Visa alla bilder
Visa film

Piaggio Vespa GS 150 — 1962

Sista årsmodellen av Piaggios sportigaste femtiotalsscooter i fint fungerande bruksskick med få och långvariga ägare.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En femtiotalskonstruktion i en snygg och tidlös form som hänger med fint i dagens stads- och landvägstrafik."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
08 MAJ 15:00
18 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18201
VÄSTRA FRÖLUNDA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
35 - 45 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 18 500 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
25469
03 MAJ 08:05
18 000 SEK
27471
02 MAJ 20:18
7 500 SEK
12601
02 MAJ 20:00
7 000 SEK
27471
02 MAJ 19:57
5 000 SEK
12601
02 MAJ 18:38
500 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Piaggio Vespa GS 150 ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En femtiotalskonstruktion i en snygg och tidlös form som hänger med fint i dagens stads- och landvägstrafik."

Beskrivning

Scootern såldes ny i Hudiksvallstrakten och höll sig där i många år. Den första ägaren lackerade om den i dagens vita färg redan i mitten av sextiotalet. Han tyckte att GS 150:s efterföljare, GS 160, var så snygg i sin snövita kulör och lät därför lacka om den från originalets grågröna metallicfärg. Scootern vardagsbrukades i trakten ända in på åttiotalet och den nuvarande ägaren köpte den 2007. 2011 fick hojen en teknisk renovering och uppdatering. Den kördes upp och deltog i Vespa World Days i Gjøvik i Norge samma år och har därefter vilat. Den nuvarande ägaren har flera scooterprojekt som tar sin tid, ska underhållas och som entusiastbrukas. Senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2025-04-22.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1983-08-11 
  • Avläst mätarställning
    21945 km 
  • Regnr
    BPM615 
  • Chassinummer
    110982 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den startar lätt när bränsle och tändning är rätt. En äldre Vespa med originalförgasare behöver en medveten ägare som vet hur och när en bränslekran ska öppnas och stängas. En ny ägare får en instruktion från nuvarande ägare om den här scooterns preferenser. 2011 fick den den en ny vexaxel och alla packboxar och lager byttes. Vidare monterades även en Vespatronic elektronisk tändning, en avsevärd uppgradering för driftsäkerheten.

  • Skick interiör:

    Omklädd sadel i riktigt skinn. Behöver smörjas då och då, och ibland även skyddas från regn. Handtag i original med normalt slitage för åldern.

  • Skick exteriör:

    Ett yttre bruksskick med en äldre lack från sextiotalet. Det finns repor, märken och ytrost här och där efter normalt brukande, men viktigast är att golvet med dess förstärkningsribbor är friska och fina. En klassisk Piaggio Vespa är en självbärande ramkonstruktion och golvet är en vital del av den.

  • Skick helhet:

    Trevlig klassisk scooter i ett oömt yttre brukskick och ett fint fungerande tekniskt skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2014-05-07
Ursprungsbesiktning: 1983-08-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1983-08-11
Senast godkända besiktning: 2025-04-22
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Alla scootrar från Piaggio före 1958 kan definieras av det epitetet. Efter 1958 är alla stora Vespa-scootrar från Piaggo en large frame, det vill säga från Popolino, 150GL och GS 160 till den sista modellen av PX125/150/200, ända fram till 2017. Men, som ett undantag, tillverkades den sportiga modellen GS 150 (en wideframe) fram till 1961. Naturligtvis finns även begreppet smallframe och de modellerna är följaktligen också en mindre konstruktion som innefattar mopedscooters och lättare hojar på 90-125 cm3. De flesta GS 150 som såldes i Sverige 1962 blev årsmodell 1962 även om Piaggio menar att de är modell 1961.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Västra Frölunda

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-05-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG