Visa alla bilder
Visa film

BMW 2002 tii Schnitzer 2.0 — 1972

Med stor sannolikhet den allra mest sällsynta versionen av 2002 tii som existerar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här bilen har genomgått en närmast manisk, nästan 20 år lång restaurering, utförd med en fanatisk nivå av detaljomsorg. NOS-delar jagades fram så ofta det gick, och specialiserade renoverare tog hand om varje större komponent. När den var ny kostade denna Schnitzer-trimmade BMW 2002 omkring 45 000 kronor — praktiskt taget samma som en Porsche 911. Bara det säger allt om dess exklusivitet, prestanda och det seriösa syftet bakom denna skapelse."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
27 NOV 10:00
200 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18864
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
750 - 850 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 205 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
27917
21 NOV 21:55
200 000 SEK
4129
21 NOV 19:23
150 000 SEK
28953
21 NOV 18:16
10 000 SEK
2181
21 NOV 18:15
5 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 2002 tii Schnitzer?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här bilen har genomgått en närmast manisk, nästan 20 år lång restaurering, utförd med en fanatisk nivå av detaljomsorg. NOS-delar jagades fram så ofta det gick, och specialiserade renoverare tog hand om varje större komponent. När den var ny kostade denna Schnitzer-trimmade BMW 2002 omkring 45 000 kronor — praktiskt taget samma som en Porsche 911. Bara det säger allt om dess exklusivitet, prestanda och det seriösa syftet bakom denna skapelse."

Beskrivning

Levererad ny i Göteborg i november 1971, vid den tiden en helt ny modell utrustad med en bränsleinsprutad motor på 131 hk och med ett pris på 29 518 kr (enligt kvittot), till Lars Hägg, en ung man med goda resurser. Under våren/sommaren 1972 skickades bilen till Schnitzer i Tyskland för trimning och modifiering. De arbetade även vidare på bilen 1973 och installerade ytterligare utrustning — allt detta kan följas i de bevarade fakturorna som då uppgick till cirka 8 900 DM, motsvarande ungefär 15 000 kr. Schnitzer var vid den tiden ett av Tysklands två ledande trimningsföretag, med Alpina som huvudkonkurrent. Båda byggde tävlingsbilar, men denna bil har aldrig tävlats med. (Den var troligen tänkt som en “street racer” — ungefär som en M3, fast 15 år före sin tid…)

Herr Hägg ägde bilen till 1993, då mätaren visade cirka 98 000 km. Denna körsträcka styrks av besiktningsprotokoll som bevarats genom åren.

Den andre ägaren, herr Sönegård, sålde senare bilen till en kollega och nära vän till nuvarande ägaren, herr Fabricius, som köpte den hösten 2000. Under de följande 15 åren samlade herr Fabricius på sig ett imponerande antal NOS-delar (New Old Stock) — alla inköpta direkt från BMW i Sverige och Tyskland. Viktigt är att inga billiga eftermarknadsdelar användes.

Många av de delar han lyckades hitta är idag i princip omöjliga att få tag på, exempelvis ett komplett originalgrill, en fabriksny kabelhärva (även sektionen för insprutningssystemet) samt många andra stora och små komponenter som skulle göra en liknande restaurering extremt kostsam idag.

Bilen var dock redan i mycket gott skick när han köpte den, vilket gjorde att de flesta delar kunde återmonteras efter en professionell omlackering som utfördes för ungefär 15 år sedan av en specialistlackverkstad i Göteborg.

En annan detalj som gör denna bil unik är att den aldrig svetsats för rost — något vi aldrig tidigare sett på en bil av denna modell, som normalt rostar fruktansvärt. Vi tror att den aldrig körts vintertid, och i Göteborg rostar allt snabbt. Den låga körsträckan tyder också på begränsad användning. Det som verkligen gör bilen speciell är dock Schnitzers inblandning. Vi har kontaktat flera personer som har varit experter på denna modell i årtionden, och ingen av dem har någonsin hört talas om en likadan. De andra bilarna byggdes för rally eller bana. Vi har inte hittat något bevis för att någon annan kommit ut till försäljning — vår research sträcker sig ungefär 40 år tillbaka. Att vi dessutom har dokumentation som styrker dess autenticitet är en stor fördel. (Man skulle kunna bygga något liknande i ett garage, men det skulle aldrig bli samma sak — och bli oerhört dyrt.)

Uppgraderingarna som utfördes av Schnitzer omfattar:

Större kylare

Oljekylare

Camber-modifiering

Krängningshämmare

Fjädrar

Grupp 2 frambromsar

Bakre skivbromsar (från Peugeot 504, som hade skivor bak redan då!)

Batteri flyttat till bagageutrymmet

KN-luftfilter

Främre och bakre stabiliseringsstag

Tre extra instrument

5-växlad sportväxellåda (dogleg)

Trimmad 8-ventilers sportmotor

Justerbar bromsbalans

Grenrör

Lamell-LSD

FPS lättmetallfälgar

Den nuvarande ägaren köpte bilen för tio år sedan och blev dess fjärde ägare sedan ny. När den köptes var bilen i princip klar efter omlackeringen men ännu inte fullt sammanbyggd. Han överlät slutmonteringen till specialistverkstäder i Ulricehamn och Borås — ett arbete som tog omkring tre år av noggrant och detaljorienterat arbete.

Motorn hade redan tidigare totalrenoverats av BMW-specialisten Olof Lager i Göteborg. Enligt honom var motorn i utmärkt skick men fick ändå nya lager, packningar och tätningar rakt igenom.

Bilen färdigställdes 2019 och godkändes vid den slutliga besiktningen med en mätarställning på 4 420 km. Sedan dess har den körts sparsamt, endast vid lätta sommarutflykter och lokala evenemang.

Dokumentationen som finns anger inte exakt vad Schnitzer gjorde vid byggnationen av “Sportmotorn”, men experter på området menar att konverteringen sannolikt inkluderade: modifieringar av Kugelfischer-insprutningen för ökad bränslemängd, ett portat och planat topplock, större insugsventiler, en sportkamaxel med cirka 300° duration samt ett extraktor-grenrör.

Någon gång under 1970-talet sprack eller skevade troligen originaltopplocket — ett vanligt problem med dessa motorer. Ett nytt topplock, daterat 1979, köptes då direkt från BMW och modifierades sedan till samma Schnitzer-specifikation, troligen av Schnitzer själva. Även flera sällsynta reservdelar ingår — se bilderna.

Carfaxrapport Gratis historik (9)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1971-11-02 
  • Avläst mätarställning
    107780 
  • Regnr
    EFO473 
  • Chassinummer
    2704153 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl/textil 
  • Färg
    Mörkgrön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar omedelbart och går mycket bra, och behöver bara några minuter för att bli riktigt varm. På vägen känns bilen extremt solid, med en tight och lättväxlad låda, bra koppling, starka bromsar och responsiv styrning. Motorn levererar dessutom ett rent och fint ljud genom hela varvtalsregistret.

    Motorrummet ser fortfarande nästan nytt ut — mycket välskött och helt original. Lättmetallfälgarna har nyligen renoverats och är i toppskick, försedda med bra däck. Ägaren har hållit bilen i utmärkt körskick och kört den cirka 500 km per år. Den är besiktningsbefriad och redo att användas.

  • Skick interiör:

    Interiören är i enastående, helt originalt skick utan några skador — stolar, dörrsidor, mattor och innertak ser alla utmärkt ut. Den är utrustad med en sportig ratt, och originalratten följer med bilen. Instrumentpanelen är helt original och utan skador, och alla mätare fungerar som de ska. Endast en lätt färgslitage syns runt volt-, oljetrycks- och temperaturmätarna.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak med välpassande dörrar, jämna glipor och ingen rost. Bilen lackerades om helt i sin originalfärg för cirka 15 år sedan, och enligt ägaren har den aldrig blivit svetsad — något som stämmer väl överens med den rena, skadefria underredesstrukturen. Lacken ser fortfarande utmärkt ut utan skador, och kromdetaljerna är blanka och helt fläckfria runtom. Den enda lilla anmärkningen är att delar av dörrarnas gummilister har släppt något och bara behöver limmas tillbaka (se bilder).

  • Skick helhet:

    Det här är en exceptionellt ovanlig bil, restaurerad med äkta passion, expertkunskap och oräkneliga timmar av noggrant arbete. Ett drömfynd för varje samlare eller BMW-entusiast som vill ha något genuint speciellt och helt olikt allt annat på marknaden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-04-01
Ursprungsbesiktning: 1971-10-13 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1971-11-02
Senast godkända besiktning: 2020-10-30
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

BMW 2002 är en av märkets mest betydelsefulla modeller och tillverkades mellan 1968 och 1976 som en del av den så kallade 02-serien. Den kom att definiera BMW:s sportiga identitet genom sin kombination av låg vikt, bakhjulsdrift och pigga fyrcylindriga motorer, oftast på 2,0 liter med förgasare eller – i tii-versionen – mekanisk bränsleinsprutning. Med sin enkla men välbalanserade konstruktion erbjöd 2002:an precisa köregenskaper och blev snabbt populär både bland entusiaster och inom banracing. Modellen bidrog till BMW:s internationella framgångar under 1970-talet och ses idag som en ikon inom klassiska sport- och entusiastbilar.

BMW 2002 tii Schnitzer var en specialtrimmad version av BMW:s ikoniska 2002-modell, framtagen av den välkända racingfirman AC Schnitzer under tidigt 1970-tal. Utgångspunkten var den bränsleinsprutade 2002 tii, men Schnitzer försåg bilen med omfattande motoruppgraderingar, ofta inkluderande modifierad insprutning, högre kompression och vassare kamaxlar som höjde effekten markant jämfört med standardmodellen.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG