Visa alla bilder
Visa film

Jaguar E-Type 4,2 Cabriolet — 1967

En legendarisk stilikon i en välrenoverad form. Nedplockad till ramen och uppbyggd av ett välrenommerat renoveringsföretag. Byggdes med målet att användas som Classic racingbil vilket inte blev fallet. En oerhört tight och potent Jaguar i toppskick.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En drömbil för många. Allt i bilen känns som nytt. Motor, växellåda och chassi i absolut harmoni."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
09 OKT 13:40
550 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18797
ESKILSTUNA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
950 - 1 050 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 555 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
5472
03 OKT 20:08
550 000 SEK
31889
03 OKT 18:42
515 000 SEK
5472
03 OKT 18:35
510 000 SEK
31889
03 OKT 18:28
505 000 SEK
24579
03 OKT 18:17
500 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar E-Type 4,2 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En drömbil för många. Allt i bilen känns som nytt. Motor, växellåda och chassi i absolut harmoni."

Beskrivning

Denna bil är totalrenoverad av Competition Motors AB, Alunda. Bilen är byggd enligt 1967 års racingspecifikation. Renoverad från topp till tå. Specialvevaxel som ger 4,5 liters slagvolym. Tre Weber 48 istället för som original SU. Bearbetad topp samt andra kamaxlar. Extraktorgrenrör samt grövre avgassystem vilket gör att bilen låter helt magiskt. Oljekylare till motorn. Utrustad med Specialekerfälgar 7x15". Motoreffekt 340hkr med ett enormt vridmoment. 5-växlad ZF-låda vilket gör att varvtalet sjunker till en behaglig nivå. Nysydd inredning i original kulör. Inga upptäckta skador. Åren för renovering 1999-2000. Nuvarande ägare som är en känd profil i veteranbilskretsar har ägt bilen sedan renoveringen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1983-02-24 
  • Avläst mätarställning
    16896 km 
  • Regnr
    LGJ113 
  • Chassinummer
    IE1708 
  • Kw / hk
    149 / 203 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Ljusbeige läder 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går jämt och fint och drar underbart på alla växlar. Den uppstyvade fjädringen gör att man får känslan av att det är en betydligt nyare bil. Torsionsfjädring och fjädrar. Detta går inte att jämföra med en standard E-type. De breda hjulen bidrar också till den fantastiska väghållningen Alla instrument i full funktion förutom klockan. Bromsar, huvudcylinder och slavcylinder bytt av nuvarande ägare. Nya handbromsvajrar. Fina Ekerfälgar med BF Goodrich Radial T/A, 235/60-15 monterade.

  • Skick interiör:

    Interiören är som ny i alla detaljer. De renoverade lädersätena är som konstverk i dess bästa form. Med tanke på bilens prestanda sitter 4-punktsbälten monterade. Cabben sträcker ut fint utan minsta veck. Fint bagageutrymme med eker reservhjul.

  • Skick exteriör:

    Blank och fin i lack och crome. Två feta avgaspipor skvallrar om att denna bil har något extra. Vrider man dessutom om nyckeln så häpnar man av det sköna mullret. Cab i nyskick. Ny frontruta monterad av nuvarande ägare

  • Skick helhet:

    En häpnadsväckande vacker bil. Underbar vägvagn där man märker en väsentlig skillnad från en Standard Jaguar. En bil som garanterat tar plats i topplistan på alla Concurs d´elegance tävlingar den deltar i.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1990-07-01 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1983-02-17 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1983-02-24
Senast godkända besiktning: 2024-07-15
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Jaguar E-Type, ofta kallad Jaguar XK-E i Nordamerika, är en brittisk sportbil som först introducerades 1961 och är känd för sin fantastiska design och prestanda. 1967 års E-Type cabriolet är särskilt betydelsefull i dess historia av flera anledningar:

E-Type designades av Malcolm Sayer, vars aerodynamiska form och eleganta linjer var revolutionerande på den tiden. 1967 års modell fortsatte denna tradition med sin långa motorhuv och korta bakparti, vilket utgör den klassiska sportbilsestetiken.


1967 års E-Type cabriolet var utrustad med en 4,2-liters motor som producerade 265 hästkrafter. Detta gjorde att bilen kunde nå hastigheter på upp till 240 km/h, vilket gjorde den till en av de snabbaste produktionsbilarna i sin tid.

1967 års modell introducerade flera uppgraderingar jämfört med tidigare versioner, inklusive en mer bekväm inredning, förbättrad upphängning och en helsynkroniserad växellåda. Dessa förbättringar gjorde bilen mer användarvänlig samtidigt som den behöll sin prestandafördel.

Cabriolet-versionen av E-Type erbjöd en upplevelse av att köra med taket nere, vilket tilltalade entusiaster som sökte spänningen av att köra med vinden i håret. Det mjuka taket kunde enkelt fällas ned och upp, vilket ökade bilens mångsidighet.

E-Type blev snabbt en kulturell ikon, beundrad av bilentusiaster och kändisar. Den beskrevs berömt av Enzo Ferrari som "den vackraste bilen som någonsin tillverkats." Dess framträdanden i filmer och media har ytterligare cementerat dess status i bilhistorien.

Idag betraktas 1967 års Jaguar E-Type cabriolet som en mycket eftertraktad samlarobjekt, där välbevarade modeller kan nå höga priser på auktioner. Kombinationen av stil, prestanda och historisk betydelse gör den till en eftertraktad klassiker.

Sammanfattningsvis representerar 1967 års Jaguar E-Type cabriolet en vacker blandning av design och ingenjörskonst, vilket gör den till en milstolpe i bilhistorien.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Eskilstuna

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund
+46 705 34 79 00
peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-23.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG