Visa alla bilder
Visa film

Skoda 1102 1,1 L — 1950

Svensksåld Skoda 1102 som bara haft tre ägare. Renoverad och fullt körbar.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En av ytterst få kvarvarande svensksålda Skoda 1102 med en god historik och i gott skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
09 OKT 12:50
80 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18759
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 81 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
41858
03 OKT 20:36
80 000 SEK
42626
03 OKT 18:27
69 000 SEK
1375
03 OKT 18:26
68 000 SEK
42626
03 OKT 18:05
67 000 SEK
1866
03 OKT 17:59
66 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Skoda 1102?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En av ytterst få kvarvarande svensksålda Skoda 1102 med en god historik och i gott skick."

Beskrivning

En av ytterst få kvarvarande svensksålda Skoda 1102 med en god historik och i gott skick.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    1950-06-05 
  • Avläst mätarställning
    87 391 km 
  • Regnr
    FZN310 
  • Chassinummer
    138090 
  • Kw / hk
    24 / 33 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går väl i motor och växellåda. Elfunktioner som belysning och signalhorn fungerar, värmepaketet som inte var fabriksstandard har inte testats. Servades 2024 och har sedan dess gått 100 mil. Körriktningspilarna fungerar men för ökad säkerhet i trafiken så har bilen också blinkers och bromsljus som inte fanns på bilen från början. En bensinkran är också ett tillägg till vad som var original. Bränslemätaren går åt fel håll så den visar tomt när tanken är full och tvärtom.

  • Skick interiör:

    Inredningen är omklädd vid renoveringen som den förre ägaren gjorde. Om tygval och material till dörrsidor stämmer överens med som var original är okänt, men klädseln och dörrsidorna är i gott skick och passar väl in i bilen. Gummilister är inte original. Fönsterhissen på höger bakdörr fungerar ej.

  • Skick exteriör:

    Omlackad för cirka 10–15 år sedan och lacken håller glansen väl. Den har dock ett par rinningar och med tiden har också några repor tillkommit. De bakersta sidorutorna har en något missprydande tätning. Bakskärmarna saknar ett gummiskydd. Blanklister har vissa bucklor. Ett par dörrvred är utbytta och stämmer ej med original men fungerar. Låset är borttaget på förardörren.

  • Skick helhet:

    En av ytterst få kvarvarande svensksålda Skoda 1102. Bilen är i gott renoverat skick även om det finns några få mindre estetiska detaljer som går att förbättra.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-05-15
Ursprungsbesiktning: 1950-06-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1950-06-05
Senast godkända besiktning: 2018-06-12
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Skoda har en lång historia och var i det gamla kejsardömet Österrike-Ungern en av de mest betydelsefulla industrikoncernerna. År 1925 togs biltillverkaren Laurin & Klement med tillverkning i Mlada Boleslav över av Skoda. I Mlada Boleslav finns än idag Skodas huvudkontor.

År 1937 introducerades en toppventilsmotor i modellen Popular. Efter andra världskriget startade tillverkningen av Skoda 1101 som var en uppdaterad version av Popular med framskärmar som var mer integrerade i karossen och en ny instrumentpanel. Efter att det tjeckoslovakiska kommunistpartiet tagit makten i landet förstatligades Skoda 1948. År 1949 kom Skoda 1102 som var en version av 1101 med rattväxel. Skoda 1101/1102 hade motorn fram och drivning bak. Hjulupphängningen var individuell både fram och bak. Den fyrväxlade växellådan hade ettan och tvåan osynkroniserade. Motorn var en 1089 cc stor vätskekyld fyra som gav 32 hk vid 4 000 r/min. Toppfarten angavs till 100 km/h. Modellerna fanns i en rad olika karossversioner inklusive en tvådörrars cabriolet och en ambulansversion. Mellan 1946 och 1952 ska 71 591 exemplar ha byggts. Till Sverige importerades Skoda av ANA i Nyköping och enligt AHK:s medlemstidning Autohistorica ska 2 582 Skoda ha registrerats i Sverige 1946–52.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG