Visa alla bilder
Visa film

Volvo 1800 S B18B — 1964

En proper och snygg Volvo 1800 S som har funnits i Bergslagen i decennier. Den fungerar bra mekaniskt men kan behöva en service efter ett par års stillestånd.

Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En Volvo i ett alldeles lagom skick som ger ett ärligt intryck."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 NOV 10:15
175 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18889
LINDESBERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
280 - 320 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 176 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
18150
14 NOV 19:16
175 000 SEK
1521
14 NOV 19:11
169 000 SEK
29576
14 NOV 18:21
158 000 SEK
28646
14 NOV 17:09
57 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 1800 S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Fredrik Nyblad
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En Volvo i ett alldeles lagom skick som ger ett ärligt intryck."

Beskrivning

Svensksåld Volvo 1800 S som ger ett gott intryck både när det gäller utseende och funktion. Mätaren står idag på 6 034 mil; sannolikt har mätaren, som är begränsad till 10 000 mil, gått runt. En stor mängd besiktningsprotokoll medföljer, liksom en servicebok som visar att bilen har funnits i samma trakter i decennier. En nyckel finns.

Carfaxrapport Gratis historik (15)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-01-01 
  • Avläst mätarställning
    60 340 km 
  • Regnr
    ESC205 
  • Chassinummer
    8540 
  • Kw / hk
    79 / 107 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Svart läder 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går fint i motor och växellåda. Varvräknaren visar fel, och kupéfläkten verkar inte fungera.

  • Skick interiör:

    Framsätena har en patina som passar bilens ålder fint, men klädseln har inga hål eller revor. Baksätet ser ut att vara i nyskick. Mattor, dörrsidor och innertak är i gott skick. Bakluckans gummilist är torr och reservdäcket är gammalt. Domkraft och verktygssats medföljer.

  • Skick exteriör:

    Lacken är i bra skick och skulle få ännu bättre glans av en maskinpolering. En liten lackskada finns på vänster framskärm, och höger dörr är något felinställd och kan kanske justeras för att passa perfekt. Regskyltsbelysningens krom bubblar, vilket syns på en av bilderna.

  • Skick helhet:

    En 1800 S i gott skick som har kvar dokument som visar bilens historia i Bergslagen. Den startar och går bra, men bör nog få en mindre genomgång då den har stått stilla de senaste två åren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1994-06-16 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1964-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1964-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-05-14
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Ägarens kommentar

"Jag såg den här första gången på 1970-talet och ville köpa den då, men den var för dyr. Många år senare blev den min till slut. Jag har låtit Svenska Volvoklubbar i Samverkan (SVIS) renovera växellådan, och jag har själv lagat ett litet rosthål under kylaren."

Fakta om modellen

”Sportvagn av kupétyp” kallade Volvo modellen när P1800 presenterades första gången i maj 1959. Bilder visades då på prototyper som byggts av italienska Frua. När produktionen kom igång 1961 sades det vara en bil med former från Italien, men det var en ung Pelle Petterson som stod bakom designen. B18-motorn med dubbla SU-förgasare gav 96 hk DIN. Karosserna tillverkades hos Pressed Steel i skotska Linwood, och bilarna sattes samman hos Jensen i engelska West Bromwich. Kvalitetsproblemen hos Jensen gjorde att tillverkningen fick flytta hem till Volvos Lundbyfabrik i april 1963. När modellen blev mer svensk bytte den också namn till 1800 S. Samtidigt fick den navkapslar från Amazon och ökad motoreffekt med 8 hk. Årsmodell 1964 bjöd på nyheter som nya stolar, fällbart baksäte och nya dörrsidor.

Volvo 1800 S blev 1800 E med elektronisk insprutning till årsmodell 1970, och till 1972 års modell kom 1800 ES med en shooting brake-kaross. I juni 1973 tillverkades de sista exemplaren, och enligt Volvos statistik byggdes totalt 47 855 exemplar av P1800, 1800 S, 1800 E och 1800 ES.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lindesberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-12-04.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG