Visa alla bilder

Volvo 144 De Luxe B20 — 1974

Överlevare från det färgglada 1970-talet. Sista årsmodellen, välvårdad, rostfri, orange och i originalskick förutom en äldre omlackering.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Denna bil har inga rostangrepp och är i fint skick både på in- och utsidan.
Äldre omlackering i orginalkulör, väl utfört."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
47 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13100
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
45 - 60 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Denna bil har inga rostangrepp och är i fint skick både på in- och utsidan.
Äldre omlackering i orginalkulör, väl utfört."

Beskrivning

En 144:a är en den första Volvon med de kraftigare säkerhetsstötfångarna som tillkom på grund av hårdare krockregler i Kalifornien, Volvos viktigaste marknad. Uttagen i november 1973. Modellen i detta utförande lade grunden för Volvos rykte som världens mest säkra bil. Detta utförande tillverkades bara i nio månader, (innan produktionen av 240-modellen började i juni 1974) och uppskattas för sin kantigt slanka 140-kaross samtidigt som den ser både oöm och stark ut med sina kraftiga stötfångare. Bilen har gått i Arvidsjaur och Jokkmokk sedan ny och fram till i år, då den genom en Volvoentusiast hamnade längre söderut.
Bilen är i ett trevligt orenoverat originalskick, och är ett skönt Volvosäkerhetstänkande tidsdokument som speglar det färgglada 1970-talet med en vacker orange kulör, randiga orange-bruna inredning och... de biffiga stötfångarna. Bilen fick en ny lack i originalkulör för 15 år sedan på grund av stenskott och solblekta ytor. Denna lack är bra gjord och fortfarande fint orangeblänkande. Bilen har använts mycket lite de senaste tio åren på grund av ålderskäl, men är nybesiktigad och nyservad.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1973-11-10 
  • Avläst mätarställning
    327000 km 
  • Regnr
    DTY984 
  • Chassinummer
    455193 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Pigg och stabil. Bra drag i motorn, lättväxlad. Bra bromsar. Trevlig körglädje trots det äldre epitetet "Hisingstraktor" med överraskande komfort och väguppträdande. Bilen har gått drygt 33000 mil enligt ägaren. Trippmätaren har stannat på 32642 mil. Inte mycket på en nästan outslitlig Norrlands-Volvo.

  • Skick interiör:

    Hel och fin invändigt med några små lagningar. Lätt smutsat tyg på sätena, men bör gå att få finare med en enkel klädseltvätt. Förarsätets sittdyna är något nedsutten som ger en låg och sportig körställning.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin kaross, utan skador och rost. Har ej heller haft några skador. Fina gummidetaljer, lister och fräscha stötfångare.

  • Skick helhet:

    Hård sjuttiotalare, överraskande tight i känslan trots en lång körsträcka. Härligt positiv färg och trevlig hobbybi, som dessutom tål att användas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-09-04
Ursprungsbesiktning: 1973-11-08 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1973-11-21
Senast godkända besiktning: 2020-05-11
Besiktigad tom: 2022-05-31
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

När vissa delstater i USA införde krav på att bilar skulle tåla småkrockar upp till 5km/tim, (från 1974-års modell) kom alla bilar i USA att utrustas med mer kraftiga stötfångare. Med dessa blev fick bland andra Volvos modeller samt Saab och Porsche lite tuffare utseende, medan exempelvis BMW och Mercedes inte blev lika lyckade varför dessa valde att behålla det gamla utseendet i Europa. För Volvos del valde man att upphöra med P1800 ES vid detta tillfälle då de insåg att denna modell inte skulle bli snygg med kraftigare stötfångare.
Året efter, 1975 kom efterföljaren, 240-modellen, som fick mer integrerade stötfångare vilka omarbetades 1981, och fick leva fram till 1993 då modellen lades ner för att ge produktionsplats till Volvo nya 850-modellen.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning. För visning av fordonet kontakta handläggaren:

Peter Sundfeldt
+46 705 38 80 22
peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till handläggaren:

Peter Sundfeldt
+46 705 38 80 22
peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning skall ske inom 2 veckor efter auktionen.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG