Visa alla bilder
Visa film

BMW 850iA V12 E31 — 1991

Sparsamt entusiastbrukad nittiotalscoupé från Bayern. Välvårdad med förhållandevis låga siffror på trippmätaren.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Fräscht intryck. Tuff, vass bil som lämnar många bakom sig."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
254 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17565
BOLLNÄS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 850iA?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Fräscht intryck. Tuff, vass bil som lämnar många bakom sig."

Beskrivning

Ett mycket välhållet exemplar av BMW:s tuffa Gran Turismo-klassiker. Denna E31 är en 850i vilket betyder den fantastiska V12-motorn på 296 hk och fyrstegad automatlåda från ZF. Denna är en av få lågmilare som finns kvar på vägarna idag. BMW:s 8-serie kom som ersättare till den respekterade 6-serien men blev aldrig någon storsäljare. Detta var dock BMW:s "top of the line" modell med mängder av modern teknik som den fina multilinkbakvagnen, elektroniskt ställbara stötdämpare och den första sexväxlade manuella lådan. Just denna bil har som sagt, automatlåda. Bilen har ägts inom samma "familj" sedan ny. Den har stått förvarad i perioder då ägaren arbetat utomlands. Den har under åren också fått service i ägarens verkstad. Efter några år i garage fick den nu under sommaren en service då också båda bränslepumparna byttes. Därefter blev den besiktigad utan anmärkning. Trippmätaren avläst och det känns troligt att bilen inte rullat mer än 8 300 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1991/1991 
  • Första registreringsdatum
    1991-04-18 
  • Avläst mätarställning
    82222 km 
  • Kw / hk
    220 / 299 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Växlar jämnt, känns frisk i maskin, låda och chassi. Bromsarna tar jämnt och bra. AC fungerar. Takluckan fungerade inte vid fotograferingstillfället.

  • Skick interiör:

    Mycket fin och välvårdad interiör. Skinninredningen är i fräscht och helt skick. Fina och rena golvmattor. Innertakets tyg har släppt på några ställen som syns på bilderna.

  • Skick exteriör:

    Ser ut att vara originallackeringen. Några små stenskott på huv och ruta efter normal användning. Lacksläpp på backspeglarnas yttre kanter, se bilder. Något har skavt på fronten, förmodligen vid transport av bilen, se bild. Fälgarna behöver eventuellt ses över, se bilder.

  • Skick helhet:

    Sportig, trevlig och välhållen bil. En värdig representant för BMW:s stora och vackra coupé-tradition. Bra bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2011-09-13
Ursprungsbesiktning: 1990-08-13 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1991-04-18
Senast godkända besiktning: 2024-07-26
Besiktigad tom: 2026-07-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

E31 var första generationen av BMW:s stora men sportiga 8-serie, som fanns både med V8 och V12. När bilen presenterades på Frankfurt Motor Show i slutet av 1989 var det resultatet av nästan tio års utvecklingsarbete och tanken var något betydligt modernare än gamla 6-serien. 8-serien var den första produktionsbilen med V12 som erbjöds med sexväxlad manuell låda, samtidigt var det också en av de första med elektronisk gaspedal. Tillsammans med Z1 var detta också en BMW:s tidiga med multilink-bakvagnen.

E31 fanns med en rad motorer. Minst var 840i som först kom med 4-litersmotor på 282 hk. Från mitten av 1995 såldes den med den aningen större 4,4 liters motorn med lika många hästar, men med bättre vridmoment och aningen bättre bränsleekonomi.

850i kom 1990 och var BMW:s första med V12-motor, som i det här fallet var på fem liter och 296 hk. Till den kunde man sedan välja på antingen fyrväxlad automat eller sexväxlad manuell låda.

I samband med att 850 CSi kom 1992 döptes 850i om till 850Ci. Dessutom tillverkades modellerna parallellt under två år. Inte så rörigt egentligen men ändå en källa till förvirring eftersom 850i hade V12:an på 296 hk och Ci var på 322.

Längst upp på stegen hittades dock 850 CSi – i grunden med samma motor som i 850 i men modifierad för att ge hela 375 hk. Med fyrhjulsstyrning och modifierad hjulupphängning var 850 CSi något alldeles extra!

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bollnäs

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-10-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG