Visa alla bilder

SAAB 99 Turbo — 1980

Saab 99 Turbo är en ikonisk svensk bilmodell. Här med endast 2 ägare sedan ny. Renoverad och körklar bil i mycket fint skick.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Startklar Saab 99 Turbo utrustad med intercooler. Besiktad och godkänd av bilprovningen fram till juli 2025. Lämpligt uppdrag för nya ägaren kan vara att leta rätt på NOS sidolister. Det finns dock många som föredrar denna rena look utan dekorlister."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
195 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17597
LULEÅ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 99 Turbo ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Startklar Saab 99 Turbo utrustad med intercooler. Besiktad och godkänd av bilprovningen fram till juli 2025. Lämpligt uppdrag för nya ägaren kan vara att leta rätt på NOS sidolister. Det finns dock många som föredrar denna rena look utan dekorlister."

Beskrivning

Redan den 7 februari 1980 hämtade herr Stenman ut sin fabriksnya bil hos återförsäljaren Bilkompaniet i Luleå. Det var ingen dussinbil som Stenman inhandlat. Det var en Saab 99 Turbo på 145 hästkrafter i den snygga metalliclacken acacia-grönt. Därtill med den speciella sportinredningen som bara fanns i Turbo och EMS-modellen. Vi kan dra slutsatsen att herr Stenman var mycket nöjd med sin exklusiva vagn. Förty han behöll sin Saab hela 28 år. Först 2008 fick en granne köpa bilen. Den nya ägaren hade stort kunnande om Saab då han tidigare byggt och kört Saab rallybilar. Han satte igång att helrenovera bilen. Den plockades isär och karossen slipades plåtren före lackeringen som utfördes av lokal lackfirma. Man avrundade med att lägga på 4 lager klarlack. Framvagn och bakvagn demonterades, blästrades och lackerades. Alla bussningar och leder byttes ut. Allt i bromsväg byttes ut mot nya delar. Växellådan hade första ägaren låtit renovera, så det jobbet slapp man. Första ägaren var en noggrann herre som alltid bytte motorolja med 700 mils intervaller. Motorn går så fint att man vid renoveringen beslöt att det var onödigt riva isär den. Bilen stod klar 2014 efter renoveringen. Ägaren har därefter uppgraderat bilen med intercooler från Saab 900 Turbo. (Intercooler kom först på 900 modellen. Här bra utförd konvertering, ser i princip fabriksmonterat ut.) Körd ca 60-70 mil per år sedan renoveringen var klar. 2023 monterades Garett utbytesturbo samt fabriksny westgate ventil. Nytillverkad frontspolier med rätt sorts kylgaller, tillverkad av RP glasfiber i Kalix. Ägaren låter nu avyttra bilen då han sålt villan och flyttat till lägenhet. Han äger flera Saab veteranbilar och har inte plats åt alla fordon längre. Mätaren står på 25 800 mil, vi har ingen anledning att tro annat. Till bilen medföljer reservhjul på Inca aluminfälg samt originaldomkraft. Det finns bara en uppsättning nycklar till bilen. Nyckelämne medföljer.

Detta är en distansauktion där bilder och uppgifter om bilen tillhandahållits av ägaren. BWA har inte undersökt bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980/1980 
  • Första registreringsdatum
    1980-02-07 
  • Avläst mätarställning
    25 8000 km 
  • Kw / hk
    107 / 145 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Turbo inredning 
  • Färg
    Acacia Grön Metallic 148B 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Allt tekniskt genomgått och renoverat utom motorblocket. Går fint och stadigt på vägen enligt ägaren. Uppgraderad med Turbo Intercooler från Saab 900. 4-växlad manuell växellåda. Allt i bromsväg är utbytt mot nytt vid renoveringen. Nya Bilstein stötdämpare runt om. Nytt avgassystem. Enda tekniska anmärkningen är ett litet oljeläck från främre packboxen på motorn, inget stort. För mer info se beskrivning.

  • Skick interiör:

    Den snygga sportinredningen som bara satt i Turbo och EMS-modellerna. Här finns både turbotrycksmätare, varvräknare och inte minst hastighetsmätare graderad till hela 240 km/h. Nytt innertak. Snygg inredning med litet bruksslitage på förarstolen.

  • Skick exteriör:

    Helt isärplockad och karossen slipad plåtren vid omlackeringen för ca 10 år sedan. Även insidan lackerades. Mycket påkostad och fin lack. Vid noggrann granskning syns en mindre miss i lackeringen fram på motorhuven. Se bild. En likadan avvikelse finns på överkant av ena bakskärmen, vid smala kanten mot bagageluckan. Med andra ord, inga stora saker. Utrustad med Inkafälgar, gummispolier bak, vindavisare på dörrarna. Ny frontspolier (originaltrogen reproduktion) Sidolisterna saknas, dessa inte gick att få loss hela vid renoveringen. Ny vindruta.

  • Skick helhet:

    Snygg och välrenoverad Saab Turbo. Den här framkallar vill-ha-känslor hos många entusiaster. Genomtänkt uppdatering till Intercooler som ser fabriksmässig ut.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-06-14
Ursprungsbesiktning: 1980-01-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1980-02-07
Senast godkända besiktning: 2024-07-29
Besiktigad tom: 2026-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

På bilsalongen i Frankfurt i september 1977 premiärvisades Saab 99 Turbo. När Saab 99 med turbo först lanserades angavs riktpriset till 57 900 kronor. Det var mycket pengar och 11 000 kronor mer än riktpriset på EMS-modellen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Luleå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Distansförsäljning
  • Denna bil är inte fotograferad eller testad av Bilweb Auctions. Informationen ovan är baserad på säljarens uppgifter om aktuellt objekt.

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG