Visa alla bilder
Visa film

SAAB 96 V4 1,5 — 1970

En unik Saab i ett osedvanligt fint originalutförande som dessutom bara haft två ägare. Aldrig renoverad eller omlackerad.

Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Detta är en unikt bevarad Saab som utan vidare passar i vilket museum som helst eller varför inte hos någon sann Saabentusiast med känsla för att bevara bilen i dess ypperliga skick"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
171 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17573
KATRINEHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 96?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Forslund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Detta är en unikt bevarad Saab som utan vidare passar i vilket museum som helst eller varför inte hos någon sann Saabentusiast med känsla för att bevara bilen i dess ypperliga skick"

Beskrivning

Sällan vi stöter på en såhär fantastiskt välbevarad originalbil. Bilen har endast gått 7.300mil. Bilen är i stort sett lika fin som när den lämnade Saabhandlaren, Motor & Handels i Katrineholm. Sittytorna är i ett ypperligt skick tillika dörrpaneler, mattor, innertak och instrumentpanel. Bilen är rök- och djurfri. Bromsskivor, bromstrummor, avgassystem och lyktor är original. Ljusflödet skapas av de tidsenliga klotglödlamporna. Bilen är alltid servad på Märkesverkstad och en tjock pärm med kvitton, besiktningsprotokoll samt köpekontrakt finns bifogat(se film). Bilen är enligt uppgift aldrig vinterkörd.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-07-22 
  • Avläst mätarställning
    73222 km 
  • Kw / hk
    48 / 65 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Savannbeige Y6H 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Tekniskt i mycket bra skick och motorn går tyst och fint liksom växellådan. Alla funktioner i bilen fungerar klanderfritt. Som extratillbehör monterades 1983 en bilradio och uttag för 2st tidsenliga löstagbara värmesitsar

  • Skick interiör:

    Som ny. Finns inget att anmärka på. Överdragsklädsel har alltid suttit i bilen och sätena är som nya

  • Skick exteriör:

    En helt rostfri bil där inga skador går att upptäcka. Rostfritt underrede som är rostskyddsbehandlat. Fint krom, lyktor, lister och rutor.

  • Skick helhet:

    Ställ denna bil i ett museum eller privat samling och låt kommande generationer imponeras av Svensk ingenjörskonst från Saabs storhetstid.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2013-04-29
Ursprungsbesiktning: 1970-07-22 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-07-22
Senast godkända besiktning: 2019-05-13
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

"Första ägaren köpte bilen 1970 här i Katrineholm. Han ägde den fram till 2103 och körde mycket sparsamt. Bilen stod alltid i i ett mörkt väl ventilerat och torrt garage och bilen kördes aldrig på vinterhalvåret. 2013 tog jag över bilen som andra ägare. Senaste 20 åren har bilen endast gått ca 1000mil. Det finns en mycket väldokumenterad historik gällande denna bil. En bil i detta utsökta skick borde för vem som helst vara en investering och det skulle vara mycket roligt om den hamnade i rätta händer så skicket bevaras. En sann Saabentusiast eller bilsamlare borde investera i denna bil eller varför inte ett bilmuseum. Jag som nuvarande ägare ser fram emot att bilens framtid tryggas på ett säkert sätt, och en önskan är att kommande ägare behåller din i dess fina originalskick"

Fakta om modellen

Jämfört med föregångaren hade Saab 96 en större och starkare motor, en ny bakdel med större bakruta, ny instrumentpanel, rymligare bagageutrymme och ett rymligare baksäte som gjorde bilen femsitsig. År 1965 skedde en "ansiktslyftning" där bilen fick en modernare front. Man valde också att förlänga fronten för att göra plats för en större motor.

En 1,2-liters rak fyrcylindrig motor började utvecklas, men Saab fick i stället möjlighet att använda den V4-motor från Ford som bland annat återfanns i Taunus 15M). V4:an kom till 1967 års modell och möjliggjorde fortsatt försäljning efter en försäljningskris på grund av den omoderna tvåtaktsmotorn. Tvåtaktsmotorn fanns dock ändå kvar som ett alternativ fram till 1968 då den ersattes helt av V4-motorn. Ett arv från tvåtaktsmotorn var att alla 96:or hade frihjul. Den finessen hade införts för att skydda tvåtaktsmotorerna från skador till följd av motorbromsning Om motorn fortsätter att rotera utan bränsletillförsel får den inte tillräcklig smörjning, eftersom oljan blandas i bensinen. Med V4-motorn var den anledningen att använda frihjul borta, men många förare uppskattade möjligheten att växla utan att behöva trampa ner kopplingspedalen.

Förutom grundutförandet tillverkades även en mer påkostad och sportigare version som främst var avsedd för export: Granturismo 750 (1960-61), Sport (1962-1965) och Monte Carlo 850 (1964-1968).

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Katrineholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Forslund

peter.forslund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG