Visa alla bilder
Visa film

Volvo Amazon 123 GT B18 Overdrive — 1967

Heliga Graalen – Volvo Amazon 123 GT ”Stålblå”. En mycket ovanlig version av den legendariska Amazon 123 GT, lackerad i den exklusiva färgen Stålblå metallic – en kulör som aldrig fanns tillgänglig för allmänheten.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Fullständigt renoverad Amazon 123 GT — den första originalbilen i denna specifikation som vi någonsin erbjudit till försäljning. Lackerad i den unika färgkoden 53-102, där 53 anger Volvos experimentella/testlackering och 102 identifierar den sällsynta kulören Stålblå metallic"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
09 OKT 10:30
328 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18789
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
500 - 550 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 329 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
8285
03 OKT 22:06
328 000 SEK
28646
03 OKT 20:42
307 000 SEK
2703
03 OKT 19:45
295 000 SEK
24553
03 OKT 19:42
263 000 SEK
24553
03 OKT 19:42
262 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon 123 GT?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Fullständigt renoverad Amazon 123 GT — den första originalbilen i denna specifikation som vi någonsin erbjudit till försäljning. Lackerad i den unika färgkoden 53-102, där 53 anger Volvos experimentella/testlackering och 102 identifierar den sällsynta kulören Stålblå metallic"

Beskrivning

Denna bil registrerades för första gången den 28 december 1966. Den speciella lanseringsfärgen levererades endast till Volvos största återförsäljare för att marknadsföra introduktionen av 123 GT. Medan de flesta såldes i vitt, grönt eller rött, uppskattas att 30–60 demobilar (exakta siffror är okända) målades i den unika kulören Stålblå metallic och levererades till återförsäljare för att imponera på kunder och ställas ut i skyltfönstren.

Den nuvarande ägaren är en hängiven Volvoentusiast med djup kunskap om märket och ett brett nätverk av samlare och entusiaster. Han hade letat efter en original Stålblå Amazon i över 30 år när en annan samlare erbjöd honom denna bil för ungefär 15 år sedan. Vid något tillfälle hade bilen målats om i brunt, men spår av den ursprungliga Stålblå färgen fanns fortfarande kvar i dörrgångar, under bagageluckan och under motorhuven. Bilen var relativt solid men krävde en totalrenovering. Trots det höga priset visste ägaren att sådana chanser är extremt sällsynta – när skulle man någonsin hitta en likadan igen?

När han fick frågan om hur många timmar och hur mycket pengar som lagts ner på renoveringen skrattade han och sa att det nog rörde sig om runt 1 000 timmar och många hundratusentals kronor – bäst att inte räkna, det blev alldeles för mycket.

Bilen köptes 2010, men renoveringsarbetet inleddes först omkring 2018, fördröjt av jakten på rätt ersättningsdelar och pålitliga yrkesmän för arbetet. Karossen blästrades ner till plåtrent stål, med rostlagningar främst i fronten och golvet. Framskärmar och paneler byttes mot original NOS-delar från Volvo, och delar av golvet ersattes. Allt reparerades och riktades innan bilen lackerades om professionellt av Josefsson Paint i Gånghester. All krom renoverades och bilen monterades omsorgsfullt ihop igen, med nya gummilister och ett stort antal andra delar utbytta.

Växellåda och motor totalrenoverades med nya lager, kolvringar och topplocksarbete (utfört av Kenth Motor). Bakaxeln byggdes om med nya packningar och tätningar, och både förgasare och elsystem renoverades samt uppdaterades med NOS-reläer och elektriska komponenter. Bromssystem, fjädring och avgasrenoverades eller byttes – i stort sett allt slitet byggdes upp på nytt eller ersattes med NOS-delar.

Interiören, som ursprungligen var i gott skick, fräschades upp noggrant: originalstolarna rengjordes och återmonterades, ny innertaksklädsel, dörrsidor och instrumentbrädespad installerades, och golvmattorna ersattes med NOS-original. Projektet slutfördes när bilen godkändes vid sin slutbesiktning den 11 juli 2023, varefter den endast körts sparsamt till bilutställningar.

Ägarens slutord: projektet tog mycket längre tid än planerat, men själva renoveringen och jakten på delar visade sig vara betydligt roligare än att faktiskt njuta av bilen när den väl var färdig. Den säljs nu endast för att finansiera ett nytt projekt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1966-12-28 
  • Avläst mätarställning
    69 403 km 
  • Regnr
    BCK577 
  • Chassinummer
    230271 
  • Kw / hk
    71 / 97 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Stålblå Metallic 53-102 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar omedelbart och har finjusterats i somras, med förgasarna justerade och tändningen inställd av en specialist, vilket säkerställer att den går mjukt och fint när motorn väl är ordentligt varm. Den kör stabilt och stadigt, med en växellåda som växlar smidigt och ett fullt fungerande överväxelsteg.

    Den enda anmärkningen är att varvräknaren fungerar men inte är helt exakt och skulle må bra av en justering. Motorrummet är mycket prydligt och bilen står på fina hjul med kromringar och nyare däck.

    Sedan totalrenoveringen har den körts cirka 600 km, så några mindre justeringar kan behövas med tiden — helt normalt för en nyrenoverad bil. Den är dessutom besiktningsbefriad och redo för sin nästa ägare att njuta av direkt.

  • Skick interiör:

    Interiören är exceptionellt fin och har bevarat sin ursprungliga karaktär, utan att vara överrenoverad eller fylld med onödiga nya delar. Det finns inga skador, sätena är bekväma och allt på instrumentbrädan samt samtliga mätare fungerar perfekt.

  • Skick exteriör:

    Karossen och lacken är precis vad man kan förvänta sig av en fullständigt renoverad bil — inga skador, bucklor, märken eller repor; den ser ut som ny och matchar det rena underredet. All krom och detaljer glänser vackert utan några problem. Om något ska nämnas är det att en kromlist på en dörr skulle kunna justeras. Enligt ägaren är detta enkelt att åtgärda via metallclipsen, men det har lämnats orört för att undvika risken att skada lacken.

  • Skick helhet:

    Både säljaren och jag hoppas att nästa ägare köper denna bil för att njuta av körglädjen och ägandet av ett verkligt stycke Volvo-historia, snarare än att låta den hamna instängd i ett museum eller en privat samling. Om du inte köper den nu kan det dröja ytterligare 30 år innan en likadan dyker upp till salu igen.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-07-11
Ursprungsbesiktning: 1966-12-28 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1966-12-28
Senast godkända besiktning: 2023-07-24
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 12

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG