Visa alla bilder
Visa film

Renault 12 TL — 1973

En svensksåld familjeägd vagn. Alltid i tjänst och i stora stycken i originalskick.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har vi en 50+ vagn som är en trivsam och härlig överlevare. Den har levt ett lugnt liv i samma familj men brukats väl och med god omvårdnad. Därför har den klarat sig bra. När det begav sig testades den mot bl.a. Saab V4, Ford Taunus, VW 1600 etc. Utmärkande för R12.an var framhjulsdrift, mjuk och bekväm fjädring och säkra köregenskaper. Den ansågs ha fin åkkomfort och bra utrymmen i sin klass. Ingen storsäljare här i Sverige men den hade sina förespråkare, just för den franska charmen och komforten. Idag 50 år senare är det lätt att hålla med - här finns mycket av charmen och komfort fortfarande kvar. Hela bilen och detaljer i likartat trevligt nivåskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
35 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17035
BÅLSTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Renault 12 TL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har vi en 50+ vagn som är en trivsam och härlig överlevare. Den har levt ett lugnt liv i samma familj men brukats väl och med god omvårdnad. Därför har den klarat sig bra. När det begav sig testades den mot bl.a. Saab V4, Ford Taunus, VW 1600 etc. Utmärkande för R12.an var framhjulsdrift, mjuk och bekväm fjädring och säkra köregenskaper. Den ansågs ha fin åkkomfort och bra utrymmen i sin klass. Ingen storsäljare här i Sverige men den hade sina förespråkare, just för den franska charmen och komforten. Idag 50 år senare är det lätt att hålla med - här finns mycket av charmen och komfort fortfarande kvar. Hela bilen och detaljer i likartat trevligt nivåskick."

Beskrivning

Den här vagnen köptes ny i april 1973 av nuvarande ägares morfar, som drev en Koppartransmack med verkstad. Som ägare nummer två och bilentusiast, tog han så över morfaderns bil i december 1989. Därefter har den tjänstgjort som familjens andrabil, pendlarbil till jobb- och studieorter samt under senare år, som nostalgi- och entusiastfordon med ett flertal kompisar i garaget. Familjeklenoden har löpande underhållits och har alltid varit omhändertagen och väl fungerande. Sedan ny har den underredsbehandlats. Genom åren har det bl.a. bytts skärmar fram, efter en incident byttes en del av fronten och ny grill, stötfångare och lykta ersatte det som skadats. Bärarmarna har åtgärdats och nedre fjäderfästen på bakaxeln är bytta. Vid flera tillfällen har sparklådor slipats rena och lackerats. Alla åtgärder med syfte att bibehålla den i ett gott originalutförande samt att hålla igång den mekaniskt. Allt förefaller nu fungera väl. De sinnrika luftventilerna svalkar om sommaren och Candadavärmen gör jobbet om vintern. Mätarställningen är 87.312 km men har slagit runt ett varv, varför miltalet är 18.731 mil. Få om ens någon R12.a, har fått den här omvårdnaden och dosen kärlek genom åren. Med bilen följer nyttiga- och nostalgidelar såsom filter, småprylar original fasta säkerhetsbälten etc. Dessutom medföljer litteratur, handböcker, kvitton etc. Bilen har dragkrok och är MHRF-försäkrad, besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1973-09-21 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textilklädsel och mattor 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor- och drivlina. Vid provkörning upplevdes allt såsom styrning, koppling, växling och bromsar fungera väl. Underredet är kontrollerat på lyft och ser bra ut. Som alltid på ett 50 år gammalt fordon, finns detaljer att se över.

  • Skick interiör:

    I stora delar i originalskick med bruksslitage. Stolarna och baksätets sköra "nylonklädsel" har börjat ge upp efter 50 år, varför en matchande formsydd klädsel är monterad. Dörrsidor, innertak, mattor och instrumentbräda och instrument i orignalskick. Allt förefaller fungera väl. Rullbälten är isatta för många år sedan.

  • Skick exteriör:

    Stora delar av lackeringen är fortfarande i original och i bra skick. Skärmbyten fram och frontreparation utförda, i övrigt har mindre lagningar gjorts, som är synbara. Glas-, blankt- och gummidetaljer i bra skick med brukspatina. De blanka rutlisterna fram och bak i plast har tappat kromfinishen - går att köpa nytillverkade. De nedre hörnen i aluminium till bakrutan följer med och är i gott skick. Bra fälgar och fina navkapslar samt nyare däck. Motor- och bagageutrymmen i fint originalskick med brukspatina.

  • Skick helhet:

    Den här modellen var en relativt ovanlig syn på våra gator när det begav sig och idag är den, än ovanligare. I det här skicket med historiken och originalkänslan, är den i det närmaste en unik företeelse och ett stycke svensk motor- och brukshistorik. En härlig klassiker- och nostalgiupplevelse.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2003-07-21
Ursprungsbesiktning: 1973-04-05 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1973-09-21
Senast godkända besiktning: 2021-09-21
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Redan i mitten av 60-talet startade Renault arbetet med en efterföljare till Renault 8/10. Modellen lanserades vid Paris Motor Show i oktober 1969. Motorn var en uppborrad version av motorn som satt i R8/R10. Nu med 1289cc och 54 hkr. Fast nu hamnade den framtill, ja tom delvis framför framhjulen, som nu blev drivande.

Modellen kom till årsmodell 1970 i två utföranden L och TL, den senare lite mer påkostad, bl.a. separata framstolar, armstöd, belysningsdetaljer samt eluppvärmd bakruta. Det kom även en stationsvagn (Break) under 1970. Till modellåret 1972 kom en TS version med dubbla Weberförgasare, vilket gav 60 hkr. Den modellen gick året därpå att få med automat, kallad TR.

Värstingmodellen med tilläggsnamnet Gordini tillverkades mellan 1970 och 1975. Här hade man utvecklat R16 TS stora motor om 1565cc som gav 113 hkr. Förutom den klassiska Gordiniblå färgen med vita stripes, hade versionen skivbromsar runt om med ventilerade skivor i fram.

R 12.an uppdaterades 1975 i en fas II med ny front, nya stötfångare, större baklysen ny instrumentering etc. 1980 var det över, i Frankrike och Väst-Europa. Renault 18 var på G.

Redan från start gjordes licenstillverkade vagnar i Rumänien, Dacia 1300. Sedan tillkom tillverkning i Argentina och Turkiet. Den sista R12 rullade av bandet i Turkiet så sent som 1999. Totalt tillverkades enligt uppgift 2.8 miljoner R12.or världen över och då är inte Dacia-bilarna inräknade. Där tillverkades modellen 1969-2006. Renault hade sammansättning av bilar i ytterligare länder världen över, såsom Australien, Canada, Chile, Colombia, Portugal och Spaniel mm. Därför har den epitet Världsbil.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Bålsta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG