Visa alla bilder

Renault R 1091 Dauphine Gordini 0.8 — 1963

Dauphine betyder kronprinsessa. Dauphine kan också vara en släktklenod som hamnat på museum.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"När renoveringen påbörjades var det få, eller ens någon, som såg ett värde i att rädda en 17 år gammal Renault Dauphine. Med facit i hand utfördes här en stor insats för det rullande kulturarvet.

Bilen har fått några mindre skavanker vid förvaring och flytt. En bromsöversyn och mindre service behövs innan man börjar köra med bilen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
85 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15468
HOTING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Renault R 1091 Dauphine Gordini?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"När renoveringen påbörjades var det få, eller ens någon, som såg ett värde i att rädda en 17 år gammal Renault Dauphine. Med facit i hand utfördes här en stor insats för det rullande kulturarvet.

Bilen har fått några mindre skavanker vid förvaring och flytt. En bromsöversyn och mindre service behövs innan man börjar köra med bilen."

Beskrivning

Renoverad Renault Dauphine Gordini med endast 2 ägare inom samma släkt. Bilen köptes ny i januari 1964 av Gottfrid Olovsson som körde drygt 9 000 mil fram till sin bortgång 1976. Släktingen Erik Ludvigsson köpte bilen 1980 och inledde renovering av den. Man skruvade isär hela bilen i delar. Tillsammans med sin kusin la Erik ner 3000 timmar på att renovera bilen. Allt från karossen till det mekaniska gick man igenom. Mätarställningen på 9 710 mil stämmer enligt uppgift.

1999 förvärvades bilen av Ivars Bilmuseum i Hoting och införlivades i samlingen. 2010 lät man besikta bilen på bilprovningen. Den godkändes utan anmärkning. Nu behöver den besiktas igen, sen är den besiktningsbefriad.

Bilen säljs åt museet som ändrar i utställningen och byter ut några fordon.

Angående bilderna: Vid vårt besök låg bromsarna på, så vi fick fotografera den inomhus. Det var inte idealiska ljusförhållanden vilket innebär att man kan få intrycket att färgen skiftar mellan olika karosspaneler. Men så är inte fallet. Den har samma kulör över hela karossen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1963-01-01 
  • Avläst mätarställning
    97103 km 
  • Kw / hk
    28 / 39 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    textil  
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är en radfyra på 845 cc som i Gordiniutförande levererar 40 hästkrafter. Den helrenoverades med allt från nya foder och kolvar ner till minsta lager. Generator och startmotor renoverades. Den fyrväxlade lådan renoverades, ny koppling monterades. Alla bussningar i såväl framvagn som bakvagn byttes. Ny bakhjulslager. Bromsarna renoverades. Bromsarna behöver nu en ny översyn, då bilen rullar lite tungt. Nya Michelin ZX, 145 SR-15 monterades vid renoveringen och ser att ha klarat tidens tand bra.

    Bilen har inte varit körd på ca 10 år. Sedan renoveringen är den körd blott 6 mil.

    Vi rekommenderar därför nytt bränsle och rengöring av ledningarna tillsammans med en service före bilen startas.

  • Skick interiör:

    Originalinredning med lite slitage. Fina framstolar och dörrsidor. Vänster dörrsidor ser ut att ha några fläckar. Baksätets sittdyna har slitage och några hål, ryggstödet ser fint ut. Bra innertak. Original golvmattor saknas.

  • Skick exteriör:

    Helt karossrenoverad. Hela underredet blästrades och lackerades. Man monterade nya skärmar och byte ut den plåt som inte höll måttet.

    Bilen lackerades i samband med renoveringen under 1980-1990 talet. Lacken är bra för den tidsperioden, men inte perfekt. Lite märken och skav har tillkommit vid förvaringen sedan renoveringen. Såsom på skärmkanten vänster fram, i nederkant på frontluckan och på vänster kant av motorluckan. Se bilderna.

    Dörrlåset på vänster bakdörr behöver justering, den gick inte att öppna. Slitage på vindrutan efter torkarbladen. Se bild. Krom i bra skick och fina blanklister. Vänster framskärm saknar blanklist. Man hittade ingen tillräckligt fin. Diverse lister medföljer. Se extrabild.

  • Skick helhet:

    Tidigt renoverad veteranbil i fint skick. Efter åtgärd på några mindre anmärkningar är den redo för finbilsutställning.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1977-07-22
Ursprungsbesiktning: 1963-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1963-01-01
Senast godkända besiktning: 2010-06-16
Besiktigad tom: 2012-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 4

Ägarens kommentar

Bilwebauctions har varit i kontakt med Erik Ludvigsson, som är bilens andra ägare. Första ägaren Gottfrid var gift med Eriks mormor. Erik har berättat om renoveringen och allt det jobb som han och kusinen la ner. Han höll räkningen på timmarna och det slutade på 3000 timmar. Erik bekräftar även att mätarställningen är den korrekta och att mätaren inte snurrat runt.

Fakta om modellen

Renault Dauphine var en fransk fyradörrars bil som tillverkades av Renault mellan 1956 och 1968. Bilen lanserades 1956 på bilsalongen i Genève. Renault Dauphine var tänkt som en efterföljare till Renault 4CV. Bilen kallades internt för "Project 109" samt även 5CV under utvecklingen.

Renaults ingenjörer ägnade fem år åt att utveckla och testa den nya bilen i olika förhållanden, från Madrids hetta till polcirkelns kyla och is. Bilen fick så småningom modellnamnet Dauphine. Dauphine var den titel som bars av den kvinnliga tronföljaren till den franska kronan under husen Valois och Bourbon.

Renault fann namnet lämpligt eftersom bilen salufördes som den "Nya drottningen av de franska vägarna".

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Hoting

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning.

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2022-11-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG