt Volvos statistik.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Solna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG