Visa alla bilder
Visa film

Fiat 500 N Cabriolet — 1958

En pigg tidig Fiat 500 från första årgången. Charmig klassiker i ett fint och bra bruksskick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Färdig att brukas för den som gillar denna Fiatmodell. Och det är det många som gör, stora som små."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
17 OKT 12:50
141 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17611
GRÄSÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
170 - 190 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 142 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32564
14 OKT 13:00
141 000 SEK
25304
13 OKT 16:04
133 000 SEK
21074
13 OKT 14:43
132 000 SEK
16265
12 OKT 21:48
121 000 SEK
32564
12 OKT 14:54
120 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Fiat 500 N Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Färdig att brukas för den som gillar denna Fiatmodell. Och det är det många som gör, stora som små."

Beskrivning

Fiat Nuova 500 introducerades i juli 1957. Detta specifika exemplar tillverkades i slutet av 1957 och registrerades 1958. Den var avsedd att konkurrera med de mikrobilar som var populära i Europa under 1950-talet. Den tekniska uppbyggnaden följde den större 600-modellen, med svansmotor, självbärande kaross, bakhängda dörrar och individuell hjulupphängning runt om. Men mekaniken var enklare och erbjöd en luftkyld tvåcylindrig motor på 13 hk och osynkroniserad växellåda. Det var det tänkt att Fiat 500 skulle vara en konkurrent till bland annat VW och så småningom även till Austin Seven och Morris Mini-Minor, den klassiska Minin. Nuvarande ägare har haft bilen sedan 1995 och under den tiden har han ombesörjt omlackering av den. Detta är ett mycket fint exemplar och den har ingått i ägarens privata bilsamling. Vägmätaren är avläst och siffrorna kan väl stämma med bilens totala körsträcka.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1957 
  • Första registreringsdatum
    1991-06-11 
  • Avläst mätarställning
    58251 km 
  • Regnr
    HST256 
  • Chassinummer
    002578 
  • Kw / hk
    10 / 14 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Ljus blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Bromssystemet fungerar som den ska. Nyare gummilister i bra skick.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett bra och välvårdat skick. Instrumentpanelsplåten har ett antal små hål, se bilder. Soltaket, dörrpaneler och golvmattorna är i ett bra och helt skick.

  • Skick exteriör:

    Professionellt omlackerad för ett antal år sedan. Lacken är i ett bra och blankt skick. Kromverket är i ett bra skick, likaså är glaset det också. Bättre panelpassning än vad jag tidigare sett på andra Fiat 500.

  • Skick helhet:

    En Fiat 500 i ett bra renoverat och omskött skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2016-03-01
Ursprungsbesiktning: 1991-06-03 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1991-06-11
Senast godkända besiktning: 2022-08-23
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Den första generationen Fiat 500 som tillverkades åren 1936-1956 är välkänd som Topolino.

I mitten av 50-talet tog så Fiat fram efterföljaren, som fick en liknande uppbyggnad som modell 600 som introducerades 1955. Individuell hjulupphängning, självbärande kaross och svansmotor. Ett par år senare 1957 var det dags för den mindre versionen, 500, som tog upp kampen med dåtidens mikrobilar och mc/scooters som var på modet. Designer var Dante Giacosa. När 600:an hade vattenkyld svansmotor om fyra cylindrar blev det här två cylindrar och luftkylning. De första vagnarna hade 13,5 hkr och började säljas sommaren 1957. Relativt snart kom en uppgraderad version hösten 1957, som kallades Normale och fick bl.a. öppningsbara sidorutor, riktigt baksäte och hela 15 hkr. Den ursprungliga versionen fick då heta Economica. Till modellåret 1958 kom en Sport om 21 hkr.

Genom åren gjordes förändringar och uppdateringar och 1975 var eran med 500 över (för den här gången), Fiat 126 tog över scenen. Senare har ju Fiat dammat av 500-konceptet och den nya versionen tillverkas likt "hundkojan" än idag men är ju långt ifrån den enkla och robusta lilla nätta vagn, som den var i slutet på 50-talet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gräsö

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-31.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG