Visa alla bilder
Visa film

BMW 750 V12 E32 — 1992

BMW:s flaggskepp på 1990-talet här i nya karossen som kom detta år. Bekväm som få, gott om plats och kraftfull prestanda.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En imposant och komfortabel lyxkryssare."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
02 OKT 11:50
40 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18734
FOLKÄRNA / AVESTA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 41 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
20229
27 SEP 21:33
40 000 SEK
20267
26 SEP 18:45
35 000 SEK
28646
26 SEP 17:58
8 600 SEK
42675
26 SEP 17:39
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 750?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En imposant och komfortabel lyxkryssare."

Beskrivning

Från början rullade den i Tyskland, mellan åren 1992 och 1999. Där samlade den ihop 13 900 mil enligt serviceboken – men hur många ägare den haft i Tyskland är okänt. År 1999 kom bilen till Sverige. Den registreringsbesiktigades den i oktober samma år och bara två månader senare köptes den av ägaren före nuvarande ägare. Han var halvblind och saknade körkort, så de gånger han ville ut och åka fick han anlita en chaufför. Bilen användes endast på somrarna och ställdes alltid av i september för att sedan tas ut igen den juni nästkommande år. Resten av året stod den parkerad, skyddad mot vinterhalvårets väder. Nuvarande köpte bilen den, mars 2021. Då hade den varit avställd sedan den 30 september 2014. Skicket var inte det bästa – den gick bara i nödläge och varningsblinkern kunde slå igång helt av sig själv, vilket tömde batteriet. Efter mycket felsökning lyckades han till slut hitta felet i instrumenteringen och fick liv i bilen igen. Den 1 augusti 2023 kunde han besiktiga den, helt utan anmärkning. Tyvärr började varningsblinkern snart krångla igen, och batteriet tömdes gång på gång. Efter ännu fler felsökningar och en hel del tid på internet insåg ägaren att han var tvungen att ta bilen till en BMW-verkstad. Deras dator visade att det fanns avbrott i motorstyrdatorn. Ägaren lyckades få tag i en begagnad enhet från Tyskland, bytte den – och mycket riktigt, det var felet. Den 3 juli 2025 gick bilen igenom besiktningen utan anmärkning Efter några längre provturer gav dock vattenpumpen upp, men den är nu utbytt mot en ny, och även drivremmarna har blivit ersatta. Motorolja och filter byttes senast vid cirka 15 500 mil. Bilen är alltså återigen i brukbart skick och redo för nästa kapitel i sin historia. Servicebok och en del dokumentation som kvitton och besiktningsprotokoll medföljer, se bilder. En uppsättning nycklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
    2000-05-01 
  • Avläst mätarställning
    156621 km 
  • Regnr
    PBJ936 
  • Chassinummer
    WBAGC81090DC58481 
  • Kw / hk
    220 / 299 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motor och växellåda. Durrar något från drivlinan, eventuellt sliten knut. Takluckan stänger ej helt men enligt ägaren så är den tät. Radions display är trasig men den fungerar. Avgassystemet är lappat och lagat. AC-anläggningen kyler inte. Hål i vänster bakljusglas.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i sin helhet i ett bra skick med spår av användande. Innertakets tyg har lossnat över baksätet och hänger ner.

  • Skick exteriör:

    Mestadels originallack. Bättringslackerad längst fram på vänster framskärm och på vänstra sidan av taket ovanför vindrutan. Det finns en del mindre bucklor i karossen och repor i lacken. Även några mindre rostfläckar finns. Liten skada i kromet på vänster sida av bakre stötfångare. Däck med bra mönsterdjup inköpta 2021. Vindrutan är något sliten och mjölkig i nerkant. Främre stötfångare har skavmärken i lacken.

  • Skick helhet:

    En potent BMW i ett trevligt bruksskick med spår av tidens tand, se bilder. Besiktigad och godkänd vid bilprovningen och därmed körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-07-07
Ursprungsbesiktning: 1999-10-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2000-05-01 (911121)
Senast godkända besiktning: 2025-07-23
Besiktigad tom: 2027-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

BMW:s nya toppmodell, 7-serien med V12 motor blev mycket lyckad när den kom 1987. En elegant och smäcker vagn trots sin storlek Mycket hög kvalitét och slitstark pålitlig motor. När den uppdaterade modellen kom i mitten av 1990-talet blev den betraktad som ännu snyggare. Modellen användes till exempel av James Bond i filmen som kom 1995. Hög kvalitet och prestanda gör dessa bilar till fina samlarbilar idag.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Folkärna / Avesta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG