Visa alla bilder
Visa film

Ferrari 348 TS 3.4 V8 — 1993

Ferrari 348 3.4 V8 Targa, i kombination med den ikoniska manuellväxlade "gated"-lådan, bjuder på en av de mest puristiska körupplevelserna Ferrari någonsin erbjudit. Den har ägts av samma person de senaste 14 åren och är mycket väl omhändertagen, med en fullständigt dokumenterad servicehistorik som bevis.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Varje motorälskare säger det: ”En dag ska jag köpa en Ferrari.” Här är din chans. Denna 348 Targa har vårdats ömt av samma ägare i 14 år och är en fantastisk bil med skarp väghållning och ett medryckande V8-ljud – det här är Ferrarin du har väntat på."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
15 MAJ 13:20
350 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18108
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
750 - 800 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 355 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
32874
09 MAJ 21:03
350 000 SEK
15627
09 MAJ 18:22
300 000 SEK
33540
09 MAJ 17:25
155 000 SEK
26836
09 MAJ 17:01
150 000 SEK
13290
09 MAJ 16:55
25 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ferrari 348 TS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Robin Gidebrant
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Varje motorälskare säger det: ”En dag ska jag köpa en Ferrari.” Här är din chans. Denna 348 Targa har vårdats ömt av samma ägare i 14 år och är en fantastisk bil med skarp väghållning och ett medryckande V8-ljud – det här är Ferrarin du har väntat på."

Beskrivning

Den första frågan varje Ferrariägare – eller blivande ägare – ställer gäller servicehistorik och kamrem. Glädjande nog levereras denna bil med en fullstämplad servicebok samt en Excel-fil som dokumenterar allt arbete som utförts av nuvarande ägaren under de senaste 14 åren.

Bilen är nyligen servad av Ferrari-specialisten Von Braun, där följande delar byttes: båda bränsletrycksregulatorerna, höger bakhjulslager, kamrem samt tillhörande packboxar. Som en extra detalj har ventilkåporna dessutom pulverlackats professionellt i klassiskt Ferrari-rött.

En snabb genomgång av den omfattande pärmen med kvitton visar att kostnaden för service och reparationer överstiger 300 000 kronor.

Bilen såldes ursprungligen av en auktoriserad Ferrarihandlare till Horst Lose Kamm år 1992 och importerades till Sverige 1997. Sedan dess har bilen haft fyra privata ägare och tre handlare, med en genomsnittlig privat ägarlängd på 5,8 år. Nuvarande ägare har haft bilen i 14 år.

År 2012 monterades en uppsättning Ferrari 360 originalfälgar på bilen. På dom sitter det Michelin Pilot Sport 4 som har rullat max 100 mil enligt ägaren. De ursprungliga fälgarna, komplett med originaldistansringar, medföljer i oskadat skick. Originalverktygssatsen i läder ingår också.

Det som gjorde 348 TS så speciell var inte bara det avtagbara taket – perfekt för körning under öppen himmel – utan det som gömde sig under ytan: en 3,4-liters V8 med 32 ventiler, flat-plane-vevaxel och dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank, som levererade 300 hästkrafter och en oförglömlig körupplevelse. 348:an introducerade dessutom Ferraris första monocoque-chassi i en produktionsbil, inspirerat direkt av deras Formel 1-program. Resultatet? En bil som kändes styvare, körde bättre och stod ut som en modern sportbil.

Och för entusiasterna är kanske den mest definierande egenskapen denna: inga paddelväxlar, inga dubbelkopplingslådor – här handlar det om den klassiska Ferrari-växellådan med fem växlar och det ikoniska grindmönstret. Den kräver skicklighet, precision och passion i varje växling. Det här är inte en bil som bara tar dig från A till B – det är en bil som engagerar hela vägen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1993/1993 
  • Första registreringsdatum
    1997-07-01 
  • Avläst mätarställning
    83461 km 
  • Regnr
    ETB683 
  • Chassinummer
    KA36B000095901 
  • Kw / hk
    217 / 295 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Rosso Corsa 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar omedelbart och går jämnt på tomgång. Under provkörning presterade bilen mycket bra, med en tight och stabil känsla på vägen och utan några ovanliga ljud. Växellådan växlar mjukt och exakt, och bromsarna känns solida och förtroendeingivande. Allt fungerar som det ska, med enda anmärkningen att luftkonditioneringen inte blåser kallt – troligen behöver systemet fyllas på med gas. Nuvarande ägare har dock sällan använt AC:n eftersom bilen oftast körs med taket av. Bilen är skattebefriad och besiktad till och med 2026-03-31. Det är bara att vrida om nyckeln och köra hem den.

  • Skick interiör:

    Interiören är exceptionellt ren och välvårdad, utan några skador. Lädersäten, dörrsidor och mattor är alla i mycket gott skick. Instrumentbrädan är oskadad, och alla mätare fungerar fullt ut, liksom de elektriska fönsterhissarna och speglarna. Nuvarande ägare har dessutom låtit renovera strömbrytarna professionellt, så det finns inga klibbiga knappar – ett vanligt problem som här har åtgärdats på rätt sätt.

  • Skick exteriör:

    Karossen är rak, utan bucklor, skador eller rost – vilket matchar det utmärkta skicket på bilens underrede. Lacken är blank och ren, och bilen ger ett mycket gott helhetsintryck. Det finns några mindre åldersrelaterade bättringar: en på nedre vänstra framskärmen, en annan vid kanten av högra bakskärmen samt ett lätt polermärke vid dörren på högra framskärmen (se bilder).

    För cirka tre år sedan lackerades motorhuven och en skärm om, och en ny vindruta monterades efter en mindre olycka i garaget när ägaren flyttade saker från vinden.

  • Skick helhet:

    En fantastisk förarbil som är mycket väl underhållen och regelbundet servad. Det bästa av allt är att den verkligen körts varje sommar – aldrig stått still – och alltid förvarats på rätt sätt i garage.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-04-26
Ursprungsbesiktning: 1997-06-23 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1997-07-01
Senast godkända besiktning: 2024-03-27
Besiktigad tom: 2026-03-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Ferrari 348 visades för första gången på bilsalongen i Frankfurt i september 1989, där den väckte stor uppmärksamhet och markerade ett nytt kapitel för märket. Produktionen drog igång samma år och pågick till 1993, med färre än 5 000 tillverkade exemplar av 348 TS (Transversale Spider) – en sällsynt och spännande del av Ferraris historia.

Med smeknamnet ”baby Testarossa” förde 348:an med sig djärv design in i det nya decenniet. Den ritades av den legendariske Leonardo Fioravanti hos Pininfarina och bar de karakteristiska luftintagen längs sidorna samt ett rymligare inre – en perfekt brygga mellan klassisk Ferrari-stil och 1990-talets elegans.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lerum

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG