Visa alla bilder
Visa film

Fiat 500 Nuova — 1958

Hel- och finrenoverad i en hög skruv- och mutterstandard, och med en engagerad ägare med sinne för alla detaljer. Och dessutom en omfattande dokumentation och historik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En minimalistisk körupplevelse, men inte desto mindre körglad för det."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 14:50
121 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18696
FLYINGE
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
210 - 230 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 122 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
16265
27 SEP 22:14
121 000 SEK
32042
26 SEP 19:17
120 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Fiat 500 Nuova?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En minimalistisk körupplevelse, men inte desto mindre körglad för det."

Beskrivning

Bilens hela historik finns detaljerat nedtecknad av den förra ägaren och kan ses nedan i en klickbar PDF. Den för- (eller åter-) registrerades (en slags motsvarighet till dagens ursprungskontroll) 1987 av den dåvarande ägaren och fick nuvarande registreringsnummer (med en snygg tvåradig skylt), men den registrerades för trafik först i oktober 2015 av den nuvarande ägaren. Senaste och därmed den sista godkända besiktningen gjordes 2017-09-27.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    2015-10-12 
  • Avläst mätarställning
    60 434 km  
  • Regnr
    NJM737 
  • Chassinummer
    030649 
  • Kw / hk
    11 / 15 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Fint svar och gång i den lilla tvåan, växellådan känns bra, bromsar och chassit likaså.

  • Skick interiör:

    Oklanderlig inredning med trevliga detaljer som till exempel en nytillverkad instruktionslapp som hängde på tändningsnyckeln riktad till en ny ägare. Växelspaken är kortad av en tidigare ägare och man förstår ambitionen med tilltaget, att få ner armen i rörelsen gentemot passageraren och även komfortmässigt för chauffören.

  • Skick exteriör:

    Lack i originalkulör och sufflett i nyskick tillsammans med nyare diagonaldäck. Ett yttre i ett extra fint presentabelt skick.

  • Skick helhet:

    Finbil med en tydligt inbyggd smyckeskänsla och ett minimalistiskt intryck i såväl körkänsla som exteriör betraktelse. Ingen lämnas oberörd i en konfrontation med en Lill-Fia, även 600:an marknadsfördes med det namnet i Sverige efter att just 500 Nuova kallades så i folkmun.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2015-10-12
Ursprungsbesiktning: 2015-10-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2015-10-12 (580227)
Senast godkända besiktning: 2017-09-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Nuova 500 introducerades i juli 1957. Den var avsedd att konkurrera med de mikrobilar som var populära i Europa under 1950-talet. Den tekniska uppbyggnaden följde den större 600-modellen, med svansmotor, självbärande kaross med självmordsdörrar och individuell hjulupphängning runt om, men mekaniken var enklare, med luftkyld tvåcylindrig motor på 13 hk och osynkroniserad växellåda. Bilen sålde sämre än förväntat och redan till höstens bilsalong i Turin uppdaterades 500:n. Den ursprungliga versionen kallades nu 500 Economica och såldes till ett reducerat pris. Sedan tillkom 500 Normale med bättre utrustning, som öppningsbara fönster i dörrarna och ett riktigt baksäte. Bägge modellerna fick en starkare motor på 15 hk. 1958 kom 500 Sport, med en något större och starkare motor. 1960 kom den uppdaterade 500 D, med den större motorn från Sport-versionen. I juni 1965 kom 500 F, med framhängda dörrar. 1968 kompletterades programmet med den 500 L, eller Lusso, med modifierad interiör med ny instrumentbräda och större stötfångare. Den sista versionen blev 500 R från 1972. R-versionen fick den större motorn från efterträdaren Fiat 126 och såldes som en billig instegsmodell parallellt med 126:an fram till sommaren 1975.

Källa: Wikipedia

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Flyinge

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG