Visa alla bilder
Visa film

Lambretta 150 LD — 1956

Orörd femtiotalare i ett vackert patinerat originalskick, med mycket av sin forna glans kvar matchad med en underhållande västsvensk historik.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Stilig och lugn i sitt uppträdande, en tvåhjuling att inte ha bråttom på, men ändå med en fin körglädje i formgivning, ursprung och subkultur."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
20 MAR 13:30
30 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18015
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
25 - 30 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 30 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
2733
14 MAR 19:32
30 000 SEK
17629
14 MAR 19:31
25 000 SEK
2733
14 MAR 19:01
20 000 SEK
17629
14 MAR 19:00
15 000 SEK
2733
14 MAR 18:43
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Lambretta 150 LD ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Stilig och lugn i sitt uppträdande, en tvåhjuling att inte ha bråttom på, men ändå med en fin körglädje i formgivning, ursprung och subkultur."

Beskrivning

Scooterns initiala historik visar på Göteborgsområdet, en bekant till den nuvarande ägaren ägde scootern i mitten av åttiotalet då han hittade den ståendes på en mack i Mölnlycke öster om Göteborg. Där hade den stått orörd ett tag, det var pappan till Lasse på Shellmacken som inte längre hade något intresse för sin Lambretta. Kompisen Pelle köpte den för 1 500:-, "dyrt som faen", minns han. Pelle åkte in i lumpen och ställde undan scootern. Behövde pengar till en fest och sålde den till en kille som bara flyttade den vidare till ett annat förråd. Den nuvarande ägaren hittade i sin tur Lambrettan i detta förråd då hon med sin kille tog över allt som fanns där. Den hade alltså stått ett par år, sedan 1988, men startade snällt efter sedvanliga uppstartsåtgärder. Sedan dess har LD:n varit en trogen följeslagare på träffar, rallyn och annat häng på den klassiska scooterscenen, både nationellt och internationellt, under 34 1/2 år. Registerdokument från tiden före det datoriserade registret infördes 1972-73 och även framåt i det nuvarande registret är beställda. Senaste och sista besiktningen gjordes 2018-05-17.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1956/1956 
  • Första registreringsdatum
    1956-01-01 
  • Avläst mätarställning
    36 877 km 
  • Regnr
    DHX617 
  • Chassinummer
    170477 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grigio Landa/Blu Inglese 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Trevlig och lättkörd med en bra handväxlingssmidighet. En 150 LD från femtiotalet har en blygsam effekt på 6 hk från 148 cm3-motorn med kardandrift, men charmen är det inget fel på. Den startar lätt och vill gärna köras varje år för att upprätthålla sin pålitlighet. Vettig bromseffektivitet för en dåtida tvåhjuling i scooterformat.

  • Skick interiör:

    Nyare fina sadelöverdrag i brun rejäl vinyl och alla reglage, kablar och detaljer är oskadade. Äldre scootrar brukar ofta ha böjda broms- och kopplingshandtag, på Lambretta LD är de tillverkade av ett sprödare material och är därför lika ofta lite avbrutna och slitna. På det här exemplaret är kopplingshandtaget lite förkortat. Ett nytt handtag finns bland reservdelarna.

  • Skick exteriör:

    Originallack i ett vårdat och blankt patinerat skick. Bra krom och gummi, äldre däck med bra mönster och utan sprickor. Med en yttre polering och en tvätt och avfettning under kåporna blir scootern ännu mer presentabel både som påklädd och avklädd. Hastighetsmätaren har aldrig fungerat under den nuvarande ägarens 34 år, men att laga mätaren (och kanske byta vajer) finns det kunnigt folk som kan göra.

  • Skick helhet:

    Rolig, charmig och formstark italienare i ett fint fungerande skick. Med förvaring i ett varmt inomhusgarage och med en normal vård av en äldre tvåhjuling är det här en pålitlig veteranfordonskompis.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1996-04-15
Ursprungsbesiktning: 1956-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1956-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-05-17
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

LD-modellerna marknadsfördes som Torino i Sverige, men ingen annan känd marknad hade just den beteckningen. 150 LD hade en 148 cm3 encylindrig tvåtaktsmotor på 6 hästar tillsammans med en treväxlad manuell växellåda som gav den en topphastighet på runt 85 km/h. Ramkonstruktionen hade en rörram med påbyggda karosspaneler likt alla Lambretta scooters. Modellen sålde bra i Sverige, men särskilt i Storbritannien och Frankrike, där hos den senare också licenstillverkades. Scootrar var under 1950-talet ett vanligt transportmedel istället för bilen vilken många helt enkelt inte hade råd med. Och så även här hemma.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Göteborg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-04-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG