Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 220 W187 — 1952

Spännande objekt med bra potential av den lite mera exklusiva versionen av en på femtiotalet åldrande modell, 170S. 220 innebar en modernare sexcylindrig motor som revitaliserade konstruktionen under några år före nästa modellbyte.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Viktig modell för varumärket i efterkrigstiden i ett vettigt grundskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 OKT 11:00
36 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17670
BILLESHOLM/HELSINGBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 110 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 37 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
14793
14 OKT 21:29
36 000 SEK
12304
13 OKT 22:49
28 000 SEK
24148
13 OKT 15:50
27 000 SEK
14793
13 OKT 14:11
26 000 SEK
20116
13 OKT 13:46
9 600 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 220 W187?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Viktig modell för varumärket i efterkrigstiden i ett vettigt grundskick."

Beskrivning

Den registrerades för trafik i Sverige och levererades till sin första ägare i juli 1952. Historiken är okänd fram till att den nuvarande ägaren köper bilen för att par tusen kronor 1974. Han studerade då i Lund och Mercan fick bland annat ta plats i Karnivalståget, Karnivalen är ett studentarrangemang som alltjämnt anordnas varje vår i Lund. Den kördes väldigt lite efter det, men var ändå för egen maskin någon eller några gånger upp till Stockholmsområdet och tillbaka på åttio- och nittiotalen. Senaste besiktningen gjordes 1994-04-07 och något år senare ställdes den in i ladan där den står idag.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    1952-07-16 
  • Avläst mätarställning
    55 941 km 
  • Regnr
    GLB945 
  • Chassinummer
    1870110042952 
  • Kw / hk
    59 / 80 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen var senast igång i mitten av nittiotalet, sedan dess har stått i sin lada. Idag går motorn i alla fall runt med startveven. Med luft i däcken bör den gå att rulla ut, men vi vet inte om bromsarna ligger på och är låsta.

  • Skick interiör:

    Efter trettio år eller mer i en lada är delar av inredningen nyttjad av smågnagare och har även en del mögel. Instrument, ratt och reglage ser bättre ut.

  • Skick exteriör:

    Förhållandevis frisk i plåten med ett bra underrede och lagningar/bättringar på tre av dörrarna. Blinkersarrangemangen på taket ser ut att komma från en senare modells framskärmar och var förmodligen en eftergift till besiktningen när de gamla körriktningspilarna i B-stolparna inte längre ville fungera. Olika navkapslar på fram- och bakhjul.

  • Skick helhet:

    I stort sett ett komplett objekt med en bra historik.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1979-08-30
Ursprungsbesiktning: 1952-7-16 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1952-07-16
Senast godkända besiktning: 1994-04-07
Besiktigad tom: 1996-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Mercedes-Benz hade små medel för produktutveckling efter andra världskriget. Efter att ha tagit fram 170 S, i stort sett baserad på förkrigsteknik, koncentrerade man sig på den stora 300:an, det vill säga 300 SL Roadster och den klassiska 300 SL Gullwing, Måsvingen. Men man jobbade även på en ny mellanklassbil, den modell som senare under femtiotalet skulle bli 180 och 220. Motorn till den senare, en liten sexa med överliggande kamaxel, var klar långt före resten av bilen och Mercedes beslutade att dra nytta av detta genom att lansera en interimsmodell i väntan på den nya bilen. W187 skapades snabbt genom att placera den moderna motorn i den ålderdomliga 170 S-modellen. För att få plats med den större motorn försåg man bilen med en ny front med inbyggda strålkastare. De exklusiva tvådörrarsmodellerna såldes nu uteslutande med den nya motorn. Dessa fortsatte att tillverkas ett drygt år efter att sedanen i maj 1954 ersatts av den nya W180 220. Under detta sista tillverkningår byggdes även en coupé i endast 85 exemplar.

Produktionen uppgick till 16 154 sedaner och 2 360 tvådörrarkarosser, coupéer och cabrioleter. Källa: Wikipedia

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Billesholm/Helsingborg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG