Visa alla bilder
Visa film

DKW Reichklasse F8 Limousine — 1938

Samma ägarfamilj sedan ny, men med en liten twist i historiken av en lurig hantverkare. Intressant modell ur ett kalla kriget-perspektiv i ett propert och delvis orört skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Rivigt ljud och mycket körglädje i maskin oaktat prestandan tillsammans med en trevlig och lättkörd diminutiv körupplevelse."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
15 MAJ 11:00
25 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18176
BÅSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
80 - 100 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 26 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
4656
09 MAJ 19:02
25 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande DKW Reichklasse F8 Limousine?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Rivigt ljud och mycket körglädje i maskin oaktat prestandan tillsammans med en trevlig och lättkörd diminutiv körupplevelse."

Beskrivning

Den levererades ny till sin första ägare, den nuvarande ägarens farfar, i juli 1938. På sextiotalet blev farfar Hjalmar lite dement och körde inte längre, och en målare Matson lurade vid ett tillfälle försåtligt av honom bilen för 10 kronor. Oärlige Matson sålde den senare till Philipssons i Helsingborg, men bedrägeriet uppdagades av den rättmätiga ägarens hustru och farfar Hjalmar fick tillbaka bilen. Den nuvarande ägaren tog över DKW:n från sina farföräldrar senare på sextiotalet. Den stod länge lagrad i garaget och runt 2005 började så småningom en liten renovering ta sin början. Karossen hade ingen rost och trämaterialet var friskt ,men en ny lack och pegamoiden behövde ersättas. Motor och bromsar renoverades och idag är bilen presentabel och fint fungerande. Den återregistrerades 2013 med de dåvarande reglerna om besiktningsbefriande för fordon av årsmodell före 1951.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1938/1938 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    62 635 km 
  • Regnr
    DRO705 
  • Chassinummer
    5093611 
  • Kw / hk
    20 / 27 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Blå/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bränslekran i på-läge och den lilla tvåcylindriga tvåtaktsmaskinen på 690 cm3 och 27 hk startar lätt när den pigga startmotorn vrider runt startkransen. Renoverad samtidigt som resten av bilen och motorn har inte gått mer än 100 mil sedan dess. Låda och bromsar i normal funktion.

  • Skick interiör:

    Hel, ren, snygg och inbjudande enkel inredning i ett renoverat originalutförande från slutet av femtiotalet när farfar lät klä om säten och dörrsidor. Instrumentpanelen och innertaket ser ut att vara i ett orört originalskick med charmigt ytrostiga beslag i taket och ett gammalt skattekvitto från 1964, samma år som oärlige målare Matson lurade farfar Hjalmar.

  • Skick exteriör:

    Lackerad för 15 år sedan och vinylklädd där pegamoiden satt. Ser snyggt och bra ut, liksom glas och krom. Några små skrapmärken på skärmarna. Nyare diagonaldäck i äldre utseende.

  • Skick helhet:

    Bra historik med ett försiktigt renoverat och genomarbetat skick och en historiskt signifikativ modell för både den svenska och tyska bilindustrin.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2013-04-02 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2013-04-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: (380727)
Senast godkända besiktning: 2013-04-30
Besiktigad tom: 2015-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Från en framsynt förkrigsbil till en omodern efterkrigsmodell, från en DKW till en IFA bakom järnridån som tillverkades ända in på femtiotalet där trettiotalsmotorn senare fick ett fortsatt liv i Östtysklands stolthet, Trabanten. Framhjulsdrift och tvåtaktsljud påminner mycket om tidiga Saab, och Saab använde också just den motorn vid utvecklingen av sin första bil.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Båstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-29.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG